بایدها و نبایدهای اینفلوئنسر مارکتینگ

بایدها و نبایدهای اینفلوئنسر مارکتینگ

در ادامه ی مطلب قبل که به چیستی اینفلوئنسر مارکتینگ پرداختیم، حال جا دارد که کمی تخصصی تر راجع به بایدها و نبایدهای Influencer Marketing صحبت کنیم:1. هدف، برنامه و شاخص کلیدی ارزیابی داشته باشید.اینفلوئنسر مارکتینگ، فراتر از این است که صرفاً بخواهید در کانال یک اینستاگرامر با فالوئرهای بالا، یا یک بازیگر پرطرفدار دیده شوید. برای استفاده از این ابزار، هدف خود را مشخص کنید. می خواهید محبوبیت برند خود را افزایش دهید یا برای صفحه کسب و کارتان عضو بگیرید؟ محصول جدیدی برای معرفی دارید؟ چگونه می خواهید اثربخشی کمپین اینفلوئنسری خود را بسنجید؟ 2. پس از یک نوبت رها نکنیدبه احتمال زیاد، با یک نوبت پست اینستاگرامی از سوی اینفلوئنسر، نتیجه قابل توجهی حاصل نخواهد شد. به این ابزار به چشم یک کمپین نگاه کنید. بودجه مکفی تخصیص دهید و به همکاری با ترکیبی از اینفلوئنسرها فکر کنید.3. تنها به تعداد فالوئرها را در نظر نگیریداغلب برندها برای بهره گیری از توان تاثیرگذاری اینفلوئنسرها، تنها تعداد فالوئرهای آنان را مدنظر قرار می دهند. درحالیکه یکی از اصلی ترین مواردی که باید در نظر گرفت، سبک زندگی مخاطبین، میانگین سنی آنها و گرایشاتشان است. مسلماً فالوئرهای یک اینستاگرامر آرایشگر بسیار متفاوت است از دیگری که اهل سفر، ماجراجویی، کافه گردی و هنر و تاتر است. با مشاهده پست های خود اینفلوئنسر، و مراجعه به پروفایل چند نفر از فالوئرهای آنان که در صفحه وی فعال هم می باشند، به این مهم پی برده و نرخ تاثیرگذاری کمپین خود را افزایش دهید.از طرف دیگر، برای ارزیابی اینفلوئنسرها، جدای تعداد فالوئر، Engagement آنان را هم در نظر بگیرید. 10 پست آخر را بررسی کنید که تا چه اندازه لایک و کامت دریافت کرده. کامنت ها را خوانده و بصورت کیفی آنها را ارزیابی کنید. حتی میزان پاسخگویی اینفلوئنسر نسبت به کامنت های کاربران را نیز بررسی کنید. اینفلوئنسرهایی که در E-CRM بهتری با دنبال کننده هایشان دارند، محبوب تر و تاثیرگذار ترند. 4. تنها به شهرت اینفلوئنسر توجه نکنیدشهرت اینفلوئنسرها نیز معیار مناسبی برای سنجش عیار تاثیرگذاری آنها نیست. همانطور که گفته شد، کیفیت ارتباط اینفلوئنسر با فالوئرهایش مسئله تعیین کننده ایست. ضمن اینکه شهرت به تنهایی به هیچ وجه تضمین کننده تاثیرگذاری وی بر سبک زندگی افراد نیست. 5. به کیفیت محتواهای گذشته اینفلوئنسر توجه کنیدمحتوا من جمله پست ها، استوری، حتی نام کاربری و توضیحات Bio صفحه اینفلوئنسرها لازم به بررسیست. کیفیت محتواها می بایست بالا باشد، غیر اخلاقی نباشد، چه بسا که حتی گونه­ای که اینفلوئنسر خود را معرفی کرده، روی برند شما تاثیر بگذارد.6. ضروریست که تبلیغات اینفلوئنسر، بسمت اسپم نرفته باشددر انتخاب اینفلوئنسرهایی که تصمیم به همکاری با آنها میگیرید، در نظر داشته باشید که تبلیغاتی که قبلاً گرفته اند، و همکاری هایی که با برندهای مختلف کرده اند، به لحاظ کمّی از حد نگذشته و به لحاظ کیفی، از حالت طبیعی خارج نشده باشند. در غیر اینصورت تبلیغات اسنفلوئنسر بسمت اسپم رفته و کاربران بدون توجه به آنها از کنارشان عبور خواهند کرد.7. محتوای شما کاملا مستقیم تبلیغاتی نباشددر نظر داشته باشید در تهیه محتوای قابل ارائه در صحفه اینفلوئنسر، اهتمام ورزید که مستقیماً تبلیغاتی نباشد. گویی که اینفلوئنسر بصورت خود جوش، و صرفاً بر اساس میل باطنی اش تجربه خود از استفاده از یک محصول، و یا مراجعه به یک رستوران را باشتراک گذاشته است.8. در انتخاب فرمت محتوا دقت کنید.اگر قصد هدایت کاربر به بخشی از وبسایت خود را دارید، اینستاگرام به پیج های بیزینسی (که پیج اکثر اینفلوئنسرها ازین دست است) امکان لینک های غیر اینستاگرامی در “Story” را می دهد. اگر قصد هدایت به پیج اینستاگرام کسب و کار را دارید، “Post” کارسازتر است. اگر هدفتان Lead یا Conversion نیست و می خواهید محصول جدیدی معرفی کنید، و یا Brand awareness ایجاد نمایید، بسته به نوع محتوا و style و tone فرمت پست انتخاب می شود. 9. CTR را بعنوان KPI اصلی انتخاب کنیداگر به دنبال Lead یا Conversion هستید، می بایست CTR بعنوان KPI انتخاب شود. معمولاً CRT 1%، هدف خوبی برای کمپین های اینفلوئنسری هستند. اگر کمپین شما دارای یک ویدئوی اختصاصی است، و یا از یک پروموشن هم بهره می برید، این نرخ می تواند بین 3 تا 10 درصد انتخاب گردد.10. برای تولید محتوا به سراغ اینفلوئنسرها بروید، نه برای باشتراک گذاری محتوایتانمنظور ما این است که برا اجرای یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، ارائه یک محتوای از پیش تعیین شده به اینفلوئنسرها برای باشتراک گذاری، کاملاً اشتباه است. اینفلوئنسر خود می بایست با توجه به هدف و هویت برند شما، در راستای style و tone متداول پست هایش، و همچنین عادات و سبک زندگی خود برای شما محتوایی تولید و آنرا باشتراک بگذارد. محتوا باید با سبک زندگی و سبک پست های عادی او همخوانی داشته باشد تا باور پذیر تر شود.11. بریف کامل به آنها بدهیدبرای آنکه محتوای تولیدی از سوی اینفلوئنسر، به هدف و مدل ذهنی شما و کسب و کارتان نزدیک باشد، یک بریف کامل به وی بدهید. حتی در صورت لزوم جلسه ای با آنها بگذارید.12. پیرامون نتیجه کمپین های سایر برندها با اینفلوئنسر، تحقیق کنید.قبل از انتخاب اینفلوئنسر خود مدتی آنها را زیر نظر بگیرید. سایر برندها و کسب و کارهایی که با آنها همکاری می کنند را رصد کنید، بازخورها را ببینید، در صورت امکان با آن برندها صحبت کنید و میزان اثربخشی کمپینشان را جویا شوید.13. اینکه از محصول خود به اون هدیه ای بدهید، جایگزین دستمزد او نمی شودتوجه داشته باشید که هدیه ای که از محصول یا خدمت خود به او می دهید، جایگزین هزینه تبلیغ و دستمزد وی نمی گردد.محتواهای بیشتر در زمینه بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ را در کانال شخصی بنده دنبال کنید هادی مرادی

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *