بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست؟

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ چیست؟

در دنیای امروز شکل‌های مختلفی از بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد که هدف آن‌ها جذب هر چه بیشتر مشتریان بالقوه و کسانی است که به محصولات و خدمات ما علاقه دارند. یکی از سبک‌های مهم بازاریابی که می‌تواند فروش ما را تا چند ده برابر افزایش دهد، بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ (Network Marketing) است.اگر به اسم بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ دقت کنید متوجه خواهید شد که این کلمه از دو اسم بازاریابی (مارکتینگ) و نتورک (شبکه) تشکیل شده است. برای اینکه بتوانیم به چیستی و مفهوم اصلی نتورک مارکتینگ پی ببریم، باید معنای این دو کلمه را به خوبی بدانیم.بازاریابی نوعی علم است. این علم با این هدف به وجود آمده است که استاندارد زندگی مردم را بالا ببرد و راه حل به آن‌ها ارائه کند. بازاریابی یا نتورکینگ در مسیر ارائه راه حل به مردم، به موفقیت شرکت‌ها هم کمک می‌کند و به آن‌ها سود می‌رساند. در واقع بازاریابی شاخه‌ای از مدیریت، اقتصاد و علوم اجتماعی است و کسی که این دانش را یاد می‌گیرد می‌تواند نیاز مشتریان را به بهترین شکل شناسایی، پیش‌بینی و برآورده کند. پیش از انقلاب صنعتی اصلاً بحث بازاریابی در میان نبود؛ زیرا مشتری به بازار می‌رفت و کت و شلوار یا کفش منحصر به فرد خودش را خریداری می‌کرد. انقلاب صنعتی به وجود آمد و زمینه برای تولید انبوه فراهم شد. اکنون باید شرکت‌ها تلاش می‌کردند که مشتری را با محصول خودشان متقاعد و راضی کنند.منظور از شبکه یا نتورک در کلمه بازاریابی شبکه ای مجموعه یا شبکه‌ای از افراد است. در واقع در بازاریابی شبکه ای، شبکه‌ای از افراد دور هم جمع می‌شوند و علاوه بر خرید محصولات یک مجموعه و توصیه آن محصولات به مصرف‌کنندگان دیگر، از سایر افراد(مصرف‌کنندگان) می‌خواهند که به این شبکه بپیوندند و برای آن محصولات بازاریابی کنند.به این شکل محصول یا محصولات مورد نظر در جاهای مختلفی به فروش می‌رسد. توجه داشته باشید که در نتورک مارکتینگ به ازای هر محصولی که به فروش می‌رسد همه افرادی که در شبکه حضور دارند سود دریافت می‌کنند. قطعاً هر چه شما افراد بیشتری را به سمت خود جذب کنید و آن‌ها را تشویق کنید که محصولات بیشتری بفروشند و افراد بیشتری را به سمت خودشان جذب کنند، سود این شبکه بیشتر خواهد شد.ممکن است گاهی به جای بازاریابی شبکه ای از بازاریابی چند سطحی(Multi Level Marketing یا به اختصار MLM) استفاده شود. منظور از چند سطحی این است که شما تلاش می‌کنید که محصولات خود را به فردی دیگر بفروشید و از او هم بخواهید که به عنوان یک سطح جدید برای این محصولات بازاریابی کند و از طریق فروش آن‌ها پورسانت بگیرد. از طرفی او هم می‌تواند سطوح جدیدی از بازاریابان را اضافه کند و سود خودش را افزایش دهد.1. صرفه‌جویی و جلوگیری از هدر رفتن منابع مالینخستین و مهم‌ترین مزیتی که می‌توانیم برای بازاریابی شبکه ای عنوان کنیم این است که جلوی هدر رفتن بسیاری از هزینه‌های کسب و کار را می‌گیرد. کسی که بازاریابی شبکه‌ای را انتخاب می‌کند در واقع دارد محصول یا خدمات خودش را به صورت مستقیم می‌فروشد و نیازی به تبلیغات نیست. البته این کسب و کارها معمولاً برای تبلیغات هم هزینه می‌کنند ولی قاعدتاً میزان این هزینه خیلی کمتر از سایر کسب و کارهایی است که از نتورک مارکتینگ استفاده نمی‌کنند.2. اشتراک‌ گذاری محصولات و خدمات مورد علاقه مردمبازاریابی شبکه‌ای روشی برای اشتراک گذاری محصولات و خدماتی است که مردم به آن‌ها علاقه خاصی دارند. مزیتی که این سبک از بازاریابی دارد این است که افراد یک محصول را امتحان و کیفیت آن را بررسی می‌کنند و سپس اگر از آن محصول خوششان آمد، آن را به دیگران پیشنهاد می‌کنند و اگر کیفیت آن را نپسندند، اهمیتی به آن نمی‌دهند. به همین خاطر است که بازاریابی شبکه ای مورد توجه بسیاری از محافل بازاریابی است.ما در همیار آکادمی به طور کامل بازاریابی شبکه ای را معرفی کرده ایم که با مراجعه به صفحه نتورک مارکتینگ چیست؟ می توانید آن را مطالعه کنید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *