قیمت شکنی در تجارت

قیمت شکنی در تجارت

قیمت شکنی در تجارت مختص شرکت‌ها نیست و حتی امکان دارد که شخص در کسب و کار تک‌نفره‌ی خود هم با قیمت شکنی رقیبش مواجه شود.اگر روش مقابله با قیمت شکنی رقبا را ندانید امکان دارد ضربه‌ی بزرگی به کسب و کار شما وارد شود.در این مقاله به توضیح راه‌کارهای کاربردی در این مورد می‌پردازیم.با وب‌سایت فاطمه پاکی همراه باشید.در زمان‌های دشوار مثل بحران اقتصادی و شیوع کرونا شاید یک روز صبح بیدار شوید و ببینید که رقبای کسب و کارتان شروع به دادن تخفیف هم کرده‌اند!گاهی این کار برای نجات از رکود مورد استفاده قرار می‌گیرد.هدف بعدیِ تخفیف دادن در ایام رکود می‌تواند در ضمن، زمین زدن رقبا باشد.اگر در دوران دشوار اقتصادی رقیب شما شروع به دادن تخفیف کرد لازم نیست که شما هم عیناً همان کار را بکنید.اگر یک روز صبح از خواب بیدار شدید و دیدید که رقیبتان تخفیف داده است ابتدا باید دنبال علت اصلی این کار رقیبتان بگردید.از خودتان بپرسید که آیا این رقیب، تازه وارد بازار شده و می‌خواهد با ارائه‌ی محصولات ارزان، خودش را از دیگر رقبایش متمایز کند؟آیا رقیبتان به خاطر کم شدن فروشش مجبور به دادن تخفیف شده است؟آیا نیاز جدیدی در بازار پدید آمده که رقیبتان می‌خواهد با تخفیف دادن و رفع آن نیاز نام کسب و کارش را سرِ زبان‌ها بیندازد؟به این نکته توجه کنید که امکان دارد رقبایتان دلایلی به غیر از دلایل شما برای تخفیف دادن داشته باشند.اگر شما هم قصد دارید تخفیف بدهید دقت کنید که حاشیه‌ی سودتان در تخفیف حفظ شود و حداقل ضرر نکنید.گاهی بر حسب محصول یا خدمتی که داریم می‌توانیم با تکیه به اصل کمیابی، آن خدمت یا محصول را بدون تخفیف ولی برای مدت زمان محدودی بفروشیم.به این ترتیب بدون تخفیف دادن می‌توانید به فروشتان ادامه دهید؛ البته این شرایط همان طور که اشاره کردیم فقط شامل برخی محصولات و یا خدمات می‌تواند بشود.به‌طور کلی به یاد داشته باشید که قیمت را محور اصلی رقابت با رقبایتان قرار ندهید و به مزایای اضافیِ دیگری که می‌توانید به مشتری بدهید بیشتر بیندیشید.رقابت بر روی قیمت حتی اگر در آن پیروز شوید در بیشتر اوقات باعث ضرر و یا سود بسیار اندک شما خواهد شد.محصول خودتان و رقبایتان را دقیقاً و به‌طور همه جانبه مقایسه کنید و ببینید که در این مقایسه‌ها راهی برای ارزش افزایی جهت مشتریان وجود دارد؟اگر نقطه‌ی قوتی نسبت به رقبا داشتید باید روی همین نقطه‌ی قوت محصولتان متمرکز شده و توضیح آن را دقیقاً به مشتریانتان منتقل کنید.باید مطمئن شوید که همه‌ی مشتریانتان مزیت رقابتی شما را به‌خوبی درک کرده‌اند و می‌دانند که اگر شما تخفیف نمی‌دهید در عوض محصولتان بهتر از سایر محصولات موجود در بازار است.بعضی مواقع لازم است که شما دست به قیمت شکنی بزنید یا به قیمت شکنی رقیبتان جواب مشابهی بدهید.در این حالت ابتدا با محاسبات دقیق سود و زیان خود و با توجه به میزان تخفیف رقیبتان، تخفیف بدهید ولی مدت آن را ابتدا کم در نظر بگیرید.پس از آن مدت اندک ببینید که تخفیف دادن چه مقدار تفاوت در فروش شما ایجاد کرده است و آیا به این ترتیب اصلاً تخفیف دادن برای شما صرف می‌کند یا نه.به یاد داشته باشید که کم کردن قیمت یا تخفیف دادن، هیچ وقت نمی‌تواند یک استراتژی بلند مدت برای هیچ کسب و کاری باشد.یک شگرد دیگر این است که اگر دیدید لازم است حتماً شما هم تخفیف بدهید، این تخفیف را خاصِ مشتریان قدیمی و وفادارتان در نظر بگیرید.در روشی دیگر می‌توانید یک تخفیف تک نوبتی را برای محصولات یا خدماتتان اعلام کنید.به یاد داشته باشید که شما در آینده‌ی نزدیک باید قیمت‌هایتان را به حالت عادی برگردانید؛ بنابراین اگر مدتی طولانی اقدام به دادن تخفیف کنید، بعد از اتمام تخفیف امکان دارد تا مدت‌ها با کم شدن فروش مواجه شوید.فراموش نکنید که رمز رشد و پیشرفت بسیاری از بزرگ‌ترین کسب و کارهای جهانِ امروز متمرکز شدن آن‌ها بر روی ارزش افزایی برای مشتری به‌جای متمرکز شدن روی حداقلِ قیمت است.

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *