خود را درگیر حاشیه ها کرده ایم!

خود را درگیر حاشیه ها کرده ایم!

قرآن رو که میخونی، می بینی یه چیزایی توو کل قرآن ثابته و تغییر نکرده. یه سری کلیدواژه توو همه سوره ها، توو همه داستانها، توو زندگی همه پیامبران تکرار شده.قرآن رو که میخونی، می بینی بعضی آیات روشن و واضحه. یعنی از هر زاویه ای که بهش فکر کنی، یه معنا و مفهوم ثابت داره. اما بعضی آیات اینجوری نیست. میشه به راحتی برداشتها و تفسیرهای متفاوتی ازشون داشت!یک نمونه از این آیه ها، آیه ی نحوه وضو گرفتنه( آیه 6 سوره مائده) که همین برداشتهای متفاوت باعث شده ما شیعه ها یه جور وضو بگیریم و سُنی ها به یه شکل دیگه.خود خدا اومده توو آیه 7 سوره آل عمران گفته قرآن بر دو بخشه.. یه سری آیات محکم داره که همون اصل قرآنه و یک سری آیات متشابه داره که اونها فرعیات هستن که متاسفانه برای ما تبدیل شدن به اصل قرآن.هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِاوست كه اين كتاب را بر تو نازل كرد. بعضى از آيه‌ها محكماتند، اين آيه‌ها ام‌الكتابند، و بعضى آيه‌ها متشابهاتند. امّا آنها كه در دلشان ميل به باطل است، به سبب فتنه‌جويى و ميل به تأويل از متشابهات پيروى مى‌كنند، در حالى كه تأويل آن را جز خداى نمى‌داند. و آنان كه قدم در دانش استوار كرده‌اند مى‌گويند: ما بدان ايمان آورديم، همه از جانب پروردگار ماست. و جز خردمندان پند نمى‌گيرند.یک نمونه ای از اونایی که به قول قرآن در دلشان میل به باطل است زمانی که قرار شد قبله تغییر کنه، در برابر پیامبر(ص) قدم علم کردند و گفتند چرا باید تغییر کنه؟به این دلیل که یه عده ای قبله رو کرده بودن اصل. یه عده ای به این می نازیدن که پیامبر(ص) به سمت قبله ما نماز میخونه! یه جورایی به خودشون افتخار می کردند.(منظورم یهودی هاست) خدا هم آیه نازل کرد ای پیامبر(ص) رو تو بکن به سمت مسجدالحرام. به همین سادگی!چون قبله اصل نیست. اصل ایمانه. اصل یکتاپرستیه. اصل توحیده.. خود خدا میگه رو به هر سو کنید رو به خدا کردید. شما درگیر این شدید که به کدوم طرف وایستیم؟!شما به هر طرف میخوای وایستا. وقتی نفهمیدی چی داری میخونی، نفهمیدی چی داری به خدا میگی؟ چه فرقی می کنه کدوم طرف؟!آیات محکم، آیات اصل، هیچوقت تغییر نمیکنه. چون اصل داستانه. هر جا که می بینیم خدا کوتاه میاد و میگه این کارو انجام بدید اما اگه نتونستین اون کارو انجام بدید یعنی اون فرعه.. اصل نیست.که اگه بود هیچ وقت تغییرش نمی داد. توحید اصله.. هیچ کجای قرآن خدا نگفته توحید داشته باشید اما در بعضی از شرایط استثنائی می تونید کمی هم شرک بورزید!!هر کی شرک ورزید نتیجشو دید. یوسف(ع) شرک ورزید نتیجه شو دید. خدا نگفت یوسف(ع) پیامبر ماست. ایشون استثنا . یا تبصره بده بگه واسه پیامبران یک مرتبه اشکالی نداره از مرتبه دوم دیگه جزای شِرکش رو میدیم!حالا ما هنوز درگیر این هستیم که وقتی وضو میگیریم اگه یه نقطه از جایی رو که با آب می شوریم بهش آب نرسه حُکمش چیه؟ آیا باطل است یا صحیح است؟ حالا اگه نمیدونستیم بعدش متوجه شدیم چی؟ باطل است یا صحیح است؟ اگه بعدش فهمیدیم اما آب دیگه نداشتیم چی؟ باطل است یا صحیح است؟انگار خدا یه آدمه اون بالا نشسته بببینه ما چجوری وضو می گیریم؟توو زندگی مون هم خیلی از ما اصل رو فراموش کردیم و درگیر فرعیات شدیم. میخوایم بریم با یکی مذاکره کنیم درگیر این هستیم که چی بپوشیم، چه کرواتی و با چه رنگی بزنیم؟ اولین جمله مون چی باشه؟اصل داستان رو فراموش کردیم که بابا بگو چقدر اعتمادبه نفس داری؟ چقدر خودت رو باور داری؟تشخیص اصل از فرع در زندگی یک هُنر است.

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *