چگونه محتوای خلاقانه تولید کنیم؟!

چگونه محتوای خلاقانه تولید کنیم؟!

خلاق‌بودن برای خیلی‌ها رویا و آرزوست و فکر می‌کنند بقیه مادرزاد خلاق بوده‌اند و خودشان نمی‌توانند خلاقیت و ایده‌پردازی داشته باشند اما من به شما می‌گویم که اصلا و ابدا اینطور نیست؛ همه آدم‌ها زمانی که به دنیا می‌آیند از نظر استعدادی شبیه هم هستند و این شرایط محیطی و خانوادگی هستند که باعث تقویت و یا دیده شدن یک استعداد و ضعیف شدن استعداد دیگری می‌شوند.اما توجه داشته باشید که، ایده‌پردازی و خلاقیت، از اصول اساسی موفقیت هستند.ایده، یک تصویر ذهنی و اولین قدم برای حل مشکلات، یک نوآوری و جرقه ذهنی است. ایده‌پردازی و خلاقیت، با تمرین بیشتر، بهتر می‌شود.فکری که در مورد چیزهای موجود بوده و باعث تغییر در ساختار آنها نشود ایده نیست، ولی اگر محصول جدیدی را بوجود آورد ایده است. بگذارید با یک مثال این موضوع را برای شما روشن کنم:مثلا ساخت تلویزیون با سایز بزرگتر، ایده نیست زیرا ساختار را تغییر نمی‌دهد؛ اما ساخت یک تلویزیون با ساختار جدید مثلا ویژگی اتصال به کامپیوتر و یا LCD,LED در زمان خود ایده بوده ولی الان ایده نیست.برای ایده‌پردازی، باید درست ببینید، درست بررسی کنید و از قدرت تخیل خود به درستی استفاده کنید. ایده‌پردازی و خلاقیت باعث افزایش مهارت حل مسئله می‌شود.هر ایده‌پردازی شامل سه مرحله است:1- تولید ایده: در مرحله تولید، تعداد ایده‌ها، مهم‌تر از کیفیت آنهاست. در این مرحله باید فکر کنید و ذهن خودتان را روی موضوع متمرکز کنید.2- انتخاب ایده مناسب: بعد از تولد ایده‌های مختلف در ذهن، آن‌ها را یادداشت کنید. باید بتوانید بهترین ایده را انتخاب کنید. بهترین ایده، یعنی کاربردی‌ترین آن‌ها. ایده باید خلق یک روند جدید، یا ساده‌کننده یک روش قدیمی باشد.3- پیاده‌سازی ایده: حالا باید روی پیاده‌سازی ایده کار کنید. یعنی بتوانید آن را اجرا کنید. اگر ایده اجرا نشود، فقط خیال پردازی است.همدلی‌کردن یعنی مطلع‌‌شدن از دغدغه‌ها، نگرانی‌ها، نیازها و خواسته‌های کسی که مخاطب شماست. باید بتوانید با آن‌ها همدلی‌ کنید؛ یعنی پای صحبت‌هایشان بنشینید و ببینید آن‌ها دنبال چه چیزی هستند و چه انتظاراتی دارند.وقتی توانستید همدلی کنید، حالا می‌توانید بفهمید مسئله‌ای که باید حل شود چیست. این ضرب‌المثل معروف را شنیده‌اید که می‌گوید:«تعریف درست صورت مسئله، نیمی از حل مسئله است»پس وقت کافی بگذارید و مسئله‌تان را درست تعریف کنید.در این بخش، شما هیچ محدودیتی ندارید و می‌توانید از انواع روش‌های خلاقانه استفاده کنید. تا می‌توانید راه حل‌های مختلف تولید کنید و هیچ قضاوتی راجع به راه حل‌ها نداشته باشید. بعد از تولید راه حل‌ها، آن‌ها را از ابعاد مختلف ارزیابی کنید و آن‌هایی را که اجرایی‌تر هستند، از بقیه جدا کنید.از میان راه حل‌هایی که انتخاب کردید، یکی که اجرایی‌تر است و ریسک کمتری را دارد انتخاب و اجرا کنید. وقتی حرف از ساختن نمونه اولیه است، منظور ساختن چیزهای عجیب و غریب نیست. برای کسی که می‌خواهد کتاب داستان بنویسد، ارسال داستان کوتاه برای یکی از مجلات مرتبط، یک نمونه اولیه است.بعد از ساختن نمونه اولیه، باید تا آنجا که می‌توانید نظرات دیگران را دریافت کنید و بفهمید از چه زاویه‌های دیگری هم می‌توان به این مسئله نگاه کرد. ممکن است بفهمید در مسیر درستی گام برمی‌دارید و گام بعدی را طراحی کنید یا متوجه شوید راه‌حلتان نیاز به اصلاح دارد یا حتی به این نتیجه برسید که این اصلاً آن چیزی نیست که دنبالش بودید.برای مطالعه بهترین روش‌های ایده‌پردازی در تولید محتوا وارد لینک زیر شویدhttps://aigitali.com/content/creative-content/

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *