7 گام بسیار مهم در فرآیند بازاریابی

7 گام بسیار مهم در فرآیند بازاریابی

بسیاری از افرادی بازاریابی را همان ویزیتوری می پندارند. در حالیکه ویزیتوری خود بخش کوچکی از بازاریابی است. امروزه بازاریابی یک رشته تحصیلی و کاملا حرفه ای است. اگرچه در دانشگاه ها اصول آن را بصورت آکادمیک تدریس می کنند اما داشتن تجربه و فعالیت در کنار افرادی که در دنیای کسب و کار، حرفه ای هستند می تواند کمک بسازیی به فراگیری این هزارتو کرد. در ادامه هفت گام بسیار مهم و حیاتی در فرآیند بازاریابی را عنوان می کنیم.قطعا اگرفردی اطلاعات دقیقی درباره محصولاتی که می فروشد نداشته باشد نمی‌تواند همانند یک فرد مطلع کالا را به بهترین نحو ارزش­گذاری کند. پس شناخت کامل محصول می‌تواند باعث افزایش حس مطلوب، ایجاد توقع درست درباره محصول، ارزش گذاری صحیح و رفع نیاز درست شود. حال شما می‌توانید از طریق سایت شرکت، کلاس های آموزشی، مشورت با افراد آگاه و استفاده شخصی با محصولات آشنا شویدمشتریان شما واقعا چه کسانی هستند؟ کجایی‌اند؟ چند ساله‌اند؟ میانگین در آمدشان چقدر است؟ میانگین تحصیلاتشان چطور است؟ هرچه اطلاعات شما درباره مشتری‌ها با گروه هدفتان دقیق تر باشد، مشتری‌هایتان را بهتر انتخاب می‌کنید.آن وقت به جای اینکه مسلسل بردارید و شروع کنید به رگبار بستن، کافی است یک تیر و کمان بردارید و با دقت تیر بیاندازید. واقعیت این است که هیچ‌کدام از مشتری ها به شما، شرکت شما و محصول شما اهمیتی نمی دهند. آنها فقط نگاه می‌کنند که شما چکار می کنید تا آنها راحت تر زندگی کنند.چه تفاوت فاحشی را می‌توانید در کیفیت زندگی آنها ایجاد کنید؟کیفیت زندگی، یعنی بهبود زندگی. پس شما باید درباره محصولات و خدمات خودتان تبلیغ کنید و به وضوح به مشتریانتان بگویید که مزایای محصول شما چیست. مشتری باید این را درک کند که شما خصوصیات کالای مورد نیاز او را کاملا شناخته اید و توانسته‌­اید محصولی به او عرضه کنید که اگر بهترین نباشد، یکی از بهترین­‌های موجود در بازار است.باید مدام این سوال را از خودتان بپرسید که این مشتری چرا محصول شما را می­‌خرد و چرا آن یکی را نمی‌خرد؟ اگر چشمتان را به این حقیقت مهم ببندید، به یقین فروشنده موفقی نخواهید شد. به طور کلی نیازهای مشتری را به دو دسته نیاز مادی و نیاز معنوی تقسیم می شود که برای هر کدام هفت مورد را مطرح می کنیم.ارزش کالا بر اساس دوچیز است اول نیاز مشتری و دوم ویژگی های محصولکیفیت لازم: مشتری انتظارات و پیش فرض هایی دارد که محصول شما باید با آن پیش فرض ها هماهنگی داشته باشد.کمیت لازم: مشتری توقع دارد در مقیاس و میزان، انصاف لازم را به کار بگیرید.قيمت منطقی: مشتری باید احساس کند ارزشی که دریافت می کند بیش از پولی است که پرداخت می کند و یا حداقل معادل آن است.تحویل سریع: در دنیای جدید مشتریان به سرعت تحویل محصول و خدمت بسیار اهمیت می‌دهند.کاربرد آسان: مشتری به دنبال کالایی است که پیچیدگی استفاده نداشته باشد. اگر در محصولات کالایی را دارید که این ذهنیت برای مشتری شکل می گیرد باید استفاده آن را توضیح دهید.عمر منطقی: آنچه باعث شده برند چینی از سال‌ها پیش در ذهن خریدار ایرانی ضعیف به نظر برسد عمر کوتاه محصولات درجه ۳ و بی‌کیفیتی بود که به شکل های مختلف در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گرفت. حالا که عمر منطقی می‌تواند ارتباط مستقیم یا توقع ایجاد شده از طرف شما داشته باشد.کارایی به اندازه گفته شده: در تبلیغات محصول خود صادق باشید تا ادعاهایی که در تبلیغات محصول بیان شده برای مشتری برآورده گردد.شناخت مشتری با الگوی رفتاری DISCنیازهای معنویتوجه سریع:کمی تعلل در توجه به مشتری و ارائه خدمت به او می‌تواند باعث از دست دادن وی گردد. مشتری توقع دارد دیده شود. آیا این توقع را برآورده می‌سازید؟اهمیت: مشتری دوست دارد احساس کند به او توجه شخصی دارید. آیا نامش را به یاد می‌آورید؟ آیا می­‌دانید در خرید قبلی چه سلیقه و توقعاتی داشته و یا اینکه هربار به گونه‌ای رفتار می‌کنید که گویی برای اولین بار است که به شما مراجعه کرده است؟!پاسخگویی مودبانه: مشتری امروزه انتظار دارد برایش وقت بگذارید و پاسخش را با حوصله و مودبانه بدهید، نه اینکه بعد از یکی دو بار توضیح دادن صبرتان تمام شود و لحنتان تغییر کند.احترام: مشتری است که حق دارد پولش را به شما بدهد یا ندهد ( مگر اینکه خدمات انحصاری داشته باشیم ) پس از شما توقع احترام دارد. البته تعریف احترام ممکن است برای هر مشتری متفاوت باشد. بنابراین شما موظف هستید ضمن رعایت اصول کلی آداب معاشرت به شکلی شخصی با مشتریان تکراری خود به شیوه مطلوب آنها ارتباط برقرار کنید.انصاف در معامله:کوچکترین حرکات شما در هنگام معامله به چشم مشتری می‌آید. او در مورد شما قضاوت می کند که آیا منصف هستید یا نه؟ آیا به منافع او نیز فکر می‌کنید یا فقط به فکر سود خود هستید.ہی گیری: مشتری از شما انتظار دارد که کارش را به صورت جدی پیگیری کنید او هیچگونه تعللی را از جانب شما نمی پذیرد و ممکن است عدم پیگیری شما را به عنوان بی‌توجهی به خود و نیازهایش تلقی کند.امتیازات دوره ای: مشتری که دائم از شما خرید می کند توقع دارد به دلیل خریدهای مکررش امتیازاتی نصیبش شود که باید به گونه‌ای این موضوع را در فرایند ارتباط با او لحاظ کنید.ادامه مطلب را در مجله اینترنتی باروشاپ مطالعه نمایید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *