گام های موثر در شروع یک کسب و کار موفق

گام های موثر در شروع یک کسب و کار موفق

تدوین یک استراتژی خوب برای کسب و کار خیلی ها ایده دارند و خیلی ها دوست دارند که دیگه کارمند نباشند و خودشون یک کسب و کاری داشته باشند یا بعضی ها دوست دارند در کنار کارمندی یک کسب و کاری راه بندازند و بعد که رونق گرفت از کارمندی خداحافطی کنند و شاید هم هستند کسانی که کسب و کار سنتی دارند و قصد توسعه اون از طریق فن اوری های نو یا دوست دارند همگام با تغییرات دنیایی فن اوری نو تغییراتی داشته باشند خوب در اینجا خیلی دوست دارم تجارب و اندیشه های خودم رو در این مورد برای عزیزان در چند گام مجزا به اشتراک بزارم1- قبل از هر ایده کسب و کاری لازم هست در اولین گام واقع بین باشیم و ببینیم ایده ای که ما داریم قابلیت اجرایی داره یا اینکه ما دچار توهمات اجرای یک ایده هستیم . بزرگترین خصوصیت یک ایده این می تونه باشه که توسط افراد دیگه اجرا نشده باشه و مهمتر اینکه ایده ما چه طیف از مشتریان یا مصرف کنندگان رو تحت شعاع خودش قرار می ده و قراره ما چه کالا یا خدماتی ارائه کنیم که ارزش پیشنهادی ما اون جذابیت جذب مشتری رو برای اراده کالا و خدمات داشته باشه . این پرسشی هست که اگر پاسخ منطقی و رابطه مند اون رو پیدا کنید میفهمید که علت موفقیت ایده کسب و کار شما از نظر مالی چه موقیتی می تونه داشته باشه .من از عزیزان خواننده این مقاله تقاضا می کنم در مورد خود ارزش پیشنهادی این که چی هست و چکار می کنه جستجو کنند2- اما دومین گام در این راستا نوشتن یه طرح تجاری خوب یا بیزنس پلن این کار هست این قسمت شریان حیاتی و در واقع نقشه راه کسب و کار شما میشه البته این رو بدونید که این قسمت بخش هاییازاون بعدها می تونه حذف بشه یا اضافه بشه چون در شروع کار ما در حال تبادل داده ها به اطلاعات و تبدیل اطلاعات به دانش حوزه کاری خودمون هستیم ممکنه بخش هایی حذف و بخش هایی اضافه بشن این در واقع مسیر کسب و کار شما است که من از اون به عنوان سیر تکوین یا افرینش و تکامل کسب و کار همیشه یاد می کنم ! مهم نیست که ایده شما می خواد تبدیل به یک خودرو پرنده بشه یا خلق یک کیف دستی نانه بشه مه این هست که این ایده ها که قراره تبدیل به کالا یا خدمات ما بشه چه ارزشی رو برای مشتریان ایجاد می کنند و در اینده چه جایگاه رو داشته باشند تصور کنید شما اصلا یک کارگاه چرم دوزی ساده دارید و می خواید یک کیف چرم درست کنید اگر سیر تکوین و تکامل رو خوب طی کنید و دقیقا روی برنامه پیش برید شاید شما در اینده رقیب برندهای جهانی مثل Gucci گوچی بشید و این دور از انتظار نیست .در تهیه بیزنس پلن ما نیاز به یک مجموعه دانش داریم . یکی از توصیه های همیشگی خود من در شروع یک استارت آپ داشتن دانش های مختلف در حوزه بازاریابی و فروش که در دنیای امروز خیلی روی اون تاکید میشه هست و مهمتر دانش مالی در تحلیل هزینه ها و درامد های آتی شما . شاید گستره عرصه جهانی دوره های MBA و اصلا اهمیت اونا به همین خاطر باشه و اون به این خاطر هست که در این دوره ها با مباحث مالی و بازاریابی و ارزش و ایجاد برند و مباحث تبدیل ایده و به محصول در موردش صحبت میشه و کسانی که این دوره رو طی می کنند راحت در تهیه یک بیزنس پلن کسب و کار و راه و چاه رو یاد می گیرند . اما در صورتی که تمایل به این دوره ها ندارید یا وقت این رو ندارید باید بدونید که برای تهیه یک بیزنس چلن ما باید تسلط به جمع اوری داده های کمی و در حوزه کسب و کاری که می خوایم وارد بشیم رو داشته باشیم گام اول در تهیه این مدل تهیه یک صورت حاسب و سود و زیان پیشبینی شده هست در یک صورت حساب سود و زیان اقلام و دسته حساب های مختلفی هست مثلا قیمت تمام شده کالا یا خدماتی رو که پیشبینی می کنیم برای دوره مورد انتظار زمانی ما باید متناسب با میزان هزینه و سرمایه ما باشد و فراموش نکنیم در سود و زیان پیشبینی شده ما بزرگترین هزینه ما یا رقم کاهنده سود ما قیمت تمام شده هست که یقینا تو دل اون خرید و فروش های ما هست و هزینه های ما بر سه مبنای عملیاتی و غیر عملیاتی و توزیع و فروش باید تقسیم بشه که شناسایی و تفکیک هر بخش هزینه ها می تونه تاثیر بسزایی در نوع مدیریت هزینه ها و قیمت تمام شده ما داشته باشه از طرفی هم منابع درامدی یا فروش ما باید بر اساس بیزنس مدلی که تهیه می کنیم در یک بازه زمانی مشخص بر اساس پیش بینی های واقعی باشه و قبل از هر مطلبی باید این رو بدونیم در تهیه این بیزنس مدل ما باید فرصت ها و تهدید ها و نقاط قوت و ضعف سازمانی خودمون رو به صورت واقع بینانه شناسایی کنیم و به اونا از حالت کیفی معیار های کمی بدیم و از طرفی عوامل و شرایط مختلف رو در محیط کسب و کار مثل تجزیه و تحلیل محیط کسب و کار یا تحلیل درست و اقع بینانه اصطلاحا PESTELرو در نطر بگیریم در مورد پستل لطفا جستجو کنید و اطلاعات کسب و کنید . خوب در در مورد فروش زمانی که صحبت می کنیم باز باید ذهن خودتون رو به دو بخش معطوف کنید یکی اینکه ما قراره چی بفروشیم و چه نیازی از مصرف کننده رو در بازار رقابتی باید تامین کنیم و مهمتر ارزش پیشنهادی که باعث تمایز و جذب مشتری ما میشه چی هست که مثلا همونطوری که اشاره کردم چطور ما رو می تونه رقیب گوچی کنه این بخش نیاز به داشتن دانش بازاریابی و اگر قصد حضور در بازار اینترنت جهانی داریم دانشی بازاریابی انلاین داره که الان جز لاینفک هر کسب و کاری هست و دیگه بازاریابی سنتی جواب گوی کسب و توسعه بازار کسب و کار ها نیست چون در بازارالان مفهمومی به نام استراتژی رقابتی هست که ایجاد ارزش می کنه و رقبای ما می تونه دو دسته باشند کسانی کهاز قبل بودن و کسانی که در اینده ممکنه ایده ای بهتر از ما داشته باشند در این بحش موضع ما باید همیشه استراتژی رقابتی و نواوری باشه . دقیقا مثل یک بازی شطرنج که در عرضه رقابت با رقیب باید پلان ها متفاوت در برابر حرکنت اون داشته باشیم . بازار دنیای امروز به نظر من یک بازار داینامیک با تغییرات فوق العاده بالا و حساس و تنگاتنگ هست و این تغییرات محسوس و متغییر باعث این شده که نویسنده ای کتابی به اسم استراتژی اقیانوس آبی و قرمز رو خلق کنه !3- بعد از مراحل پیشبینی و تهیه بیزنس مدل که توضیحات مختصری در مورد اون دادم برای شروع یک بودجه کاری در نظر بگیرید و سعی کنید در صرف این بودجه دقیقا مطابق با نقشه ای که از پیش تعیین شده حرکت کنید نه بترسید در خرج کردن و نه اینکه خارج از برنامه خرج کنید هر مخارجی که در مسیر نقشه باشه اطمینان داشته باشید در مسیر پیشبرد شما اثر مثبت خواهد داشت و عکس این موضوع هم صادق هست .4- به مشورت خبرگان توجه کنید شما حتی اگر در نقطه اوج کسب و کار خود مثل جف بسوز صاحب امازون هم باشید همیشه نیازمند مشاوران و مربیان حوزه هالی مختلف کسب و کار هستید در این مورد سعی کنید در انتخاب مشاوران و کارکنان که بعد ها اصلی ترین ارکان محیط کاری شما یا work environment میشنسعی کنید این ارکان مثل یک سیستم کارا عمل کنند . محیط کاری شما از دو عامل انسانی و غیر انسانی تشکیل میشه و عوامل غیر انسانی شما هم دو عنصر سخت افزاری و نرم افزاری هستند و مهم هست که بدونید در عوامل انسانی بیش از 99 درصد نقطه اتکا ما به نوع نگرش و تخصص همکاران ما هست که خود این عامل نرم افزاری یا فکر افزاری محسوب میشه و اگر در جمع اوری این عامل طبق برنامه و استانداردهای لازم عمل کنیم در واقع دژ کسب و کار خودتون رو با محافظین قدرتمند احاطه کردید و احتمال اسیب پذیری شما رو می تونه به حداقل برسه حالا چه افرادی رو برای کسب و کار خودمون در بخش های مختلف جذب کنیم رو بعدا در مقالات اتی ویژگی اونا رو خدمت عرض می کنم .5- همون جور که قبلا اشاره کردم محیط کسب و کار خودتون رو تحلیل کنید در این بخش شما نیاز به جمع اوری اطلاعات واقعی در خصوص مشتریان خودتون هستید یک پایگاه داده از مشتنریان خودتون با طبقه بندی هدفمند بازار و طبقه بندی مشتریان خودتون تهیه کنید تهیه این بخش کمک بزرگی در تمایل به واقعی بودن کسب و کار شما می کنه و داده های شما رو به عبارت دیگه به واقعیت نزدیک میکنه اگر تسلط به اصول و فنون روش های تحقیق دارید حتما در این مورد وارد عمل بشید و به خروجی های روش تحقیق خودتون اعتماد کنید و در شروع کار از هیچی نترسید و در مواجه شدن در برابر هر تهید و عامل غیر قابل پیشبینی جا نزدید و استراتژی های سریع جایگزین تدوین و اجرا کنید . هیچ کسی فکر اپیدمی جهانی کرونا رو نمی کرد همیشه فرض آن حتی توسط افراد باهوشی مثل بیلگیتس در حد یک فرضیه بود اما اتفاق افتاد و کسب و کار ها به دو دسته تقسیم شدن کسب وکار های منفعل و کسب و کارهای فعال تر نمونه فعال رو می تونیم توسعه خدمات و کسب و کارهای در حوزه انلانی مثل امازون مثال بزنیم .6- در این بخش باز تاکید روی تسلط به بازاریابی و فروش دارم اما از نوع آنلاین از نظر نوع ماهیت تفاوتی رو در روند انجام یک معامله من هیچ موقع قایل نشدم در نهایت ما که وارد یک کسب و کار میشیم قصد فروش داریم و برای هر فروشی باید بازاریابی کنیم حالا این بازار می خواد کف یه اقیانوس باشه و مشتری ما ساکن یک زیر دریایی در کف این اقیانوس و می خواد این بازار در فصای جهانی اینترنت باشه و مشتری ما یک کاربر با هویت محازی باشه مهم فروش و خواسته مشتری ما هست ولی در نوع تکنیک های بازاریابی و ابزار تفاوت زیادی هست . حتما و حتما شما باید خودتان به مفاهیم و تکنیک ها بازار انلاین و فروش انلاین تسلط داشته باشید و از طرف دیگر برای فروش نیازمند بازاریابی هست و خود شما باید اشنایی و سناخت کامل به رویه های بازاریابی انلاین یا دیجتال مارکتینگ داشتهباشید تعاریف در حوزه بازاریابی انلاین بسته به نوع محصول و جامعه مخاطب تعاریف و رویه های مختلفی دارد اما تمام این مفاهیم یک نقطه اشتراک دارند و آن درسترسی به کاربر و تبدیل کاربر به عضو و تبدیل عضو به مشتری در یک فرایند بازاریابی و فروش در یک وب سایت تجاری هست اگر خود شما تسلط به محیط نداشته باشید تصور کنید سرمایه دارید و کسب و کاری دارید و ان را بدون داشتن دید لازم به هر کسی که مدعی تسلط هست واگذار کنید و دقیقا مثل جکایت رانندگی در برف در شب بورانی در یک جاده صعب العبور بدون داشتن تجهیزات ایمنی و لازم خودرو و دانش راننده در این بخش می باشد که در این مورد بهترین توصیه راهداران مسافرت نگردن در این شرایط بورانی است اما اگر در جاده امداد و جاده بانان حضور دارند و خودری شما تجیزات لازم را دارد و شما هم به داشن رانندگی در این شرایط تسلط دارید در یک مسافرت این هم بخشی از مسیر شما هست و مطمئنا به سلامت ان را پشت سر خواهید گذاشت یعنی ترکیبی از حضور راهدارها در جاده و خودروی تجهیز شده مناسب و تسلط شما به رانندگی در قواعد این شررایط متضمن عبور شما از گردنه های سخت خواهد بود مثال واضح تر و بهتر در این مورد به ذهنم نرسید که برای شما تصویر سازی کنم .این را بدانید اگر شما به بازاریابی انلاین و بازار انلاین تسلط و شناخت نسبی پیدا کنید دسترسی شما به مشتریان به وسعت یک جهان خواهد شد و محدودیت جغرافیایی ندارید و مهمتر آنقدر تنوع اببزارهای تحلیل بازار و رفتار مشتری به صورت آنلاین وجود دارد که شما سریعا و با دقت بیشتر می توانید مخاطب خود را شناسایی و استراتژی بازاریابی انلاین خود را سریعا تدوین کنید . این همه تفسیر و توضیح اهمیت این بند در این خصوص بود ! .7- یه قائده مهم در شروع یک کسب و کار داریم و آن این است فکر بزرگ کار کوچک ! روند رشد کسب و کارهای بزرگ مثل گوگل را ببینید از یک موتور جستجوی ساده و سرویس ایمیل شروع کرد تا به تنوع محصول بیش از 100 سرویس رسید . خاصیت هر رشدی تدریجی است اما اگر روی برنامه و استراتژی درست باشد این ضریب نفوذ تدریجی در بازار بعدها می تواند سرعت و رشد و توسعه بیشتر داشته باشد . پس انتظار یک شبه میلاردر شدن حکایت سنگ بزرگ و نشانه نزدن هست . با فکر بزرگ و کار کوچک شروع کنید مهم شروع شما است و مهمتر حرکت های بعد از شروع روی برنامه های مکتوب و تدوین شده بر اساس واقع بینی و سنجش درست است حتی همانطور که گفتم اگر شما بخواهید یک کیف دستی تولید کنید اگر روی برنامه بروید تبدیل به بهترین برند دنیا خواهید شد .7- در هر مرحله توسعه کار افراد متخصص همان حوزه را جذب کنید و امکانات لازم را برای آنها فراهم کنید مثلا در فرایند کار تشخیص می دهید یا کار شما نیاز به توسعه برند و تبلیغات دارد از متخصصین برند و تبلیغات جذب کنید یا نیاز به دایره حقوقی مجزا برای عقد قرارداد دارید نسبت به کارشناسان مجرب این بخش اقدام کنید در این بخش شما به کار خودتان هویت بخشیده و در مرحله توسعه سازمانی خود هستید و مسیر راحتی دسترسی به مشتریان خود را فراهم نموده اید . متخصصان مختلف در هر دوره و مرحله تکمیل کار نیاز شما را پاسخگو هستند اگر نداشته باشید پاسخ به نیاز های شما داده نمی شود و می تواند نقطه سکون یا سقوط شما باشد . باز هم نترسید ! .8- در شبکه های اجتماعی که تمرکز متخصصین و مشاورین مختلف هست مانند لینکدین سعی کنید مشارکت فعال کنید و هر بخش از نیاز های کسب و کار خودتان را رصد و با افراد مختلف تبادل نظر کنید .9- ایجاد انگیزه و تقویت تفکر سازمانی و نگرش سیستمی در بین کارکنان شما باعث ایجاد عشق و علاقه بیشتر شما و همکاران شما به کار می گردد و سازمان شما را به سمت یک سازمان یادگیرنده و فرهنگ یادگیری سازمانی یا به عبارت بهتر سازمان زود یاذگیرنده سوق می دهد کارکنان شما باید هر روز که تعطیلاتی هست مانند کارکنان گوگل برای حضور در سرکار لحظه شماری کنند اگر غیر از این باشد سازمان شما هنوز یک ساختار تفکر سنتی دارد . در یک کسب و کار مدرن جدید محیز های کاری یک محیز های تفریح هستند که ضمن اوقاتی خوش برای کارکنان هر لحظه آن تجربه جدید و لذت بخش خواهد بود و تمام همکاران شما سازمان و شرکت را متعلق به صاحب آن کسب و کار نمی دانند بلکه آن را بخش بزرگی از زندگی خود می دانند از این رو است که افرادی که به شرکت هایی مثل آمازون و حتی شرکت ها و استارت آپ های نامی ایران وارد می شوند معمولا خروجی ندارند و اگر از این محیط خارج می شوند پس از مدتی دچار افسردگی و درخواست بازگشت می شوند .حسین زینی وندتاجر الکترونیکاستراتژیست ، مشاور و مجری کسب وکارمجری صدها کارگاه های عملی تجارت الکترونیکی15 دی ماه 99تماس 88720880 ، همراه و واتسپ 09121870651

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *