آیا حسن خمینی می‌تواند از برند حضرت امام (ره) استفاده کند؟

آیا حسن خمینی می‌تواند از برند حضرت امام (ره) استفاده کند؟

پیش از آغاز رسمی هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری، کشور در فضای مبهم و مه آلودی به سر می‌برد و در این شرایط گروه‌ها ، جریانات و احزاب ، در مورد حضور یا عدم حضور چهره‌های شناخته شده در عرصه سیاست گمانه‌زنی می‌کنند. در این میان، اسامی مطرح می‌شود که شهرت‌شان بیشتر از هرچیزی، به دلیل نسب های خانوادگی آنها است. همانطور که ‌کریس روجک جامعه شناس و نویسنده مشهور انگلیسی گفته است، سه نوع متفاوت از شهرت وجود دارد. افرادی که شهرت اکتسابی دارند یعنی به دلیل ‌عملکرد خودشان در زمینه‌هایی مختلف به شهرت رسیده‌اند. افرادی که شهرت تصویری و رسانه‌ای دارند ‌مانند مجریان تلویزیون و در نهایت افرادی که شهرتشان ناشی از انتساب به خانواده یا ‌افراد مشهور است مانند فرزندان خانواده رهبران سیاسی. برندهای دودمانی از دسته ‌سوم هستند و براساس آن می‌توان برند افرادی همچون حسن خمینی، محسن هاشمی و علی مطهری را تحلیل کرد. این نوع از برند، برخلاف بسیاری از انواع برند که به نحو ارادی ساخته و پرداخته می‌شوند، به نحو غیر ارادی برای فرد ایجاد می‌شود. برندهای دودمانی معروفی در جهان و ایران وجود دارند مانند خانواده ترودو در کانادا، بوش در امریکا، گاندی در هند، هاشمی و خمینی در ایران.از جمله اسامی مشهوری که به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال های اخیر زیاد به گوش مان خورده است، می‌توان به سید حسن خمینی اشاره کرد. ‌گرچه روایت‌هایی از ذکاوت و دانش آقای سیدحسن خمینی وجود دارد تا نشان دهد که تنها به واسطه نام خمینی نیست که مطرح می‌شود و حتی در ‌مقاطع مختلف از جمله انتخابات اظهارنظرها و کنش و واکنش‌هایی داشته‌اند که به ‌برند شخصی ایشان ویژگی‌های اکتسابی بخشیده است.با این حال سایه برند حضرت امام (ره) بالای سر حسن خمینی قرار دارد و این موضوع به نحو انکار نشدنی برجسته است. به نحوی که ‌منتقدان سیدحسن خمینی هم برای رویارویی با وی، نسبت او با پدربزرگش را ‌می‌سنجند و مثلا از یک طرف به زندگی ساده زیستانه امام اشاره می‌کنند و از ‌طرفی زندگی سیدحسن خمینی را تجملاتی توصیف می‌کنند و سعی می‌کنند از ‌آن پاشنه آشیلی برای سیدحسن بسازند. از طرفی مدیریت برند دودمانی حضرت امام که می‌توان سیدحسن را مدیر آن ‌دانست، بسیار سخت است؛ زیرا امام نوه‌ها و نتیجه‌های زیادی دارند که با بعضی ‌رفتارها و بی‌دقتی‌ها این برند را دچار چالش می‌کنند. برای مثال ‌می‌شود به سبک زندگی احمد خمینی، پیام‌ها و توئیت‌های نعیمه اشراقی و همچنین سبک پوشش نعیما اشراقی (دختر نعیمه اشراقی) اشاره کرد.برندهای دودمانی مانند برند حسن خمینی، یک پاشنه آشیل اصلی دارد و آن شایستگی یا عدم شایستگی اکتسابی افراد است. به بیان دیگر چنانچه ‌افراد شایستگی اکتسابی نداشته باشند و یا تصویری از شایستگی آنها وجود نداشته باشد، به نوعی در آنچه دارند محق شناخته نمی‌شوند. این مسئله‌ای است که برندی مثل برند آقای حسن خمینی را تهدید می‌کند و از همین زاویه نیز از سوی مخالفین خود مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *