ترفندهای اساسی جست‌وجو در گوگل برای متخصصان تولید محتوا

ترفندهای اساسی جست‌وجو در گوگل برای متخصصان تولید محتوا

امروزه همه ما از موتور جست‌وجوی گوگل برای یافتن پاسخ سوالات و هم‌چنین دسترسی به نیازهای خود استفاده می‌کنیم. کاربران گوگل به قشر خاصی محدود نشده و دربرگیرنده تمام افراد از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، اساتید، خانم‌های خانه‌دار و مهم‌تر از همه تولیدکنندگان محتوا می‌باشد.قطعاً می‌دانیم که بدون دسترسی به اینترنت، به هیچ چیز دسترسی نخواهیم داشت و زندگی بدون اطلاعات و ارتباطات مختل می‌شود.حال چگونه مطالب مورد نیاز خود را جست‌وجو کنیم تا در نتایج سرچ گوگل، به عناوین مورد نظر خود دسترسی پیدا کنیم؟ این موضوع به هیچ وجه ساده نبوده و نیازمند دانستن نکات و ترفندهایی است که قرار است در این مطلب بخوانید. مخاطبان ویژه این مطلب، تولید کنندگان محتوا هستند، چراکه تا زمانی که اصول دقیق جست‌وجو را ندانند، قادر نخواهند بود محتوای اصولی و پرکابردی تولید کنند. بنابراین به نکات زیر توجه کنید:1- تب‌های سرچ گوگل: تب‌های متفاوت مانند وب، تصاویر، ویدیوها، اخبار و… شما را سریع‌تر به نتیجه مورد نظرتان می‌رسانند.2- استفاده از علامت کوتیشن: برای دقیق‌تر شدن نتیجه، عبارت مورد نظرتان را داخل کوتیشن (“عبارت مورد نظر”) قرار دهید.3- استفاده از خط پیوند یا هایفن برای حذف کلمات: این کار نیز سبب می‌شود تا نتیجه مورد نظر شما فقط در معنای اصلی نمایش داده شود؛ برای مثال هنگام سرچ «دهبید» با هر دو نتیجه شهرستان دهبید در فارس و سنگ دهبید مواجه می‌شوید؛ بنابراین برای سرچ دقیق به این شکل بنویسید: دهبید -شهرستان.4- استفاده از علامت دو نقطه (:) برای سرچ در یک سایت خاص: به جای گشتن در چندین سایت، با استفاده از این تکنیک، جواب سوال خود را فقط در یک سایت خاص پیدا می‌کنید. مثلا می‌دانید که ژورنال sciencedirect.com همیشه در مورد سرطان مطلب می‌نویسد و می‌خواهید فقط نتایج این سایت به شما نمایش داده شود. کافیست cancer site:sciencedirect.com را سرچ کنید.5- جایگزینی علامت ستاره برای کلمات یا عباراتی که نمی‌دانید:بهترین ترفند برای تولید کنندگان محتوا، استفاده از این روش است.6- یافتن سایت‌های مشابه: مثلاً همیشه از سایت Science Direct استفاده می‌کنید تا مطالب خود را استخراج نمایید و حالا باید برای پیدا کردن وب‌سایت‌های مشابه به این شکل سرچ کنید:related:sciencedirect.com7- دستور به گوگل برای سرچ: اگر می‌خواهید نتایج شما فیلترهای بیشتری از قبل داشته باشد، به این شکل عمل کنید: برای اینکه دنبال اخباربگردید باید پس از عبارت سرچ از دستور source: استفاده نمایید. یا مثلا برای سرچ در یک آدرس صفحه خاص از عبارت دستوری inurl: استفاده کنید. برای سرچ در عنوان سایت‌ها از عبارت دستوری intitle: استفاده نمایید.8- کلمات ربط: استفاده از «و» برای نشان دادن هر دو عبارت و استفاده از «یا» برای نشان دادن یکی از حالت‌ها.9- جست‌وجو در بازه زمانی: برای یافتن بهترین دانشگاه‌های 10 سال اخیر، به جای یادداشت هر 10 سال، به این شکل عمل کنید:top universities 2010..202010- پیدا کردن یک فایل خاص در گوگل: کافی است فرمت فایل مورد نظر خود را پس از عبارت بنویسید. مثلاً برای فایل پاورپوینت filetype:ppt و برای فایل پی دی اف filetype:pdf را استفاده کنید.11- دسترسی به نتایج مرتبط با عبارت اصلی: مثلاً می‌دانید که سئو و تولید محتوا مرتبط باهم می‌باشند؛ پس به این شکل سرچ می‌کنید: «سئو~تولید محتوا»12- پیدا کردن معنی یک کلمه: کافیست به این شکل سرچ کنید define:example و به جای example کلمه مدنظر خود را بنویسید تا معنی آن را بیابید.13- ترفند مقایسه سریع: برای مقایسه دو عبارت از vs استفاده کنید.14- جست‌وجوی صوتی و تصویری: اگر از بخش images تصویری آپلود کنید و یا از بخش میکروفون در نوار جست‌وجو عبارت مورد نظرتان را بگویید، به نتایج این سرچ‌ها دست خواهید یافت.15- پیدا کردن اطلاعات نویسنده یا کارگردان: برای مثال هنگامی که شما به دنبال کتاب‌های دیل کارنگی هستید، عبارت مقابل را جست‌وجو می‌کنید: books by Dale Carnegie. برای آثار یک کارگردان هم عبارت films by را قبل از اسم صاحب اثر می‌نویسید.16- جست‌وجو با هشتگ: برای نوشتن مطلبی با بازدید بالا، هشتگ‌های مرتبط با آن را جست‌وجو کنید. ترفند سرچ با هشتگ به این شکل است که به هیچ وجه نباید میان کلمات یا حروف فاصله ایجاد کنید و صرفاً باید با (_) کلمات را از هم جدا کنید.تمام نکات گفته شده به شما کمک خواهد کرد تا در سریع‌ترین زمان به بهترین محتوا دسترسی پیدا کنید. اگر به عنوان تولید کننده محتوا مشغول به کار هستید و یا به این شغل علاقه دارید، برای خواندن مطالب دیگر و آموزش‌های بیشتر به وبلاگ ترجمیک سر بزنید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *