اهمیت استارتاپ‌های گردشگری

اهمیت استارتاپ‌های گردشگریاستارتاپ( Startup) واژه ای است که در سال های اخیر، زیاد در مورد آن خواندیم یا شنیدیم و همواره تعریف های گوناگونی از آن ارائه شده. به طور مثال ویکیپدیا آن را ” شرکت یا کسب و کاری نامیده که در نتیجه ی کارآفرینی ایجاد شده است”یا طبق گفته ی USSBA (مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا) ، استارت آپ به کسب و کارهایی اطلاق می شود که حول محور فناوری شکل می گیرد و پتانسیل بالایی برای رشد در آینده دارند.اما به طور کلی استارتاپ به کسب و کارهای کوچک و نوپایی گفته می شود که در جهت رفع نیاز و ارائه خدمتی بوجود آمدند.گردشگری هم به عنوان یکی از صنایع سودآور در جهان از این قافله عقب نمانده و روز به روز شاهد حضور کسب و کارهای نوپا در این عرصه هستیم .علاقه مندان به این حوزه با ارائه ایده های بکر و خلاقانه توانستند، درآمد قابل ملاحظه ای را از استارتاپ های خود به دست آورند.با نگاهی به داستان شروع کسب و کارهای بزرگ جهان میتوان دریافت که برای به ثمر رساندن یک ایده و راه انداختن استارتاپ، صرف داشتن سرمایه و امکانات کافی تضمین کننده موفقیت آن کسب و کار نخواهد بود.به نمونه زیر توجه کنید:اسکات کیز، بنیان‌گذار شرکت Scott’s Cheap Flights در زمینه ارسال خبرنامه های ایمیلی کار می کند. این شرکت اخبار مربوط به پرواز های ارزان در سرتاسر جهان را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد.اما داستان شکل گیریِ کسب و کار اسکات، جالب توجه است . کیز علاقه زیادی به سفر به نقاط مختلف جهان داشت اما پول کافی برای انجام این کار را نداشت. در سال 2013 توانست با پرداختن تنها 130 دلار از نیویورک به میلان که یکی از مقاصد مورد علاقه اش بود سفر کند. بعد از بازگشت، دوستانش از او خواستند تا دفعه ی بعد انها را نیز در جریان این پرواز های ارزان بگذارد.بنابراین اسکات لیستی از دوستانش را تهیه کرد و اطلاعات پرواز های ارزان را برای انها ارسال میکرد.لیست او بعد از چند ماه چنان زیاد شد که او مجبورشد برای ارسال ایمیل به شرکت های خدمات ایمیل، پول پرداخت کند. پس او تصمیم گرفت از افراد حاضر در لیست ماهانه دو دلار پول بگیرد.کیز هفته‌های اول سود چندانی نکرد اما چند هفته‌ی بعد موفق شد صد دلار درآمد کسب کند. بعد از چند ماه او و دیگر بنیان‌گذار شرکت به این نتیجه رسیدند شرکت‌های صادرکننده‌ی کارت به ازای هر تراکنش درصد بالایی از حساب مشتری کسر می‌کنند و این موضوع به ضرر آن‌ها است. درنتیجه تصمیم گرفتند خدمات طولانی‌مدتی را به‌منظور کاهش هزینه‌ی مشتری‌ها به آن‌ها ارائه دهند: ۱۵ دلار برای سه ماه، ۲۵ دلار برای ۶ ماه و ۳۹ دلار برای یک سال.این نمونه ای از یک استارتاپ بکر گردشگری است که با یک ایده ظاهرا پیش پا افتاده اما با پشتکار فراوان به ثمر نشست.از دیگر کسب و کارهای فعال در این حوزه میتوان به Airbnb، Couch Surfing،TripAdvisor و … اشاره کرد که هریک نمونه موفقی از استارتاپ های صنعت گردشگری هستند.تجربه استارتاپ های معروف و پر توفیق در سراسر جهان این نکته را یادآور میشود که شناخت نیاز جامعه و بازار هدف از اصلی ترین مواردی است که قبل از شروع کسب و کار باید به آن توجه داشت.کشور ما نیز در چند سال گذشته شاهد ظهور استارتاپ های متنوعی در حوزه های مختلف از جمله گردشگری بوده است. با یک گشت و گذار ساده در اینترنت میتوان نمونه های موفق این استارتاپ ها را مشاهده کرد، کسب وکارهای اینترنتی رزرو هتل، پرواز ، گردشگری غذا ، بوم گردی و …با این وجود گردشگری ظرفیت های بسیاری برای عرضه دارد، ظرفیتی که همه ی دست اندرکاران در این حوزه به آن اذعان دارند اما متاسفانه شاهد تلاش یا تدبیر موثری برای بکارگیری از آن نیستیم.به هر حال گسترش کسب و کارهای این حوزه می تواند زمینه ای را فراهم کند تا این صنعت نوپا و مظلوم در کشور ما بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گیرد.اما اگر شما ایده ای در ذهنتان دارید که فکر می کنید قابلیت تبدیل شدن به یک کسب و کار را دارد، این چند نکته را توجه داشته باشید.1- بسیاری از افراد فکر میکنند باید اپلیکیشنی طراحی کنند که در آن به ارائه ی همه ی خدمات مورد نیاز مردم بپردازند. سعی کنید جامعه هدف خود را بشناسید و مخاطب خاص خود را جذب کنید و سپس به بزرگ تر شدن کسب و کارتان فکر کنید و این را در نظر داشته باشید قرار نیست تمام سهم بازار را شما در اختیار داشته باشید.2- در ارائه ایده های خلاقانه شجاع باشید. شجاعتِ شما جذابیت خلق میکند.برای راه اندازی یک استارت آپ، کافیست فقط کمی ذهنتان را از راه اندازی اپلیکیشن بیرون آورید و کمی خلاقیت چاشنی آن کنید. آن چیزی که شما را از دیگران متمایز میکند خلاقیت و نوآوری شماست3- از رقابت نترسید. زمانی که کسب و کار بزرگی را در مقابل خود میبینید جا نزنید، گاهی شاید لازم باشد در کنار آن کسب و کار بزرگ دیده شوید و در واقع جای رقابت روی موج آن سوار شوید .جمله ی پایانی…ضعیف بودن یک انتخاب است ، انتخاب با شماست: ضعیف باشید یا قوی.محمّد جواد درودیان

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *