چگونه تولید‌ محتوا کنیم؟ (4 قالب طلایی تولید محتوا)

چگونه تولید‌ محتوا کنیم؟ (4 قالب طلایی تولید محتوا)

محتوا اطلاعاتی است که با هدفی خاص، ارزشی را به زندگی مخاطب اضافه می‌کند و او این ارزش را در جهت افزایش آگاهی، کسب درامد، سرگرمی، خنده و… استفاده می‌کند.در واقع هر رسانه‌ای با ارائه تولید محتوای با کیفیت قصد دارد که مخاطب زیادی را جذب‌کند و با جلب رضایت آن‌ها، به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد.یکی از اشتباهات رایج اکثر افراد این است که وقتی صحبت از محتوا می‌شود، سریع به سمت محتوای نوشتاری (متن) می‌روند. در حالیکه محتوا انواع مختلف دارد.شما برای انتقال پیامتان می‌توانید هرکدام از انواع محتوا را انتخاب کنید، البته باید در نظر داشته باشید که جنس و مخاطب پیام ممکن است انتخاب شما را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال اگر مخاطب شما کودکان 6 ساله هستند، تولید محتوای متنی برای شما مفید و نتیجه بخش نیست.در این مقاله، با انواع محتوا و فرمت‌های گوناگون آن آشنا می‌شوید و مثال‌های کاربردی از هر نوع را مرور خواهیم کرد.بعضی از محتواها ممکن است شامل دو یا چند قالب محتوایی باشند. مثلا یک مقاله در وبسایت شما ممکن است شامل متن و عکس به صورت همزمان باشد.تولید محتوای متنی پایه‌ای‌ترین شکل تولید محتوا و پیش نیاز تولید انواع و فرمت‌های مختلف محتوا است. به عنوان مثال، اگر بخواهید یک کلیپ ویدئویی و یا پادکست تولید‌ کنید، لازم است ابتدا متن صحبت‌های خود را بنویسید و تنظیم کنید و بعد به سراغ ضبط بروید.مهم‌ترین توصیه برای تولید محتوای متنی، تمرین و تمرین و تمرین است. محتوای متنی از یک جمله کوتاه روی یک قوطی کبریت تا یک کتاب چند ده‌جلدی را شامل می‌شود.مقاله (وبلاگ‌نویسی)پیامککتاب الکترونیکایمیل و خبرکپشن نویسیهر کدام از این انواع محتوای متنی پلتفرم‌های (ظرف) خاص خود را دارند. در نگارش و تولید هریک از این انواع محتوا باید ویژگی‌ها، امکانات و محدودیت‌های هر پلتفرم در نظر گرفته شود.ویژگی‌های یک محتوای متنی خوب و مفیدهدفمند بودن: یعنی هدف از تولید محتوا کاملا مشخص باشد و بدانید با نوشتن این محتوا قرار است چه چیزی به مخاطب بدهید. مثلا اگر درباره یک دوچرخه تولید محتوا می‌کنید، باید سعی کنید در انتها، مخاطب اطلاعات کافی درباره دوچرخه موردنظرش را داشته باشد.نداشتن حاشیه پراکنی: شما فقط قرار است روی کاری که خودتان می‌خواهید انجام دهید، تمرکز کنید. همان مثال دوچرخه را در نظر بگیرید، قرار نیست شما فقط ویژگی‌های خوب و جذاب یک دوچرخه را بگویید. شما با گفتن همه ویژگی‌ها و داشتن صداقت، اعتماد مخاطب را جلب می‌کنید.احترام به وقت مخاطب: اگر مخاطب، حس کند محتوای شما چیزی را که می‌خواهد به او نمی‌رساند، برای بار دوم به سختی به شما اعتماد خواهد کرد. گاهی یک اشتباه می‌تواند زحمت شما را بر باد دهد.کاربردی بودن: در نوشتن محتوا ابتدا باید به مسائلی اشاره شود که مهم‌تر و تأثیرگذارترند. مثلا اگر درباره‌ ویژگی‌های خاص یک دوچرخه می‌نویسید، قیمت، سایز، وزن، جنس و نوع آن مهم‌تر هستند. بعد از آن می‌توانید مثلا به قطعات، نوع طراحی و… اشاره کنید.داشتن واژه های ساده: شما باید به سبک خودتان بنویسید. اما باید توجه کنید، کلمه‌هایی که استفاده می‌کنید معنایی روشن داشته باشند و باعث نشوند خواننده به جست‌وجو درباره معنی کلمه بپردازد. چون در این صورت، در خواندن متن دچار مکث و سکته می‌شود.داشتن جملات کوتاه و قابل فهم: طولانی ننویسید. وقتی جمله‌ها طولانی باشند، ذهن خسته می‌شود. به قول معروف سر و ته جمله باید مشخص باشد، نه این‌که خواننده به جای توجه به محتوا، به دنبال پایان جمله بدود.نگارش درست: ذهن همه ما در زبان فارسی ساختار مشخصی دارد که با کوچک‌ترین تغییری، واکنش نشان می‌دهد. پس باید به نگارش درست متن و جمله توجه کافی داشته باشید و از هدف اصلی خود دور نشوید.ویرایش صحيح: ویرایش متن همان فوت کوزه‌گری آخر تولید محتوای متنی است. بودن یا نبودن مکث درست در متن، غلط‌های املایی، فاصله‌های بی‌جا، آوردن افعال پشت سر‌هم، تکرار افعال شبيه به هم، بی‌نظمی در ساختار جملات و… همه و همه باید ویراستاری شود.1- خوانندگان را مانند دوستان خود خطاب کنید.2- توصیه‌های دوستانه به خواننده ارائه دهید.3- درباره موضوع محتوا، با خواننده درد دل کنید یا مشکلات را بیان کنید تا مخاطب با شما احساس نزدیکی کند.4- تجربه‌های تلخ و شیرین خود درباره موضوع محتوا را با خوانندگان در میان بگذارید.5- از خود، خانواده، دوستان و زندگی روزمره، برش‌هایی مرتبط با موضوع پیدا کنید و آن را در متن جایگذاری کنید.6- به نوشته خود کمی چاشنی و نمک طنز و شوخی اضافه کنید تا تاثیر شگفت انگیز آن را ببینید.7- در نگارش محتوای صمیمی نباید دست به ابتکار زد و کلمه‌ها را به صورت سليقه‌ای تغییر داد. مثلا نباید کلمه‌ای مانند خواستن را (خاستن) یا فقط را (فقد) بنویسند. این نوع نگارش نه تنها ایجاد صمیمت نمی‌کند، بلکه شما را بی‌سواد هم نشان می‌دهد.مخاطب خود را بشناسید بدانید که مخاطب شما کیست و چه نیازهایی دارد.کانال‌های انتشار پیام را شناسایی کنید: برای مثال، محتوای متنی شما قرار است در یک شبکه اجتماعی منتشر شود یا قرار است از طریق ایمیل به دوست شما برسد؟موضوع و عنوان مناسبانتخاب کنید: اگر عنوان شما مناسب نباشد، مخاطب تا پایان، محتوای شما را دنبال نخواهد کرد. انتخاب عنوان بستگی به موضوع محتوا دارد.مخاطب را به مطالعه بیشتر ترغیب کنید: تاثیرگذارترین بخش نوشته شما، پاراگراف اولی است که مینویسید. پس سعی کنید که مقدمه‌ نوشته خودتان را با جذابیت بیشتری بنویسید.نتیجه گیری: این بخش قرار است بگوید در این محتوا چه نکاتی بررسی شده است. یادتان باشد، نکاتی که برای شما اهمیت دارد را باید در همین بخش ذکر کنید.نشانه جمعمثال: درختها……درخت‌هامثال: دانش آموز …… دانش آموزمثال: رفته اند…… رفته‌اندمثال: گربه ی ملوس…… گربه‌ی ملوسمثال: بزرگترین…… بزرگ‌ترینمثال: ترجمه شده……ترجمه‌شدهمثال:این طرف……این‌طرفقاعده کلی فاصله‌گذاری: نقطه، ویرگول، نقطه ویرگول، علامت سوال، علامت تعجب، دونقطه و سه نقطه به کلمه قبل از خود می‌چسبند و از کلمه بعد از خود فاصله می‌گیرند.مثال: من یک شهروند مسئولیت پذیر هستم، اما در امور شهر مشارکت ندارم و از حقوق خود هم آگاه نیستم.این نشانه‌ها به شما کمک ‌میکنند که درست بنویسید تا درست خوانده و به راحتی فهمیده شود.آیا می‌دانستید محتوای تصویری بیشتر از انواع دیگر محتوای موجود در سطح اینترنت نشر می‌شود؟تولید محتوا تصویری امروزه یکی از پرطرفدارترین انواع محتوا است. با استفاده از تصاویر، متن زیباتر می‌شود و مخاطب هم خسته نمی‌شود.محتوای تصویری، یکنواختی محتوای متنی را ندارد و توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. به قول ضرب المثل قدیمی”شنیدن کی بود مانند دیدن؟”یک تصویر می‌تواند در چند ثانیه اطلاعات بسیاری را به مخاطب انتقال دهد. آمارها هم نشان می‌دهد که محتوای تصویری 93 درصد ارتباطات انسانی را تشکیل می‌دهد.در یک محتوای تصویری، امکان انتشار اطلاعات بیشتری وجود دارد و استفاده از این نوع محتوا باعث افزایش دنبال کنندگان موضوع می‌شود.اهمیت تولید محتوای تصویریمحتوای تصویری در قسمت خلوت‌تر مغز پردازش می‌شود. یعنی چی؟در طول روز، از زمانی که بیدار می‌شوید تا وقتی که به خواب می‌روید، کلمات و جمله‌های مختلفی را می‌خوانید، گوش می‌کنید، می‌نویسید یا صحبت می‌کنید. اما قسمت فوق‌العاده سریعی در مغزتان وجود دارد که به آن اندازه متحمل فشار نمی‌شود: بینایی.وقتی بینایی مخاطب را هدف قرار دهید، می‌توانید ذهن او را بیشتر تحریک کنید.مغز انسان اطلاعات تصویری را ۶۰٫۰۰۰ برابر سریع‌تر دریافت و درک می‌کند.90 درصد اطلاعاتی که به ذهن انسان انتقال داده می‌شود، محتوای تصویری است.40 درصد افراد محتوای تصویری را راحت‌تر از یک متن ساده به خاطر می‌سپارند.مطالب با محتوای تصویری، به میزان ۳ برابر ارتباط بیشتری با مخاطبان برقرار می‌کنند.محتوای تصویری در شبکه‌های اجتماعی بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود.65 درصد از افراد سبک یادگیری تصویری دارند.20 درصد افراد فقط آنچه که می‌خوانند به یاد می‌آورند.تصاویر خام گوگل را تغییر دهید: برای تولید محتوای تصویری جذاب سعی کنید که تا حد امکان از تصاویر آماده گوگل استفاده نکنید. حالا اگر به هر دلیلی مجبور هستید که از این تصاویر استفاده کنید باید تغییراتی در ساختار یا در ظاهر آن به وجود بیاورید که آن را به عنوان یک تصویر اختصاصی خود استفاده کنید.اصول طراحی را بشناسید: شاید برای شما رنگ زرد تفاوت چندانی با رنگ قرمز نداشته باشد و به شکل دلخواه از آن استفاده کنید. اما روانشناسی رنگ‌ها توصیه می‌کند که هر کدام از آن‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی روی مخاطب شما داشته باشد.با نرم‌افزارهای گرافیکی آشنا شوید: برای تولید محتوای تصویری جذاب، می‌توانید از نرم افزارها و اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند خود استفاده کنید. در ادامه این بخش تعدادی از این نرم‌افزارها معرفی می‌شوند.برای آشنایی با ابزارهای تولید محتوای تصویری و معرفی محتوای صوتی و ویدوئی وارد لینک شوید. https://aigitali.com/content/how-produce-content/?preview=true

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *