خوانایی نوشته چیست و چرا باید به آن اهمیت دهیم؟

خوانایی نوشته چیست و چرا باید به آن اهمیت دهیم؟

بطور حتم، زمانی که یک نوشته در قالب مقاله، کتاب و … نوشته میشود، بر این باور هستیم که مخاطب قرار است آن را مطالعه کند. یقینا یکی از پارامترهایی که میتواند یک مخاطب را از خواندن یک مطلب راضی نگه دارد، علاوه بر محتوا، خوانایی آن متن خواهد بود.هر چند که برخی از بایدها و نبایدهای نوشتاری بین متونی که در وب منتشر میشوند و متونی که در کتاب هایی که بصورت چاپی هستند، مشترک است اما ما در اینجا به موضوعاتی اشاره میکنیم که خوانایی نوشته ما را جوری بهبود می‌دهد که موتورهای جستجو از جمله گوگل هم به آنها اهمیت می‌دهند.خیلی مشخص است که وقتی ما بدنبال این هستیم که خوانایی نوشته ما از نگاه گوگل هم خوب باشد، پس به این فکر هستیم که مخاطب بیشتری که از طریق سرچ در گوگل به سایت ما میرسد همراه باشیم و این موضوع به بیشتر خوانده شدن مقاله ما در سطح وب، کمک شایانی خواهد کرد.نسبت به سال های گذشته گوگل توانسته در درک آن چیزی که کاربر به دنبال آن می گردد و نمایش نتایج نزدیک تر به آن موضوع جستجو شده، پیشرفت چشم گیری داشته باشد. الگوریتم های گوگل شباهت زیادی به رفتار کاربران واقعی دارند و در تلاش اند یک متن را مثل یک انسان بخوانند. کاربران وقتی می خواهند یک متن را بخوانند معمولا اول سراغ عنوان ها و زیر عنوان ها و جملات اول پاراگراف ها می روند تا با یک نگاه متوجه مضمون کلی متن شوند. گوگل سعی کرده است این رفتار کاربران را تقلید کرده و الگوریتم های خود را بر اساس آن طراحی کند.از این رو باید بدانید نوع ساختار محتوا، نوع نگارش پاراگراف ها (مخصوصا خط اول پاراگراف ها) و تیتر ها از اهمیت بسیار بالایی برای کاربر و موتور های جستجو برخوردار است. پس با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، کاملا مشخص است که خوانایی یک نوشته میتواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد و یک نویسنده اگر اینگونه گمان کند که چون مشغول نوشتن یک محتوا در سطح وب است، پس نیازی به رعایت برخی نکات نیست و نیازی ندارد که برای بهبود خوانایی هر چه بیشتر یک متن وقت بگذارد، سخت در اشتباه است و حتما نیاز دارد که تغییر رویه دهد.محتوای قابل خواندن و قابل درک به مخاطب کمک می کند ارتباط معنایی پاراگراف ها و جملات را بهتر درک کند و از خواندن متن لذت ببرند. و حتی علاقمند به خواندن مطالب بیشتری از وبلاگ یا سایت شما شوند که نتیجه آن پایین آمدن نرخ پرش Bounce rate سایت تان است و همین نرخ Bounce Rate پایین از چیزهایی است که گوگل اهمیت زیادی به آن میدهد و سایت های با بانس ریت پایین را همیشه در صدر نتایج نمایش میدهد. از این رو میبینید که نوشتن یک متن خوانا از جهات مختلفی می تواند در سئو و رتبه یک سایت تاثیر گذار باشد.ناگفته پیدا است که بهبود یک نوشته از لحاظ سئو، میتواند کمک بسیار بزرگی به تولید کنندگان آن محتوا بکند. زیرا حتما دیده شدن در سطح وب برای هر تولید کننده محتوا با هر هدفی که در ذهن خودش داشته باشد، حائز اهمیت خواهد بود.این موضوع برای مخاطب شما حائز اهمیت است که یک جمله از طولانی شدن بیش از حد، به دور باشد و به عبارت دیگر، خواننده محتوا وقتی با جملات طولانی روبرو میشود، خسته شده و احساس کسالت میکند. پس میتوان یک نکته را در نظر داشت که برای انتقال یک مفهوم در قالب یک جمله، رعایت کوتاهی، سادگی و مفهوم بودن جمله را بکنیم.بعنوان نویسنده یک محتوا در سزح وب، تلاش نکنید که از کلمات ثقیل و عجیب و غریب استفاده کنید. برخی از نویسنده های محتوا بر این باور هستند که هر چه کلمات سخت و پیچیده بیشتر استفاده کنند، وزن محتوای آنها بیشتر شده و بعبارتی محتوای تولیدی آنها حرفه ای تر و تخصصی تر به نظر می آید. این یک اشتباه بزرگ و استراتژیک میتواند باشد که توصیه میکنیم آن را انجام ندهید.هر نویسنده ی محتوا، به این موضوع واقف است که فلسفه ی وجودی پاراگراف این است که در طول یک پاراگراف، یک موضوع میانی و مرتبط با اصل ماجرا شروع شده و در طی آن پاراگراف تکلیفش معین شود. حالا اگر ما یک پاراگراف را بیش از اندازه طولانی کنیم، ممکن است به این دلیل باشد که موضوع را نتوانستیم بدرستی منتقل کنیم. پس همین طولانی شدن، میتواند یک نکته ی منفی باشد که برای مخاطب، دافعه ایجاد میکند.ما در همیار آکادمی به طور کامل، مفهوم خوانایی نوشته را معرفی کرده ایم که با مراجعه به صفحه خوانایی نوشته چیست؟ می توانید آن را مطالعه کنید.

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *