آنچه برای تحقق رویای کارآفرینی باید بدانید(قسمت دوم)

آنچه برای تحقق رویای کارآفرینی باید بدانید(قسمت دوم)

در مقاله قبل با عنوان آنچه برای تحقق رویای کارآفرینی باید بدانیم(1) در مورد شخصیتهای مورد نیاز یک کارآفرین صحبت کردم. یک کارآفرین باید دارای دارای چندین جنبه شخصیتی مثبت و کنترل شده باشد و از هر کدام از آنها در موقعیت های مختلف و به فراخور نیاز خود و کسب و کارش استفاده کند. در این مقاله سعی می کنم کمی بیشتر در خصوص کار آفرینی و چگونگی تحقق این رویا صحبت کنم.یک کار آفرین در ابتدای شروع مسیر کار آفرینی خود بایستی شخصیت متخصص خود را کنار گذاشته و با دید کار آفرینی به مسائل نگاه کند. سوال شما قطعا این خواهد بود که دید کارآفرینی چیست و چرا باید شخصیت متخصص خود را کنار بگذارد؟ پاسخ این سوال در خلق مدل کسب و کار نهفته است. انرژی کار آفرین بایستی در ابتدای راه صرف طراحی مدل کسب و کار شود تا بر اساس آن بداند در هر مرحله ای از کار در کجای مدل قرارگرفته و چگونه می تواند کسب و کار خود را که محصول نهایی تلاش اوست کامل کند. در واقع کار آفرین با خلق این مدل افق کسب و کار خود را می بیند و مسیر رسیدن به این افق را مشخص می کند. سپس به شخصیت مدیر خود اجازه برنامه ریزی کارها و به شخصیت متخصص خود اجازه اجرای جزئیات کار را می دهد. اگر از همان ابتدا به شخصیت متخصص خود اجازه عرض اندام دهد ، به دلیل اینکه شخصیت متخصصش اصلا اعتقادی به اصول کارآفرینی ندارد و فقط انجام دقیق کارهای محول شده را بلد است در طراحی افق دید و مدل کسب و کار موفقیتی نخواهد داشت.مدل کار آفرینی چیست؟مدل کارآفرینی ، کسب و کار را مانند کالا و محصولی در نظر می گیرد که بر روی قفسه مغازه(فروشگاه کسب و کار فروشی) در میان دیگر محصولات(دیگر کسب و کارها) قرار گرفته است و این محصول باید نسبت به محصولات دیگر و مشابه جلب توجه بیشتری داشته باشد. به بیان دیگر مدل کسب و کار خیلی کم به نتیجه یک کسب و کار که همان محصول اولیه است(مثل همبرگر در یک فست فود فروشی) توجه دارد و در عوض توجه عمده ای به چگونگی انجام کار ها که بخشی از محصول نهایی است(خود کسب و کار ) می کند.کار آفرین به دنبال چه چیزی است؟در حقیقت بایستی نام دیگر کار آفرین را شکارچی گذاشت، کارآفرین شکارچی فرصتهاست. او زیرکانه به دنبال پیدا کردن نیازها و مشکلات مشتریان است و بلافاصله پس از پیدا کردن آنها ، فرصت را شکار می کند و برای مرتفع کردن آن راهکار ارائه میدهد، راهکار او نباید مورد پسند خودش باشد و از دید خود به موضوع نگاه کند بلکه باید مورد پسند مشتری قرار گیرد. گاه آنچه مشتری می پسندد با آنچه کار آفرین انتظار دارد کاملا متفاوت است. ولی یکی از ویژگی های بارز راهکار ارائه شده خاص بودن آن است. مدل کسب و کار به کار آفرین کمک می کند تا تصویری واضح و شفاف از نیاز های مشتریان(فرصتها) به کارآفرین و سیستم کسب و کار ارائه شود.از دیدگاه کار آفرین مشتری همیشه یک فرصت است ، چون سلیقه و علاقه او همیشه در حال تغییر است و این تغییر است که نیاز های جدید را به وجود می آورد و نیاز های جدید یعنی فرصتهای جدید و فرصت جدید یعنی شکار جدید برای شکار چی(یعنی کارآفرین). بنابراین دنیای مملو از تغییر ما به مثابه گنج بی پایانی برای کار آفرینان است.از شما دعوت می کنم مقالات دیگر من رو در لینکهای زیر مطالعه بفرمایید:

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *