بازاریابی دیجیتال بخش پنجم: ایمیل مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال بخش پنجم: ایمیل مارکتینگ

در یک نگاه جامع و وسیع، هر ایمیلی که از سوی شما برای مشتریان و یا مخاطبین شما ارسال می‌شود، نوعی از فرایند « ایمیل مارکتینگ » به حساب می‌آید و خود زیر مجموعه فرایند بازاریابی دیجیتالی شما قرار می‌گیرد. به صورت معمول از طریق ایمیل انواع تبلیغات، درخواست‌های تجاری، درخواست‌های فروش و یا فروش‌های ویژه برای مخاطبین ارسال می‌شود.بازاریابی دیجیتال، بخش پنجم ایمیل مارکتینگهر ایمیلی که در غالب فعالیت‌های ایمیل مارکتینگ شما برای مشتریان ارسال می‌شود، می‌تواند سبب ایجاد وفاداری، اطمینان به محصول یا شرکت و شناخت بهتر برند شود. برای مثال، هنگامی که شرکتی یک پیام تجاری را برای گروهی افراد با استفاده از ایمیل می‌فرستد، می‌تواند تبلیغات بهتری را برای خود انجام دهد، درخواست‌های بیشتری را دریافت کند و در نتیجه شیوه‌های بهتری را برای خرید و فروش کردن کالاها و خدمات خودش به مشتریان پیشنهاد دهد.ایمیل مارکتینگ، یک شیوه کارآمد برای در ارتباط ماند با مشتریان است و می‌تواند به صورت بسیار خوبی کسب و کار شما را ارتقا دهد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از هوشمند سازی شیوه‌های ایمیل مارکتینگ، بازارهای هدف خاصی را شناسایی کنید و برای آن‌ها پیام‌های سازگار و هماهنگ ارسال کنید.اثر بخشی شیوه‌های ایمیل مارکتینگ، بسیار بهتر از شیوه‌هایی نظیر تبلیغات چاپی، رادیو و یا تلوزیون است و می‌تواند هزینه‌های فرایند تبلیغاتی شما را کاهش دهد.به علاوه یکی از بهترین مزایای ایمیل مارکتینگ آن است که می‌تواند چندین فاکتور را در یک زمان به مشتریان پیشنهاد داد. همچنین به راحتی بازخورد مشتریان را اندازه‌گیری کرد و موارد مهم را بررسی کرد. ایمیل‌ها می‌توانند تحت لیست‌های خاصی و با توجه به مشخصات هر گروه از مشتریان در ساعات مشخص ارسال شود. حتی می‌توان تک تک ایمیل‌ها را به صورت کاملا شخصی شده ارسال کرد و اطلاعاتی که بیشتر مورد توجه هر کاربر است را در آن قرار داد.قطعا ایمیل مارکتینگ، شیوه بازاریابی موفقی است. اما به مانند همه شیوه‌های بازاریابی مدیریت آن بسیار مهم است. در زیر چند نکته مهم را برای شما می‌نویسم که بسیار مهم است.اول، ارسال ایمیل را با ارسال هرزنامه اشتباه نگیرید. هیچ کس دوست ندارد روزانه ده ایمیل را از یک شرکت دریافت کند. بهترین و منطقی ترین تعداد ایمیل یک تا دو ایمیل در هفته است. دقت کنید. ایمیل‌های بیشتر سبب می‌شود، مخاطب شما را مزاحم و هرزنامه تلقی کند و در نتیجه شما را حذف می‌کند.دوم، لازم نیست دائمی باشد. محتوای موفق از ارسال زمان بندی شده مهم تر است. اگر چیزی برای اعلام ندارید، ایمیلی هم ارسال نکنید، ایمیل‌های تکراری با موضوعات تکراری چیز چندان جذابی نیست. درست است که شما هر صبح شنبه یک ایمیل آگاهی رسانی ارسال می‌کنید، اما اگر هر هفته یک قالب و همان محتواهای تکراری را ارسال کنید، نتیجه جذابی به دست نمی آورید. بهتر است که روی محتواها کار کنید. و بعد ارسال را انجام دهید محتوا در ایمیل مارکتینگ اثری دو تا سه برابر بیشتر از ارسال ایمیلی در زمان‌های مشخص دارد؛سوم، شخصی سازی کنید، به همه یک ایمیل را ارسال نکنید، از نام کاربری مشتریان استفاده کنید. سعی کنید، پیشینه‌های خرید مشتریان را در ایمیل مشتریان وارد کنید. این کار سبب جلب اطمینان مشتری به شما می‌شود. همیشه سعی کنید که جنسیت، سن، تحصیلات و سوابق خرید را در نظر بگیرید.چهارم، راهنمایی کننده باشید، شاید مخاطب شما به ایمیل شما واکنش نشان ندهد، اما فرصت آگاهی درباره برند و محصولات دیگر را از دست ندهید. سعی کنید که مطالبی را درباره محصولات و برند خودتان به مشتری ارائه کنید. این کار سبب می‌شود که آگاهی درباره برند و محصولات شما افزایش یابد و این منجر به خرید در آینده می‌شود. در ضمن راه‌های گوناگون ارتباطی را به مشتریان پیشنهاد دهید، وب سایت، شمار تماس، آدرس پستی، اشخاصی که پاسخگو هستند و حتی شبکه‌های اجتماعی را به مخاطب معرفی کنید.پنجم، از گرافیک سنگین استفاده نکنید، درست است که تصاویر گیف و با کیفیت نتیجه دیداری خوبی دارند، اما بارگذاری آن‌ها سنگین است و ممکن است مخاطب را به خاطر انتظار منصرف کند. پس سعی کنید که ایمیل خودتان را بسیار بهینه سازی کنید، بیشتر از تصویر از کد استفاده کنید. برخی از سرویس‌ها مانند جیمیل امکان ارسال کدهای جاوااسکریپت را محدود کرده اند. بهتر است که ابتدا کاربران را به سایت خودتان راهنمایی کنید و بعد محتوا به آنها نشان داده شود که امکان استفاده از کدهای جاوااسکریپت را داشته باشید.ششم، همیشه گوشی موبایل را در نظر داشته باشید، همیشه این را بدانید که بسیاری از کاربران محتوای شما را بر روی گوشی باز می‌کنند، پس ایمیل‌ها خودتان را مناسب گوشی کنید.هفتم، پرگویی نکنید، روی متن خوب کار کنید، به یاد داشته باشید، شما در کمتر از 50 کلمه ابتدایی باید نظر مشتری را به ادامه همکاری جلب کنید، اگر این 50 کلمه (دو خط و نیم اول) خوب نباشد، مشتری نسبت به بقیه ایمیل واکنش نمی دهد. این خطوط و کلمات طلایی هستند.هشتم، فقط ایمیل مارکتینگ نکنید، ایمیل مارکتینگ یک شیوه از بازاریابی دیجیتال است، تمرکز خودتان را فقط روی ایمیل مارکتینگ نگذارید و بقیه شیوه‌های بازاریابی دیجیتال را نیز در نظر بگیرید. ایمیل مارکتینگ بیشتر آگهی دهنده است. برای همین نمی‌توان آن را جایگزین فعالیت‌های دیگری نظیر پرداختن به UI و UX، ساختارهای محتوای و SEO و تولید محتوای خوب دانست. حتی نمی‌توان آن را جایگزین CRM دانست، پس سعی کنید برنامه ای جامع را در نظر داشته باشید.محتواهایی که معمولا در ایمیل مارکتینگ استفاده می‌شود به شرح زیر است:ارسال خبرنامه‌ها؛ارسال مطالب خواندنی و جذاب منتشر شده در وبلاگ و سایر شبکه‌های اجتماعی؛ایمیل‌های اختصاصی مربوط به یک رویداد و یا فروش خاص؛ایمیل‌های یادآوری و به روز رسانی؛ایمیل‌های اسپانسری؛ایمیل‌های معاملاتیدر زیر هر کدام از این موارد را بیشتر با همدیگر بررسی می‌کنیمایمیل‌های خبرنامه سه مزیت زیر را در اختیار ما و مخاطبین مان قرار می‌دهند:آنها سبب ایجاد آگاهی نسبت به برند می‌شوند. با ایجاد اشتراک‌های ایمیلی و ارسال خبرنامه‌ها، مشتریان آگاهی و دید بهتری نسبت به برند شما به دست می‌آورند؛آن‌ها سبب بهبود فعالیت‌های محتوایی شما می‌شود. شما می‌توانید معروف ترین پست‌ها و یا تازه ترین پست‌ها را برای مخاطبین خودتان ارسال کنید. این کار به بیشتر شدن بازدید از موارد کمک می‌کند؛شما با استفاده از خبرنامه‌ها می‌توانید محتواهای متنوعی را با مخاطبین خودتان به اشتراک بگذارید. خبرنامه‌ها می‌توانند بسیار دینامیک باشند و نسبت به رویدادهای تاریخی، تقویمی و یا درون سازمانی شما تغییر کنند. این کار فضای خوبی را برای ایجاد محتوای جذاب به شما می‌دهد.ساده ترین نوع ایمیل‌ها، ارسال ایمیل‌هایی است که می‌تواند محتواهای خواندنی خوبی برای مخاطبین داشته باشد. شما می‌توانید به مانند وبلاگ‌ها، ایمیل‌های با موضوعات مشخص را آماده کنید و برای مخاطبین مورد نظرتان ارسال کنید. در اینجا دو نکته مهم را از یاد نبرید: اول، در این روش باید از قبل علاقمندی مخاطب را درک کرده باشید، هیچگاه بدون آگاهی از این علاقمندی چنین ایمیل را ارسال نکنید، هیچ کس دوست ندارد یک متن دو هزار کلمه ای بی ربط را مطالعه کند، دوم، مخاطب را دعوت به مطالعه مطالب در سایت بکنید. بسیاری از فروشندگان کتاب، یا برخی از نویسندگان دوره‌های آموزشی، از این روش برای آگاهی مخاطبین و دانشجویان شان درباره مطالب و کتاب‌های جدید استفاده می‌کنند.این روش در صورتی که به درستی اجرا شود، در افزایش وفاداری افراد به سایت بسیار موثر است. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید یک کانال جدا برای انتشار محتواها در اختیا داشته باشید.یکی دیگر از نمونه‌های معروف، در ایمیل مارکتینگ، ایمیل‌های اختصاصی است. این ایمیل‌ها به مناسبت خاصی ارسال می‌شود و هدف آن هم بیشتر تبلیغاتی است. دقت کنید مواردی مانند، تایید خرید، ایمیل تایید هویت، ایمیل اطلاع رسانی از ورود به سیستم و سایر ایمیل‌های سیستمی می‌تواند به عنوان ایمیل‌های اختصاصی در نظر گرفته شود و برای فعالیت‌های ایمیل مارکتینگ بهینه سازی شود.یک توصیه عملی در اینجا آن است که سعی کنید روندهایی که نیازمند ارسال ایمیل هست را در سامانه خود افزایش دهید. برای مثال ایمیل ورود به حساب کاربری، تایید ایمیل واقعی، ایمیل گزارش ماهیانه، ایمیل تاید خرید و غیره، این کار سبب تولید ایمیل‌های سفید می‌شود و اغلب خوانندگان نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.این دسته از ایمیل‌ها بیشتر در زمانی موثر هستند که سامانه کاربری شما، مزیت به روز رسانی را داشته باشد. برای مثال ارسال ایمیل تعداد بازدید ماهانه، استفاده از شارژ حساب، ایمیل بهبود خدمات، و نظر سنجی می‌تواند به ارتباط بیشتر شما با مخاطب کمک کند.این دسته از ایمیل از سوی یک شرکت مطرح اما به نام شما فرستاده می‌شود. برای مثال فرض کنید که شما یک فروشنده تازه کار هستید، یک شرکت بزرگ قبول می‌کند که به برخی از مشتریان خود ایمیل‌های شما را ارسال کند. این کار علاوه بر تبلیغات شما سبب بالارفتن سطح اعتماد مشتریان به شما می‌شود.این دسته از ایمیل‌ها می‌تواند جنبه‌های گوناگون داد و ستد را در بر بگیرید. برای مثال اعلام نرخ کالاها، اعلام مراحل ارسال مرسوله، اعلام تغییرات در شرایط معاملات و غیره. دقت کنید که سایت‌هایی که چنین ایمیل‌هایی دارند می‌توانند به نحو مطلوبی از آن‌ها برای انجام فعالیت ایمیل مارکتینگ خودشان استفاده کنند.یک نکته مهم این است که هیچگاه ایمیل‌های متعددی را از ‌هاست خودتان ارسال نکنید، در این صورت‌هاست به عنوان‌هاست ارسال هرزنامه شناخته می‌شود و ممکن است به سرعت ایمیل‌های شما توسط سیستم‌های امنیتی بلوک شود.برای ارسال ایمیل باید از سرویس‌هایی نظیر MailChimp، Constant Contact و یا My Emma استفاده کنید. همچنین به شرایط و ضوابط ارسال ایمیل از سوی این سرویس‌ها دقت کنید. محتواهای شما، ساعات ارسال ایمیل، فهرست ایمیل‌هایی که به این سایت‌ها ارائه می‌کنید، همگی تابع شرایط و ضوابط است که در هنگام ثبت نام به شما اعلام می‌شود.برخی از این سرویس‌ها به شما پانل کاربری کاملی را ارائه می‌کنند که شما می‌توانید آمارهای دقیقی درباره هر فرایند به دست بیاورید.بهترین استراتژی ایمیل مارکتینگ به شرح زیر است.ابتدا روش به دست آوردن ایمیل‌ها را مشخص کنید. آدرس‌های ایمیل را ترجیحا به همراه یک نام کاربری و تعداد از علاقمندی‌ها دریافت کنید. برای مثال در آی تی باز ما تعیین کردیم فرد ارائه کننده ایمیل، متخصص رایانه ، دانشجو یا یک متخصص شبکه است. در زمان دریافت ایمیل بهتر است گزینه‌ها با تیک زدن و نه نوشتن قابل انتخاب باشد. هیچگاه مشتری را برای پرکردن اشتراک معطل نکنید، در ضمن او را وادار به نوشتن هم نکنید. بهتر است همه چیز کلیک شود. (حتی در کلیک کردن هم اسراف نکنید).دوم، حتما در مواردی مانند ثبت نام و یا موارد ارائه خدمات ایمیل را دریافت کنید. حتی با ارائه پیشنهاداتی ایمیل‌ها را دریافت کنید. ایجاد یک بانک داده از ایمیل‌ها و علاقمندی‌ها بزرگترین دارایی شماست.سوم، ایمیل‌ها را دسته بندی کنید. ترجیحا در بانک داده خودتان ارتباطی میان کالاهای خریداری شده، پست‌های خوانده شده و یا سایر خدمات درخواستی یک مخاطب ایجاد کنید. دقت کنید هرچه علاقمندی و آگاهی شما از رفتار یک مخاطب بیشتر باشد امکان موفقیت فعالیت ایمیل مارکتینگ شما بیشتر است.چهارم، یک زمان بندی مشخص داشته باشید. هیچگاه برای همه مخاطبین و یا برای همه مخاطبین در یک گروه با هم ایمیل ارسال نکنید. بازخوردهای دریافتی از هر ایمیل را بررسی کنید و در ایمیل‌های بعدی بهبود ایجاد کنید. این فرایند را به صورت مرتب تکرار کنید تا به یک بهینه سازی مطلوب برسید. از نوشته تا عکس و کد را به گونه ای تغییر دهید که مخاطبین هر گروه بیشتر واکنش را نسبت به آن انجام دهد.پنجم، یک صفحه پیشرفت داشته باشید. آمار های مقایسه ای بر اساس عملکرد تشکیل دهید. هر تغییر و نتیجه آن را به درست مطالعه کنید.ششم، روند مداومی را برای ارسال ایمیل داشته باشید. مسلسل وار ایمیل ارسال نکنید، بلکه به صورت مرتبط، بین سه روز تا چهارده روز ایمیل ارسال کنید. ایمیل‌ها را مرتبط بهینه کنید. درخواست‌های مشتریان را در آن تاثیر دهید و نتایج را بررسی کنید. بهترین بازه ارسال ایمیل یک هفته تا ده روز است.هفتم، در ایمیل خودتان لینک‌هایی برای دستیابی به سایت قرار دهید. حتما از مشتری بخواهید که به سراغ سایت شما بیاید.هشتم، درباره همه شیوه‌های دسترسی به شما در ایمیل خودتان لینک و نوشته مرتبط قرار دهید. هیچگاه محدودیتی در شیوه‌های تماس ایجاد نکنید؛نهم، تصاویر را بهینه سازی کنید تا ایمیل شما به سرعت باز شود. همچنین سعی کنید بیشتر از کد و نوشته استفاده کنید تا تصاویر. به علاوه با استفاده از کد، صفحه خودتان را برای موبایل بهینه کنید.دهم، راهی برای بازخورد دادن مخاطب با خودتان داشته باشید. هیچوقت ایمیل کور ارسال نکنید. فرم‌های نظر سنجی، را در کنار ایمیل قرار دهید و از مطلوب بودن محتوا مطمئن شوید. حتما با مخاطبین خودتان از راه‌های دیگر در تماس باشید و نظرات آن را بپرسید. نکات فوق‌العاده خوبی در این زمینه به دست می‌آورید.در اینجا، من، علی ذکایی مطالبی را درباره ایمیل مارکتینگ با شما به اشتراک گذاشتم. اگر پرسشی داشتید می‌توانید در پایین همین پست برای من کامنت کنید.این مقاله با اسپانسری سایت بزرگ آی‌تی‌باز تهیه شده است. این سایت بزرگترین ارائه کننده تجهیزات شبکه و دیتاسنتر در ایران است و انواع سرورها، فایروال‌ها و استوریج‌ها را ارائه می‌کند. همچنین در وبلاگ آی‌تی‌باز مجموعه کاملی از مقالات مرتبط در زمینه شبکه وجود دارد. پیشنهاد می‌کنم قبل از هر خریدی سری به وب سایت آی‌تی‌باز بزنید.

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *