حضور طراحان زن در صنعت خودروسازی

حضور طراحان زن در صنعت خودروسازی

طراحی اتومبیل روندی پیچیده و پر هزینه است و شرکت‌های خودروسازی همواره بهترین افراد را به کار می‌گیرند تا محصول نهایی در راستای اهداف آن شرکت شکل گرفته باشد. تیم طراحی می‌تواند امیدها و آرزوهای یک خودروساز را تحقق بخشد و از طرفی، ممکن است ضرر هنگفتی را عاید شرکت سازنده نمایند. اما منظور از نگارش این مقاله، بررسی حضور خانم‌ها در پروسه طراحی خودرو بوده و به همین بهانه به نام چند تن از موفق‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم داشت. در ایران کمتر امکان دارد تا خریدار یک خودرو، پیگیر جزییات طراحی اتومبیل خود بشود و به دنبال کسب اطلاعات و نام و نشانی از طراح آن باشد به همین دلیل در خبرها هم معمولا از نام و نشان طراح یا طراحان یک محصول اثری نیست. بسیاری چنین می‌پندارند که بانوان توان حضور در صنعت خودروسازی را ندارند اما بد نیست بدانید بسیاری از خودروهای مطرح دنیا و بسیاری از کانسپت‌های پرطرفدار، توسط آن‌ها طراحی شده است. جالب است بدانید که آقایان طرفداران اصلی این خودروها محسوب میشوند و بسیاری از این خودرو نیز خودروهایی عضلانی و مردانه هستند.۱- میشل کریستینسن: طراح ارشد برند سخت کوش هوندا، ۳۸ ساله است و ملیتی آمریکایی دارد. وی از کالج طراحی پاسادانا، واقع در ایالت کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شده و از سال ۲۰۰۵ به شرکت هوندا پیوسته است. طراحی و ساخت ماشین‌های عضلانی Hot Road توسط پدرش، تاثیر عمیقی بر وی گذارده و به همین دلیل، او به دنبال پاسخی برای پرسش‌های فنّی خود مدت زمان زیادی را در کنار پدر خود می‌گذرانده است.میشل مدت زمان کوتاهی را در شرکت جنرال‌موتورز مشغول به کار بوده اما از سال ۲۰۱۰ به بعد مجددا به هوندا می‌پیوندد. در کارنامه‌ی او خودروهایی دیده می‌شود که شاید با دیدن تصاویر آن، هیچ‌گاه باور نکنید که یک خانم با روحیات منحصر به فرد خود، ذات خشن آن‌ها را این چنین پدید آورده باشد. مدل‌هایی نظیر کانسپت ZX، مدل سدان RDX، فیس لیفت RL و RLX سدان و یک شاهکار الماس گونه به نام نسل دوم NSX ماحصل ذهن خلاق اوست. میشل کریستینسن و نسل دوم هوندا NSXدر بین موارد نامبرده، نسل دوم هوندا NSX برای این شرکت بسیار حائز اهمیت بوده و سپردن سکان هدایت تیم طراحی به دست خانم کریستینسن، یک اتفاق مهم در تاریخ شرکت خودروسازی هوندا محسوب می‌شود که البته نتیجه‌ای مطلوب برای این برند به همراه داشته است.۲- دایان آلن: خانم Diane Allen تحصیلات عالی خود را در دانشگاه دولتی Wayne گذرانده و پس از آن در سال ۱۹۸۴ به شعبه نیسان واقع در سن دیگو ایالات متحده می‌پیوندد. نخستین فعالیت او در نیسان، فیس‌لیفت یک سدان کوچک اندازه بود اما سال‌ها بعد در کنار اصلی‌ترین طراحان کمپانی، نیسان Z۳۵۰ را خلق می‌کند. البته توضیحات بیشتری وجود دارد که احتمالا شمارا متعجب می‌کند! خانم آلن در سال‌های اخیر در پروژه‌هایی نظیر نیسان Roug و اینفینیتی M5 نیز شرکت داشته و به طور اختصاصی کار طراحی یکی از خشن‌ترین تراک‌های نیسان یعنی تیتان ۲۰۱۶ را با موفقیت به پایان رسانده است.۳- لاشال ترنر: در شرکت بزرگ فیات کرایسلر نیز خانم La Shirl Turner ریاست بخش رنگ و مواد را عهده‌دار است. او کار خود را از دیترویت شروع کرده. شهری که نامش اساساً با صنعت خودروسازی گره خورده و به میعادگاه خودروهای عضلانی و آتشین آمریکایی شهره است. رنگ‌بندی و پرداختن به جزئیات حساس خودروها یک تخصص کامل است و تغییراتی که خانم ترنر روی محصولات اعمال می‌کند تاثیر بسزایی در تکمیل فرایند طراحی یک اتومبیل دارد. تیم تحت مدیریت او در فیات کرایسلر همه‌ی محصولات را پوشش می‌دهد اما با این حال جیپ رنگید، جیپ کامپس و دوج چلنجر دیمون از مهمترین پروژه‌های او در سال‌های اخیر محسوب می‌شوند.۴- ایرینا زاواتسکی (Irina Zavatski): خانم زاواتسکی ۴۰ ساله و مادر دو فرزند، مهاجر یهودی اهل تاجیکستان است. او در سن ۱۵ سالگی به همراه خانواده به ایالت متحده آمریکا مهاجرت کرد. ایرینا زاواتسکی در کنار جیپ چروکیخانم زاواتسکی با پشتیبانی جامعه‌ی یهودیان شهر Cleveland ایالت اوهایو آمریکا به تحصیل در رشته‌ی طراحی صنعتی می‌پردازد و پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه هنر کلیولند، کار خود را در شرکت‌های خودروسازی آغاز می‌کند. ایرینا زاواتسکی در کنار کرایسلر پاسیفیکااو در حال حاضر سمت مدیریت طراحی فیات کرایسلر را عهده‌دار است. طراحی بیرونی جیپ چروکی ۲۰۱۹ و کرایسلر پاسیفیکا ۲۰۱۶ حاصل دستان توانمند خانم ایرینا زاواتسکی است. در مورد پاسیفیکا باید اضافه کنم که این ون اندازه متوسط به عنوان یکی از زیباترین‌ها در جهان شناخته شده است.۵- وین چونگ (Winne Cheung): وین چونگ ۳۶ ساله، مهاجری از چین است که در سن ۷ سالگی به همراه پدر و مادرش به آمریکا مهاجرت می‌کند. او از سال ۲۰۰۶ کار خود را با دایملر کرایسلر آغاز کرده و نخستین تجربه‌ی خود را در زمینه فرآیند توسعه و بهینه‌سازی محصولات دایملر کرایسلر به دست می‌آورد. وین چونگ و دوج دارت 2012پس از جدایی کرایسلر از دایملر و پیوستن کرایسلر به فیات ایتالیا، دیزاین داخلی خودروهایی همچون Dodge Dart 2012، Chrysler Oacifica 2016 و Jeep Cherokee را انجام می‌دهد و همه‌ی کارهایش با موفقیت به خط تولید می‌رسند. بد نیست بدانید که سال ۲۰۱۶ طراحی داخلی کرایسلر پاسیفیکا به عنوان یکی از ۱۰ طرح برتر جهان در بخش کابین شناخته شد.۶- تیشا جانسون (Tisha Johnson): او سرپرست تیم طراحی خارجی محصولات ولوو از اورنج کانتی ایالت کالیفرنیا آمریکا است.وی با خلق سدان لوکس S۹۰، این شرکت سوئدی را که به منظور رقابت با بزرگانی چون مرسدس‌بنز، بی‌ام‌و و آئودی، خواهان ظاهری متمایز و لوکس برای سدان استراتژیک خود بود، به هدف رساند. ۷- ژولیان بلاسی (Juliane Blasi): ژولیان بلاسی از سال ۲۰۰۳ کار طراحی خودرو را از بی‌ام‌و شروع کرده است. او در طول مدت فعالیتش در این شرکت پرآوازه‌ی آلمانی، پیکره‌ی خوش تراش و بسیار زیبای نسل دوم Z4 با کد E89 را پدید آورد که از حیث زیبایی و پختگی طراحی، یکی از موفق‌ترین محصولات بی‌ام‌و و از بهترین رودسترهای دنیا محسوب می‌شود. نسل دوم Z4 تنها اتومبیل در تاریخ شرکت خودروسازی بی‌ام‌و است که به طور همزمان ۲ زن کار طراحی داخلی و خارجی آن را برعهده داشته‌اند. ژولیان بلاسی و نسل دوم ب.ام.و Z4پیکره آینده نگرانه کانسپت معروف Vision Connected Drive بی‌ام‌و نیز دیگر اثر به یادماندنی ژولیان بلاسی محسوب می‌شود.۸- نادیا آرنااوت (Nadya Arnaout): در دورانی که ژولیان بلاسی بدنه‌ی نسل دوم بی‌ام‌و Z4 را خلق می‌کرد، نادیا مسئولیت طراحی داخلی خودروی نامبرده را برعهده داشت. خانم آرنااوت ۴۷ ساله مانند بسیاری دیگر، از کالج طراحی پاسادانا واقع در کالیفرنیای آمریکا فارغ‌التحصیل شده و از سال ۲۰۰۲ کار خود را در شرکت بی‌ام‌و آغاز کرده است. از دیگر طرح‌های او می‌توان به BMW CS Concept 2010 اشاره کرد. وی درحال حاضر در کنار همکار قدیمی خود، ژولیان بلاسی، شرکت تسلاموتورز را برای ادامه‌ی فعالیت برگزیده است.۹- می‌می واندرمولن (Mimi Vandermolen): خانم واندرمولن، اولین طراح زن در شرکت فورد، با اختلاف زیاد نسبت به دیگران، احتمالا نخستین و قدیمی‌ترین زن وارد شده به بخش طراحی محصول در صنعت خودروسازی است. او مهاجر هلندی تباری‌ست که از دوران کودکی به همراه خانواده‌ی خود در تورنتوی کانادا زندگی می‌کند. مشاهده‌ی تصاویر خانم مولن در کنار فوردهای دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی جالب توجه و مهیج است. وی یکی از اولین هنرجویان زن در رشته طراحی صنعتی در کالج هنر و طراحی اُنتاریو کانادا بود. او در سال ۱۹۶۹ فارغ التحصیل شد و اندکی بعد به استخدام شرکت فورد درآمد. فورد پروب 1994خانم مولن در پروژه هایی نظیر طراحی نسل دوم فورد موستانگ و فیس لیفت فورد گراندا شرکت داشته است. از دیگر آثار او می‌توان به طراحی نمای بیرونی فورد تاروس ۱۹۸۶ و فورد پروب دهه ۹۰ میلادی اشاره کرد.۱۰- آنا آسنسیو (Anne Asensio): خانم آسنسیو اصالتاً فرانسوی است و از سال ۱۹۸۶ و پس از فارغ‌التحصیلی، به استخدام شرکت رنو درمی‌آید. او در کالج هنر دیترویت واقع در ایالات متحده آمریکا تحصیل کرده و در پروژه‌های متعددی در کمپانی نام آور رنو حضور داشته است. وی در سال ۱۹۸۸ به عنوان طراح ارشد کمپانی نامبرده به ایالات متحده‌ی آمریکا باز می‌گردد تا در یک پروژه مشترک بین رنو و کرایسلر شرکت کند. او پس از آن طراحی کانسپت رنو سنیک ۱۹۹۱ را با موفقیت انجام می‌دهد. از سال ۱۹۹۷ به بعد مسئولیت طراحی وسایل نقلیه کوچک رنو به وی واگذار می‌شود و به همین دلیل سه خودروی کلیو، مگان و توئینگو در کارنامه‌ی او دیده می‌شود. خانم Asensio سال ۹۷ میلادی به عنوان نامزد دریافت جایزه سال بهترین طراح برگزیده شد. همکاری باجنرال موتورز از سال ۲۰۰۰ میلادی و شراکت وی در پروژه طراحی خودروهای مشهوری همچون کانسپت شورولت کامارو و کادیلاک Sixteen باعث شد تا روزنامه‌ی لوموند در سال ۲۰۱۰ لقپ «پاپ» را درصنعت طراحی خودرو به وی اعطا کند!منبع: ماهنامه پایش خودروها (حمید حوائجی)

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *