بازاریابی دیجیتال بخش ششم موبایل مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال بخش ششم موبایل مارکتینگ

بازاریابی از طریق امکانات گوشی همراه که به «موبایل مارکتینگ» شهرت دارد، یکی از شیوه‌های بسیار تاثیر گذار در زمینه بازاریابی دیجیتال است که سبب جذب سریع مخاطبین می‌شود. موبایل مارکتینگ امکان مدیریت زمان، مکان، شخصیت و حتی نوع فرهنگ افراد را به ما می‌دهد. در این شیوه می‌توان با سرعت نسبتا زیادی نسبت به انتقال اطلاعات اقدام کرد و مخاطبین واکنش‌های خوبی نسبت به این نوع از بازاریابی نشان می‌دهند.بازاریابی دیجیتال بخش ششم موبایل مارکتینگموبایل مارکتینگ به یمن ورود شبکه‌های اجتماعی قدرت بیشتری پیدا کرده است و اکنون زمانی که ما از بازاریابی تحت شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم و یا زمانی که ما درباره مفاهیمی مانند بهینه‌سازی سایت حرف می‌زنیم، مفهوم موبایل مارکتینگ بسیار مد نظر قرار می‌گیرد.انواع سیستم‌های پیام‌رسانی، مکان‌یابی، سیستم‌های مخابراتی، شیوه‌های اتصال دستگاه‌ها، انواع رسانه‌ها، انواع نرم‌افزارها و حتی شیوه‌های بهینه‌سازی و برنامه‌نویسی در کنار همدیگر بستر بزرگی را برای موبایل مارکتینگ ایجاد کرده‌اند. به نحوی که توجه به موضوع گوشی‌های همراه و مفاهیم بازاریابی مبتنی بر آن اکنون تبدیل به بستر بزرگی برای بازاریابی دیجیتال شده است.ما در اینجا قصد نداریم که تکنیک‌ها و استراتژی‌های موبایل مارکتینگ را بررسی کنیم. هدف ما در اینجا آن است که بتوانیم مفاهیم مختلف در این حوزه را معرفی کنیم. در آینده به صورت دقیقتر هر کدام از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.مهمترین ابزارهای موبایل مارکتینگ عبارتند از :پیامک‌های نوشتاری؛پیامک‌های داده؛کدهای QR؛سیستم‌های مبتنی بر موقعیت Hyperlocal؛سیستم‌های اخبار جمعی؛سامانه‌های اینترنتی؛پیامک‌ها اولین و گسترده ترین شیوه بازاریابی هستند که از زمان ورود گوشی‌های همراه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. پیامک‌ها اگر به درستی استفاده شوند، نرخ بازگشت خوبی دارند. پیامک می‌توانند به صورت استریم‌های زیر به کار گرفته شونداگر شما صاحب یک وبسایت هستید، ایجاد یک استریم ارسال پیامک مبتنی بر فعالیت کاربران می‌تواند مفید باشد. این استریم دلیل موجهی برای ارسال پیامک و خواندن آن توسط کاربر را در اختیار شما می‌گذارد.اگر کسب و کار شما به رویدادهای تاریخی خاص مورد توجه کاربران وابسته است و کاربران نسبت به آن رویدادها حساس هستند، ارسال پیامک‌ها در غالب این استریم می‌تواند فرصت تبلیغاتی خوبی در اختیار شما بگذارد. برای مثال آگهی کردن رویدادهای بعدی و یا روش‌های جانبی خرید و غیره می‌تواند دراین استریم‌های پیامکی قرار بگیرید.این شیوه چندان مورد توجه نیست (علت آن کور بودن این جریان پیامکی است) اگر شما به دنبال آن هستید که از طریق پیام آگهی‌های خودتان را در میان یک جمعیت هدف توزیع کنید، به عواملی مانند، علاقمندی افراد، خریدهای گذشته، چگونگی به دست آوردن شماره دقت کنید. بهتر است که مقاله ما در زمینه «ایمیل مارکتینگ» را بخوانید بسیاری از موارد در اینجا شبیه به هم هستند.در کل در هنگامی که از سیستم‌های پیامکی استفاده می‌کنید، باید نسبت به موارد زیر آگاهی داشته باشید:زمان ارسال (بهترین موقع ارسال پیامک بین ساعت 11 الی 13 و 16 الی 20 است)؛حجم ارسال پیامک (هیچ وقت به صورت ناگهانی برای یک شهر پیامک ارسال نکنید، همیشه یک منطقه با جمعیت 5% از کل جمعیت مورد نظر را انتخاب کنید و بعد از ارسال پیامک نحوه بازخورد را بررسی کنید. بازخوردها می‌تواند توپولوژی حرکت شما را مشخص کند)نحوه به دست آوردن شماره( هیچگاه به لیست‌های کلان پیامک ارسال نکنید، هر شماره یعنی یک فرد و این فرد در قالب سن، جنسیت، تحصیلات، سابقه خرید از شما، علاقمندی‌ها و غیره قابل دسته‌بندی است. اگر می‌خواهید پیامکی را به یک لیست ارسال کنید باید از خودتان بپرسید دلیل قرار گرفتن افراد در این لیست چیست؟ هیچ وقت گزینه «ارسال به همه» را انتخاب نکنید و در مورد انتخاب افراد دقت کنید. به یادتان باشد که پیامک کور می‌تواند برند شما را ویران کند!)درخواست پاسخ (همیشه سعی کنید از مخاطبتان بخواهید که به شما پاسخ دهد، برای مثال در رد و یا قبول پیامک به شما پیامک ارسال کند، این کار فیدبک خوبی نسبت به مخاطبین به شما می‌دهد. از هر طریقی که می‌توانید نسبت به پیامک‌های خودتان فیدبک و پاسخ بگیرید).ارسال پیامک با ایموجی (اکنون اکثر گوشی‌های همراه ایموجی دارند، ایموجی به بهینه‌تر شدن پیامک شما کمک زیادی می‌کند حتما از ایموجی‌ها در پیام ارسالی استفاده کنید)؛ارسال پیامک با لینک (اگر می‌خواهید کاربر شما یک صفحه خاص در وب سایت شما را مشاهده کند، لینک خودتان را با استفاده از کوتاه کننده‌های لینک کوتاه کنید و در انتهای پیامک خودتان قرار دهید، این کار سبب می‌شود که افراد با یک لمس کردن ساده از طریق گوشی وارد وب سایت شما شوند و بازخورد خوبی دارد)؛رگباری پیامک ارسال نکنید (بهترین بازه ارسال پیامک هفته‌ای یکبار است. ترجیحا روزهای آخر هفته بهترین زمان ارسال هستند. هیچوقت مخاطب خودتان را به رگبار پیامک‌های تبلیغاتی نبندید. زیرا علاوه بر مشکل از سمت مخابرات پیام‌های شما هم اثر بخشی خودشان را از دست می‌دهند)؛بازاریابی دیجیتال موبایل مارکتینگ با استفاده از پیامکپیامک‌های داده، این امکان را به شما می‌دهند که بتوانید موقعیت جغرافیایی، لینک ورود به یک وبسایت، دستور دانلود و یا برخی از امکانات گوشی را فعال کنید. در ایران این نوع از پیامک‌ها زیاد شناخته شده نیستند، اما امکانات خوبی را در اختیار ارسال کننده قرار می‌دهند. برای مثال می‌توانید مکان فروشگاه خودتان را بر روی نقشه نمایش دهید و یا آنکه در صورتی که کاربر از اپلیکیشن خاصی استفاده می‌کند، مثلا از واتس آپ، آن را به حساب کاربری خودتان هدایت کنید.این شیوه به خاطر مسائل امنیتی کمی محدودیت دارد و ممکن است برخی از گوشی‌های همراه پیام‌های داده مشکوک را باز نکنند و یا نسبت به دیدن آن هشدار دهند.کدهای QR کاربر را از نوشتن بسیاری از کدها و لینک‌ها راحت کرده‌اند و امکان ارتباط ساده‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهند اگر فعالیت نمایشگاهی دارید کدهای QR می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد.برای مثال، شهرداری اصفهان، نقاشی‌های دیواری از داستان‌های قدیمی بر روی دیوارهای شهری کشیده بود که در کنار آن یک کد QRقرار داشت، با اسکن این کد شما وارد صفحه داستان آن می‌شدید و داستان آن بر روی گوشی همراه به شما نشان داده می‌شد.امروزه از QR برای معرفی محصول، انتقال نوشته، ارسال لینک، راهنمایی مسیر و غیره استفاده می‌شود و کاربران هم خیلی نسبت به آن علاقمند است. این را از تجربه نمایشگاهی و شهری می‌گویم.بازاریابی دیجیتال استفاده از کدهای QR در موبایل مارکتینگبه لطف بودن گوگل، و صدها ماهواره و چند صد دکل مخابراتی و البته سیستم GPS موبایل شما، می‌توانید از سیستم‌های مبتنی بر مکان در موبایل مارکتینگ خودتان استفاده کنید. این سیستم‌ها شامل، نشان دادن نقشه، مسیریابی، ارائه اطلاعات موقعیت و موارد مشابه می‌شود.حتی برخی ار شبکه‌های اجتماعی جدیدا سیستم‌های مبتنی بر مکان خودشان را فعال کرده‌اند و کاربران می‌توانند با استفاده از موقعیت مکانی خودشان اطلاعاتی را دریافت کنند. این سیستم‌ها قابلیت مانور خوبی را برای توسعه کسب و کارهای فروشگاهی ایجاد می‌کنند. برای مثال در هنگام عبور از مکانی پیامی برای کاربر ارسال می‌شود که او را به بازدید از فروشگاه شما دعوت می‌کند.این ابزار در سال‌های اخیر و داغ شدن بحث مسیریاب‌ها و نیز مواردی نظیر ماشین‌های خودران بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.بازاریابی دیجیتال با استفاده از موبایل مارکتینگ و مکانبلوتوث و سیستم‌های مبتنی بر WiFi محلی، از مواردی هستند که می‌تواند امکانات خوبی را برای شما ایجاد کنند. اگر شما قصد برگزاری نمایشگاهی را دارید، یک ارسال کننده بلوتوث جمعی می‌تواند باعث افزایش بازدید شما شود.همچنین اکنون برخی از شرکت‌ها دستگاه‌های را برای ارسال امواج WiFi برد کوتاه آماده کرده‌اند. طریقه کار آن‌ها به این گونه است که یک جریان برد کوتاه WiFi ایجاد می‌کنند و کاربران را بعد از اتصال به یک صفحه وب مشخص هدایت می‌کنند. این شیوه می‌تواند در فعالیت‌های فروشگاهی و نمایشگاهی بسیار مناسب باشد و امکانات بسیار بهتر از بلوتوث را در اختیار شما قرار دهد.تا چند سال پیش (کمی قبل تر از سال 2013) کمتر کسی فکر می‌کرد که روند گوشی‌های همراه به جایی برسد که جایگزین بسیاری از رایانه‌ها شود. اکنون بسیاری از جستجوهای انجام شده و وبگردی‌های افراد توسط گوشی‌های همراه انجام می‌شود.از سال 2010 کم‌کم زمزمه‌های استفاده از حالت‌های Responsive در طراحی وب سایت بلند شد و شدت گرفت. گوگل در شتاب بخشیدن به این روند نقش موثری داشت و در نتیجه اکنون بسیاری از سایت‌ها به صورت پاسخگو یا Responsive طراحی می‌شوند.از سال 2020 گوگل سیستم‌های AMP را مورد توجه قرار داده است و توصیه می‌کند که همه وب سایت‌ها نسخه‌های مناسب و بهینه شده اختصاصی برای گوشی‌های همراه داشته باشند.این توجه از سوی بزرگترین غول موتورهای جستجو سبب شده است که بسیاری از فعالان حوزه کسب و کار اینترنتی به سمت بهینه‌سازی سایت‌های خود برای گوشی‌های همراه حرکت کنند.اگر شما صاحب وب سایت هستید، پیشنهاد موکد ما این است که برنامه توسعه و بهینه‌سازی نسخه‌های گوشی همراه وب سایت خودتان را در برنامه داشته باشید.همچنین سعی کنید محتواهایی که در وب سایت به اشتراک می‌گذارید هم متناسب با گوشی‌های همراه باشد.بزرگترین وب سایت‌های کنونی نظیر آمازون، دیجی کالا، فیسبوک، گوگل، یوتیوب، و غیره اکنون نسخه‌های ویژه موبایل دارند. و هر روز نیز آن را توسعه می‌دهند.در اینجا استراتژی موفقی را برای موبایل مارکتینگ برای شما مطرح می‌کنم که می‌تواند به بسیاری از کسب و کارها کمک کند.یک: سیستم شماره گیری مشخصی داشته باشید. این شماره‌ها را با اطلاعات موثق دیگر ترکیب کرده و ذخیره نمایید. برای مثال سن، جنسیت، تحصیلات، سابقه خرید و موارد دیگر را ذخیره کنید تا در گروه‌بندی کردن مشتریان و شماره‌های تلفن امکانات خوبی در اختیار داشته باشید.دوم: استریم‌های ارسال پیامک منطقی ایجاد کنید. برای مثال روند ثبت نام با تایید شماره همراه باشد. یا ارائه برخی از موارد آگاهی دهنده مانند ورود به حساب، ارسال مرسوله و غیره را به داشتن شماره همراه منوط کنید.سوم: در متن پیامک‌ها، لینک، معرفی خدمات و شیوه ارسال بازخورد را قرار دهید. یک متن ساده ارسال نکنید.چهارم: متن پیامک‌ها را با نام مشتریان بهینه‌سازی کنید. پیامک‌هایی که با نام مشتریان باشند تا 90 درصد خوانده می‌شوند.پنجم: در زمان مشخصی پیامک ارسال کنید و پیوسته و بدون دلیل پیامک ارسال نکنید. بیشتر از یک بار در هفته برای کسی پیامک ارسال نکنید.ششم: به صورت ناگهانی و انبوه پیامک ارسال نکنید. پیامک‌ها را به صورت منطقه به منطقه و گروه به گروه ارسال کنید و در هر بار ارسال به کمتر از 5 درصد جمعیت هدف پیامک ارسال کنید و بعد از دیدن نتیجه به بقیه پیامک ارسال کنید. ترجیحا بعد است دسته بندی مشتریان پیامک‌ها را بر اساس موقعیت جغرافیایی ارسال کنید (برای مثال دانشجویان پسری که در منطقه شهرداری دو هستند) با این کار می‌توانید یک استریم فعال پیامکی داشته باشید.هفتم: از کدهای QR، سیستم‌های بلوتوثی و یا سیستم‌های مشابه در فروشگاه خودتان استفاده کنید. این کار به بالاتر رفتن تعامل مخاطبین و مشتریان با شما کمک می‌کند؛هشتم: ساختاربندی سایت خودتان را متناسب با گوشی‌های همراه کنید. از حالت‌های Responsive و یا AMP برای بهینه کردن نسخه‌های موبایلی وب سایت خودتان استفاده کنید؛نهم: محتواهای خودتان را نیز متناسب با گوشی همراه کنید. تصاویر، فیلم‌ها و نوشته‌ها را متناسب با گوشی همراه طراحی و ارائه کنید؛دهم: از خدمات مبتنی بر مکان استفاده کنید. مشتریان را با استفاده از نقشه‌های و موقعیت یاب‌ها به مکان خودتان راهنمایی کنید؛یازدهم: همیشه از هر طریق بازخورد بگیرید. با استفاده از پیامک، ایمیل، تماس تلفنی، مصاحبه حضوری و غیره از مشتریان خودتان بازخورد بگیرید. هیچگاه بدون بازخورد به پیش نروید.در این پست ما آشنایی نسبی با موضوع موبایل مارکتینگ پیدا کردیم. من سعی می‌کنیم که درباره تاکتیک‌ها و روش‌های موفق در این زمینه در آینده و از همین طریق صحبت کنم. من، علی ذکایی هم سعی می‌کنم که استراتژی‌هایی را در مقالات بعدی در اختیار شما قرار دهم که می‌تواند موفقیت بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.این مقاله با کمک سایت آی‌تی‌باز تهیه و منتشر شده است. این سایت معتبر و بزرگترین سایت فروش تجهیزات دیتا سنتر در ایران است. اگر شما قصد خرید سرور، استوریج و فایروال یا هر گونه تجهیزات شبکه را دارید، حتما سری به این سایت بزنید. در آی‌تی‌باز مجموعه بسیار بزرگی از تجهیزات دیتاسنتر آماده شده است و مقالات متعددی نیز درباره آنها منتشر گردیده است.

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *