اصول طراحی صفحه فرود چیست؟

اصول طراحی صفحه فرود چیست؟

بدون شک سنگ بنای هر کمپین تبلیغاتی موفق بر روی یک صفحه فرود بنا شده است. هر چقدر این صفحه اصولی طراحی شده باشد، نرخ تبدیل افزایش پیدا خواهد کرد و از طرفی هزینه‌های تبلیغات را به شدت کاهش ‌می‌یابد. اما اصول طراحی صفحه فرود چیست؟ در این یادداشت در مورد این اصول با شما صحبت خواهیم کرد. قبل از شروع به معرفی اصول به تعریف صفحه فرود خواهیم پرداخت. طراحی لندینگ پیجصفحه لندینگ، صفحه‌ای مجزا و مستقلی در وب‌سایت شماست که به عنوان ابزاری برای تبدیل بازدید کننده به لید (سرنخ بازاریابی) استفاده می‌شود. آن چیزی که باعث تمایز این صفحه با سایر صفحات وب‌سایت می‌شود عمل کاربر از طریق تکمیل فرم خواهد بود، معمولا در ازای این عمل کاربر به محتوای قابل دانلود مانند کتاب الکترونیک، شرکت دادن شدن در مسابقه و یا هر چیزی که تیم بازاریابی براساس اهداف خود آن را تعریف کرده باشد دسترسی پیدا خواهد کرد. در واقع صفحه فرود، صفحه‌ای از وب‌سایت شماست که مشتری بالقوه را پس از ابراز علاقه به یکی از انواع تبلیغات وارد آن می‌کند تا با دریافت اطلاعات کافی و تصمیم به مشتری تبدیل شود. ساختار و ظاهر کلی تاثیر بسیار زیادی بر اثربخشی کمپین و نرخ تبدیل شما خواهد داشت. هدف اصلی صفحه فرود باید تبدیل بازدیدکننده به مشتری باشد، بنابراین مهم است که تمام المان‌های موجود در صفحه براساس اهداف ما حرکت کنند. رنگ‌ها تاثیر بسیار زیادی در افزایش نرخ کلیک و نرخ تبدیل دارند، سعی کنید در صفحات به کمک رنگ‌ها تضاد ایجاد کنید و دقیقا در نقطه‌ای که مدنظرتان است (حتما CTA های قوی ایجاد کنید) توجه کاربر را به خود جلب کنید. وجود چند CTA در یک صفحه باعث کاهش نرخ تبدیل و گیج شدن کاربر خواهد شد. همه ما می‌دانیم که تنها چند ثانیه فرصت داریم تا کاربری را متقاعد کنیم تا عملی را برای ما انجام دهد، پس وجود عنوان‌های موثر می‌تواند این مسیر را کوتاه کند! در این بخش به تخصص افرادی که کپی رایتینگ انجام می‌دهند نیاز خواهید داشت، به سادگی از کنار این بخش عبور نکنید، زیرا می‌تواند نرخ تبدیل را چند برابر کند. بله درست است که به عنوان یک بازاریاب علاقه داشته باشید که اطلاعات کاملی از سن، میزان تحصیلات، ایمیل و شماره تماس و … از کاربران داشته باشید تا بتوانید کمپین‌های دقیقی راه اندازی کنید اما هنگامی که این فیلدهای خالی را در یک صفحه قرار می‌دهید، مطمئن باشید که کمتر کاربری آن را تکمیل خواهد کرد. بنابراین تا جای ممکن فرم دریافت اطلاعات را کوتاه کنید. (به عنوان مثال: نام خانوادگی و ایمیل یا شماره تماس)عکس، ویدیو و یا انیمیشن هر چیز جذابی که بتواند توجه کاربر را به خود جلب کند را در صفحه فرود خود قرار دهید. سعی کنید از همان المان‌های موجود در صفحه فرود، برای تبلیغات (کلیکی، اینفلوئنسر مارکتینگ، ویدیویی و …) استفاده کنید تا هنگامی که کاربر وارد صفحه می‌شود با ظاهری جدید روبرو نشود. هنگامی که کاربر بر روی تبلیغات شما کلیک می‌کند و وارد صفحه فرود می‌شود، اولین چیزی که به آن توجه می‌کند رنگ و لوگوی آن صفحه است. بنابراین به جای ایجاد صفحات رنگارنگ به Brand Book خود سر بزنید و براساس آن رنگ و لوگو را استفاده کنید. وجود نظرات مثبت در یک صفحه فرود می‌تواند اعتماد ایجاد کند، تحقیقات نشان می‌دهد 84% از کاربران نظرات آنلاین موجود در صفحات را به اندازه نظرات دوستان خود قابل اعتماد می‌دانند. بنابراین از نظرات و بازخوردهای مثبتی که در گذشته بدست آورده‌اید در صفحه فرود استفاده کنید، این مساله به نهایی شدن تصمیم کاربران کمک بسیار زیادی خواهد کرد. البته ایجاد اعتماد تنها با نظر مثبت کاربران به دست نمی‌آید می‌توانید از لوگوی برندهای همکار، مجوزهای اخذ شده، تاییده سلبریتی‌ها و … استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هیچ خط پایانی برای طراحی صفحه لندینگ وجود ندارد و اگر بخواهید بهترین نتیجه را بگیرید باید دائما A/B تست‌های مختلف بگیرید تا بهترین صفحه را طراحی کنید. به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه نرخ تبدیل صفحات فرود را زیر نظر قرار دهید و این روند را همیشه حفظ کنید. تعداد صفحات فرود (Landing Page) بسیار زیاد هستند و شاید مواردی را از قلم بیاندازم اما در ادامه قصد دارم به معرفی برخی از مهمترین و پرکاربردترین‌ها اشاره کنم. صفحه لغو عضویت: صفحه لغو اشتراک آخرین فرصت برای تغییر نظر کاربر است. اگر این صفحه به خوبی طراحی شده باشد می‌تواند حس از دست دادن را به کاربر منتقل کند که خود عاملی برای انصراف از این کار خواهد بود. صفحه 404: درست است که ما نباید کاربران را به این صفحه هدایت کنیم، ولی اگر این صفحه به درستی طراحی شود می‌تواند بازدیدکننده را به کاربر وفادار ما تبدیل کند. نمونه خوب صفحه 404 را در آپارات دیدم. صفحه تشکر از کاربر: این صفحه می‌تواند برحسب نیاز طراحی‌های مختلفی داشته باشد، هنگامی که کاربر خریدی انجام داده و یا کتابچه‌ای را دانلود کرده باشد و … با چنین صفحه‌ای مواجه می‌شود که طراحی دقیق آن می‌تواند نرخ تبدیل را ارتقا دهد. صفحه درباره ما: شاید همه ما فکر می‌کنیم که در این صفحه باید از ماموریت و چشم انداز صحبت کرد، اما این تمام ماجرا نیست، بد نیست که در انتهای این صفحه از کاربر بخواهیم که به ایمیل خود را وارد کند، یا شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کند و یا … مطمئن باشید که طراحی این صفحه نیز بسیار مهم است!صفحه فروش: بدون شک یکی از مهمترین و شاید مهمترین صفحه لندینگی است که باید آن را طراحی کنیم، زیرا قرار است کاربر را ترغیب کنیم هزینه‌ای پرداخت کند. به همین دلیل باید این صفحه جزئیات زیادی از محصول را بیان کند و معمولا نسبت به سایر صفحات فرود طولانی‌تر خواهد بود. نمونه قوی (دیجی کالا) نمونه ضعیف (فیلیمو)علی رقم توصیه‌هایی که در بالا به عنوان اصول طراحی صفحات فرود بیان کردم، A/B تست را هرگز فراموش نکنید. دائما نرخ تبدیل لندینگ را زیر نظر قرار دهید و با همکاری تنگانگ تیم طراحی و بازاریابی بهینه‌ترین طرح را انتخاب کنید. در آخر خوشحال خواهم شد اگر نظری در این مورد دارید با من به اشتراک بگذارید.

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *