تحریف نبرد ها

تحریف نبرد ها

بسم الله الرحمن الرحيمپيروزي در يک جنگ چيست و چگونه حاصل مي‌شود؟ پيروزي، در تعريفي عام که خارج از ميدان نبرد نيز کارا است، موفقيت در رسيدن به نتيجه‌ي مطلوب است. کمال نتيجه در مستدام بودن آن و امتداد داشتنش است. از اين رو اگر تجربيات و معنويات جنگ در نسل‌ها منتقل نشود، مي‌توان گفت پيروزيِ حاصل شده ناقص است. در مورد جنگ، تحريف مي‌تواند هم در کسب نتيجه خلل وارد کند و هم در امتداد آن. در کسب پيروزي، با بر هم زدن بصيرت و – به تبع آن – عزم مجاهدان؛ و در امتداد يافتن پيروزي، با تغيير و تخريب روايت آن. از اين رو تحريف به تنهايي مي‌تواند يک پيروزي را واژگون کند؛ و اين يعني با يک سلاح کم هزينه و بسيار خطرناک سر و کار داريم!تحريف در متن جنگکه عبارت است از جنگ رسانه‌اي بر اذهان مبارزان.در آينه‌ي تاريخ می‌بینیم صف‌هاي جنگاوران کوفه،گرچه اميرالمومنين امام علي عليه السلام را بسان خورشيد معرفت در خود دارند؛ و شهابي چون عمار در ميان‌شان ظلمتِ شبِ مکر و حيله‌ي معاويه و عمروعاص (لعنه الله عليهما) را با کلام و خون[1] خود مي‌شکافد؛ در جنگ روايت‌ها راه سعادت را از چاه تحريف دشمن تشخيص ندادند و قرآن‌هاي بر سر نيزه آن‌ها را به افتضاح حکميت کشاند. جنگ برگشت؛ اما اين بار نه از گردنه‌ي احد و در کف صحنه‌ي کارزار تا اميرالمومنين بتواند آن را شخصا کفايت کند – آن چنان که در احد کرده بود، بلکه از مسير ذهن‌ انسان‌هايي که توانايي تحليلِ يک تحريف پيش پا افتاده را هم ندارند. و چه جانفزاست! درد زخم‌هاي کاري احد مي‌رود ولي غصه‌ي گمراهي مسلمين، پدر امت را رها نمي‌کند: « … برادرانمان که خونشان در صفين ريخته شد هيچ ضرر نکردند، گرچه امروز نيستند تا خوراکشان غصه و نوشيدنيشان خونابه‌ي دل باشد … کجاست عمار؟ کجاست ابن‌التّيّهان؟ کجاست ذوالشّهادتين؟ و کجاست همانند آنان از برادرانشان … آنان که به جهاد خوانده شدند و اجابت کردند، و به رهبر اعتماد کرده و پيروي کردند … »تحريف ميراث جنگميراث نبردها اگر به خوبي منتقل شود، براي آيندگان بسيار کارساز است. به عنوان مصداق اعلا، قيام عاشورا با راويانش، حضرت زينب و امام سجاد عليهما السلام توانست امتداد وسيعي در تاريخ بيابد؛ و فرياد «فو الله لا تمحو ذکرنا و لا تميت وحينا» بود که توانست بشريت را از خطر «لا خبر جاء و لا وحي نزل» نجات بخشد. همچنين از آن جايي که اقسام مختلف صحنه‌هاي نبرد در آينده، ميراث‌دار فکري از جنگ‌هاي گذشته‌اند، تحريف جنگ‌هاي گذشته مستقيماً تحريف در متن جنگ فعلي نيز محسوب مي‌شوند. در آينه‌ي تاريخ قلم تحريف روي صفحات تاريخ را سياه کرده است و از حد و حصر بيرون است. يک مورد به خوبی بررسی شده و مفيد را مي‌توانيد در صفحه‌ي ويرگول مکتوبات هيئت الزهرا ببينيد.1. حديثي نبوي که بسيار معروف شد و حتي اهل شام نيز آن را شنيده بودند و به همين علت از قتل عمار رضوان الله عليه ابا داشتند: … تقتلک الفئه الباغيه الناکبه عن الحق … .لینک کانال تلگرامی کنگره شهدای دانشگاه صنعتی شریف :⬛@sut_kongere_shohada⬛

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *