CAC یا Customer Acquisition Cost

CAC یا Customer Acquisition Cost

Customer Acquisition Costیا همان CACبه زبان ساده عبارت است از هزینه‌ای که ما می‌پردازیم تا یک مشتری بالقوه قانع شود که محصول یا سرویس ما را خریداری کند.این شاخص عموماً مورد استفاده دو گروه قرار می‌گیرد، یکی سرمایه‌گذاران و دیگری شرکت‌ها.سرمایه‌گذاران، این شاخص را از منظر سودآوری یک فرصت سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار می‌دهند.گروه دیگر یعنی شرکت‌ها، این شاخص را به منظور بهینه‌سازی نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات مورد استفاده قرار می‌دهند. به بیان دیگر، شرکت‌ها به کمک این شاخص سعی می‌کنند هزینه استخراج پول از مشتریان خود را کاهش دهند و با ایجاد حاشیه سود بیشتر، در نهایت سود بیشتری را نصیب شرکت کنند.روش محاسبه CAC به طور خلاصه عبارت است از تقسیم تمام هزینه‌های صرف شده برای جذب مشتری (هزینه‌های بازاریابی) بر تعداد مشتریان جذب شده در بازه زمانی صرف آن هزینه‌ها. به عنوان مثال اگر شرکتی 100 دلار در سال صرف بازاریابی کند و 100 مشتری در همان سال جذب کند، CACآن معادل 1 دلار خواهد بود.در محاسبه CAC باید به زمان و شرایط توجه داشته باشیم. مثلاً شرکتی که در حال سرمایه‌گذاری روی بازاریابی در یک منطقه جغرافیایی جدید است یا شرکتی که مشغول صرف هزینه در مراحل اولیه SEO است، انتظار دریافت نتیجه در همان بازه زمانی را ندارد و حصول نتیجه در حالت خوش‌بینانه در زمان‌های آینده محقق می‌شود. چنین شرایطی هرچند نادر، می‌تواند محاسبه شاخص CAC را با ابهام همراه کند.CAC را می‌توانیم بر حسب کانال بازاریابی نیز محاسبه کنیم. این محاسبه به ما کمک می‌کند که کانال‌های با CACپایین را شناسایی کنیم و بیشتر بودجه بازاریابی خود را متوجه آن کانال‌ها کنیم و به دنبال آن، مشتریان بیشتری را با هزینه کمتری جذب کنیم.بهبود شاخص‌هایی که منجر به افزایش نرخ تبدیل (conversion) در وب‌سایت ما می‌شوند مانند بهبود صفحه ورود، بهبود سرعت، بهینه‌سازی نسخه موبایل و …، و همچنین ارائه چیزهایی که از نگاه مشتریان ارزش محسوب می‌شود و در نهایت باعث ایجاد رضایت‌مندی و وفاداری مشتریان می‌شود، جزو تکنیک‌ها و روش‌هایی است که باعث کاهش شاخص CAC می‌شود.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *