محصولات ارزشمند = موفقیت کسب و کار

محصولات ارزشمند = موفقیت کسب و کار

خروجی نهایی تمام کسب‌وکارها به شکل محصول یا خدمت عرضه می‌شوند و مشتری، این خدمات یا محصولات را خریداری می‌کنند. شاید تبلیغات و ترویج این خدمات و کالا، موجب ارتقاء انگیزه‌ی مشتریان برای خرید باشد، اما علت اصلی خرید نبوده و این تصور اشتباه است که فکر کنیم، مشتری خدمت و یا کالا را صرفاً از روی اثر ابزارهای تبلیغی خریداری می‌کند. مشتری، خدمت و کالای ارائه شده شما را از این‌ جهت خرید می کند، که بتواند مسائل و نیازهایش را حل کند و باعث بهبهود زندگی ­اش شود. بنابراین مشتری بر همین مبنا تصمیم می‌گیرد که از کدام کالا و خدمت و تا چه میزان استفاده کند. به عنوان مثال، انتقال وجه اینترنتی، برای مشتری ارزشمند است، چون توانسته با ایده خود راه‌حلی برای مشکل زمان و هزینه­ های غیرضروری مشتری باشد و مردم به ‌جای حضور در بانک می‌توانند به‌ صورت اینترنتی و به شکل راحت‌تر این کار را انجام دهند.به بیان بهتر، هر محصولی که بتواند نیازهای بیشتری از مشتری را بر طرف کند، بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت. وقتی که یک کسب‌ و کار بتواند با ارائه راه‌حل بهینه، مسئله مشتری را برطرف کند، به واقع ارزشی برای مشتری ایجاد کرده است. بنابراین کالا و خدمت پیشنهادی، باید در جهت ایجاد ارزش برای مشتری طراحی و ارائه شود.در ادامه به چند ارزش پیشنهادی که در انتخاب مشتریان، بسیار تأثیرگذار است اشاره شده:بخشی از مشتریان، به قیمت حساس هستند و بهاء محصول برایشان الویت دارد. در واقع، بخش زیادی از مصرف کنندگان، اگر قیمت برایشان در اولویت اول نباشد، قطعا در اولویت دوم است. بنابراین، بهاء پیشنهادی، می ­بایست متناسب با ویژگی­ ها، نیازها و شرایط بخش های مختلف مشتریان شناسایی شده باشد.اطمینان خاطر و کاهش ریسکدر هنگام خرید یک کالا یا خدمت، یکی از گزینه های مهم برای مشتری، این است که ریسک‌­های محصول در سطح حداقل باشد. اینجاست که موضوع ضمانتنامه‌ها – گارانتی‌ و وارانتی- مطرح می‌شود. ممکن است دو کالای مشابه در بازار وجود داشته باشند، یکی دارای ضمانت‌نامه از نوع گارانتی یا وارانتی باشد و دیگری هیچ ضمانت‌نامه ای نداشته باشد. شما به عنوان یک مشتری، کدام ‌یک را انتخاب می‌کنید؟ اگر آن کالایی که ضمانت‌نامه فروش دارد را انتخاب کنید، شما جزو مشتریانی هستید که کاهش ریسک برایتان با اهمیت بوده است و شاید هزینه بیشتری پرداخت نمایید؛ ولی در ازای پرداخت این هزینه، ریسک کمتری را متحمل می‌شوید.سهولت دسترسی و استفاده راحتیاین ارزش ارتباط نزدیکی با مفهوم تجربه کاربری دارد. برخی از مشتریان، یک محصول را به ‌دلیل سهولت استفاده از آن خرید می‌کنند. در مثال دوربین‌های حرفه‌ای، این مسأله خیلی مشهود است، مثلا کسانی که عکاسی حرفه‌ای می‌کنند، می‌دانند که دوربین‌های Canon نسبت به دوربین‌های Nikon کاربری ساده‌تری دارند ولی شاید برخی ویژگی‌های Nikon خیلی بهتر از Canon باشد. سهولت در استفاده از محصولاتی که برای کودکان و سالمندان هستند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امروزه این ارزش به‌عنوان یک مزیت رقابتی در تمامی عرصه‌ها مطرح شده است. حذف شدن و مینیمال شدن طراحی‌ها و کاهش پیچیدگی محصولات به‌واسطه ارائه درست این ارزش صورت گرفته است. از سوی دیگر، دسترسی به مراکز فروش کالا و خدمت و یا ارسال رایگان نیز، یک گزینه مهم، در سهولت و راحتی به شمار می آید.برند، آوازه و ویژگی اجتماعیموضوع برند و آوازه، در کشور ایران، بسیار مهم است. این موضوع، بر اساس دو عامل شکل می ­گیرد. عامل اول، حسن اشتهار یا شکل ادراک ذهنی در مخزن ذهنی بلندمدت از یک برند خاص؛ و عامل دوم، وجود مشتریان خاص در طبقه اجتماعی ویژه؛ که به دنبال منزلت اجتماعی، نمایش ثروت و… است. البته ارزش یک برند خاص، می­تواند به علت مسئولیت ­های اجتماعی یک کسب و کار اعم از کمک به خیره ها، ماهیت غیر انتفاعی کسب و کار و… نیز باشد.کیفیت و عملکردگروهی از مشتریان نیز، به دنبال کیفیت بالاتر هستند. به عنوان مثال، برخی از افراد، به علت کیفیت خودرویی خاص، به دنبال یک  کالا یا خدمت می­ روند. در این حالت مشتری عملکرد کالا یا خدمت را بر برند ترجیح می‌دهد و فقط به کیفیت عملکرد خودرو، امنیت، زیبایی و… توجه می‌کند. این افراد شاید به‌روز بودن برایشان خیلی مهم نباشد، بلکه مهمترین نکته برای آن‌ها عملکرد مورد نیازشان است.در نهایت باید گفت، مشتریان، بر اساس نیاز و اداراک ذهنی خود، هنگام خرید یک کالا و یا خدمت، به دنبال یک یا چند مورد از ارزش های پیشنهادی معرفی شده هستند. کسب و کارها باید تلاش کنند، با توجه به استراتژی ها و ویژگی های کالاها و خدمات خود، در انطباق حداکثری با ارزش های گفته شده، خود و محصولاتشان را در معرض انتخاب مشتری قرار دهند، تا در وضعیت مطلوب تری قرار بگیرند.https://www.vaez.info

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *