دیده شدن یا نشدن، مسئله عکس است!

دیده شدن یا نشدن، مسئله عکس است!

راهنمای انتخاب بهترین عکس بیشتر بلاگرها از اهمیت استفاده از تصاویر در پست‌های بلاگی و اثر آن‌ها روی درگیر کردن مخاطب آگاهند و خب از آن‌جا که محتوای تصویری قطعاً جذاب است، ساده انگاری است اگر فکر کنیم عکس داشتن مساوی است با خوب بودن و عکس نداشتن مساوی است با بد بودن، اما پستی که محتوای خوب و عکس مناسب دارد، خیلی بیشتر و بهتر از پستی با همان محتوا که عکسی ندارد، دیده می‌شود. حتی اگر در پست بخواهیم از کمترین تصاویر ممکن استفاده کنیم مثلاً در قالب نقاشی، اینفوگرافی و یا چارت، باز هم باید برای انتخاب آن تصویر دقت به خرج دهیم.نحوه آپلود کردن تصاویر در ویرگولقانون یک سوم در عکاسیقاعده ساده است. تصاویر باید با کیفیت و مرتبط باشند. گرچه کیفیت می‌تواند وابسته به دید افراد باشد(مخصوصاً در شبکه‌های اجتماعی)، اما برای استفاده از آن‌ها بهتر است به این نکات توجه کنیم:سوژه باید به راحتی قابل شناسایی باشد و به خوبی در معرض دید باشد، نه کم و نه زیاد؛تصویر باید وضوح بالایی داشته باشد؛تصویر باید نویز کمی داشته باشد. نویز، یا پیکسل پیکسل بودن، همیشه می‌تواند از ارزش تصویر بکاهد؛تصویر باید ترکیب خوبی داشته باشد: سوژه یا باید در مرکز باشد و یا بر طبق قانون یک سوم عکاسی(تصویر بالا)، خارج از مرکز قرار گیرد؛براساس قانون یک سوم عکاسی عکس را می‌توان به نُه بخش مساوی تقسیم کرد. از تقاطع این نه بخش، چهار نقطه به دست می‌آید که بهتر است عناصر مهم یک تصویر، روی همین نقاط تقاطع قرار بگیرند. البته رعایت این قانون الزامی نیست، اما عموماً برای بیشتر شدن جذابیت عکس مفید است.عکس کلیشه‌ای گرچه خیلی هم کار ساده‌ای نیست، اما نباید در دام کلیشه‌ بیفتیم. مثلاً یک عکس ساده از دو دست که در هم قلاب شده که نشان عشق و صمیمیت است را در نظر بگیرید(مثل تصویر بالا)، این تصویر آن اوایل که استفاده می‌شد شاید تصویر خوبی بود، اما امروزه دیگر تصویر کسل کننده‌ای محسوب می‌شود و دورانش سپری شده است. ما باید به دنبال تصاویر جالبی باشیم که ذهن خواننده پستمان را درگیر کند. اغلب سخت یا ناممکن است که به کلی از تصاویر کلیشه‌ای استفاده نکنیم، اما همیشه مهمترین اولویت این است که به دنبال عکس‌های خاص و منحصر به فرد باشیم.هم‌چنین استفاده از بعضی موارد داخل عکس به شرطی که متناسب با پست باشد، همیشه کارساز است. مثلا رنگ‌های خیره‌کننده (بولد شده)، کنتراست بالا، خط یا تم بولد. در کل تصاویری جذاب‌ترند که رنگ و بویی از عنوان پست داشته باشند و تفکر برانگیز باشند.محدودیت انتشار تصاویرمنتشر شدن یک عکس در فضای مجازی به این معنا نیست که شما هم می‌توانید از آن عکس استفاده کنید. حتی اگر قانون مالکیت حقوقی عکاس را نادیده بگیریم، باز هم باید به خاطر داشته باشیم که حتی تصاویر رایگان و یا تصاویر شخصی افراد در پست‌ها هم حقوق معنوی دارند. استفاده از تصاویر غیرمجاز می‌تواند هزینه برایمان داشته باشد. (مثلا مسدود شدن حساب)عکس خوبتصاویر چه مابین پاراگراف‌هایی از متن قرار گیرند، چه بالا و چه پایین متن باشند، باید چیدمان مناسبی داشته باشند. ما باید برای تصاویر، حاشیه‌های منطقی در نظر بگیریم و آن‌ها را در فاصله مناسبی از بقیه متن قرار دهیم. نباید متن‌ها به تصاویر بچسبند؛ این کار می‌تواند روی چگونه دیده شدن تصویر اثر بدی بگذارد و کار را خراب کند.نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که ابعاد تصاویر در مقیاس مناسبی قرار داشته باشند. (کیفیت آ‌ن‌ها فارغ از عرض و طول بر مبنای رزولوشن 72dpi باشد) و نباید آن‌ها را بیش از اندازه بزرگ کرد. این برای کاربران موبایل و کسانی که اینترنت ضعیفی دارند، آزار دهنده می‌شود.یافتن عکساین را می‌شود به کمک alt tag انجام داد؛ که هم برای استانداردهای html و هم برای دسترسیِ افرادی با نقایص بینایی خوب است. تصاویر و فایل آنها را باید به طرز مناسبی نام‌گذاری کنیم. یک نام‌گذاری خوب و alt tag مناسب باعث می‌شود که تصویر حین جستجو در مرورگر بهتر دیده شود.گذاشتن عکسجذابیت پست‌ها در فضای مجازی -با و بدون- عکس متفاوت است. پست‌های اجتماعیِ موفق همیشه به لایک‌ها و اشتراک‌ گذاشتن‌های زیاد شناخته شده‌اند؛ اما فراتر از محتوا و چینش درست مطالب، می‌تواند به تصویری که استفاده شده، بستگی داشته باشد.با اینکه شواهد به نفع جذابیت تصاویر در پست‌های بلاگی است، بهترین روش برای کسب اطمینان این است که پست‌هایمان را به صورت با‌ و بی تصویر، با تصاویر کوچک و بزرگ امتحان و آن‌ها را آنالیز و بررسی کنیم.عکس مناسب پیدا کنید.گرچه همیشه می‌توانیم از عکس‌هایی که خودمان گرفته‌ایم استفاده کنیم. اما احتمالا گاهی عکس متناسب با متن پست نخواهیم داشت و با توجه به زمانبر بودن پروسه عکاسی، پیدا کردن یک عکس کاملاَ مناسب چاره کار است. سایت‌هایی هستند که شناخته شده‌ترند و می‌توانیم تصاویر دلخواهمان را از آن‌جا برداریم. به عنوان مثال سایت‌هایی مثل photopin, freepik, و unsplash عکس‌های رایگانی را در اختیار شم قرار می‌دهند که می‌توانیم بر اساس سوژه و یا موضوع مورد نظرمان در آنها جستجو کنیم.عکس اول از Jessica Ruscelloعکس دوم از Priscilla Du Preezعکس چهارم از Sangga Rima Roman Seliaعکس پنجم از Jonny Caspariعکس ششم از Anthony Martinoعکس هفتم از Jackie Hopeعکس هشتم از Brigitta Schneiter

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *