5 ترفند برای بهینه سازی تقویم محتوایی در سال 2020

5 ترفند برای بهینه سازی تقویم محتوایی در سال 2020

امروز میخواهیم در مورد یک موضوع بسیار مهم و حیاتی در بازاریابی محتوا به نام تقویم تولید محتوا یا همان تقویم محتوایی صحبت کنیم . موضوعی که اگر به آن بی توجهی کنید ممکن است باعث کاهش یا توقف نرخ رشد وبسایت و در نهایت کسب و کار شما شود .در فرآیند بازاریابی محتوا ، نوشتن محتوا بر اساس کلمات کلیدی مناسب ، پرسونای مخاطب و … تنها یکی از چالش های پیش رو است . داشتن برنامه ریزی برای هر کاری ، احتمال موفقیت در آن را تا حد زیادی تضمین می کند ; فرآیند بازاریابی محتوا هم از این قاعده مستثنی نیست . شما نیز میتوانید برای داشتن یک فروش بهتر از طریق تولید محتوا ، از تقویم محتوایی استفاده کنید . داشتن یک برنامه ریزی مناسب و رعایت آن ، می تواند مخاطبان را جذب و آن ها را به مشتری وفادار تبدیل کند .در واقع تقویم تولید محتوا ، نقشه راه در روند بازاریابی محتوا است . تقویم سردبیری محتوا یک تقویم ساده است که محتوا و جزئیات آن را طبقه بندی می کند و زمان بندی مشخصی را برای انتشار آن در نظر میگیرد و به فرآیند تولید محتوا نظم میبخشد . با استفاده از این تقویم ، میتوانید برای فعالیت های بازاریابی مثل پست های شبکه های اجتماعی ، پست های بلاگ برنامه ریزی کنید .یک تقویم محتوایی کامل و جامع باید شامل همه موارد زیر باشد :عنوان و کلمات کلیدی هر محتوافرمت تولید محتواتاریخ انتشار هر محتواپرسونای مخاطبدکمه CTAنویسنده هر محتوادسته بندی محتوامخاطبان هدف هر محتواکانال انتشار هر محتوادلایل زیادی وجود دارد که می توانیم اثبات کنیم به یک تقویم تولید محتوا حرفه ای برای رشد در کسب و کارتان نیاز دارید از جمله :ایده پردازی در مورد تولید محتوا را بهبود می بخشد .باعث صرفه جویی در زمان و انرژی و در عین حال بازدهی بالا می شود .باعث پی بردن به نقاط ضعف و قدرت در عملکرد شما می شود .باعث می شود بدانید که هر روز بطور مشخص باید چه کاری را انجام دهید .از انتشار محتوای تکراری جلوگیری می کند .با استفاده از تقویم سر دبیری محتوا می توانید محتوا های خود را بصورت سریالی و ادامه دار منتشر کنید تا کاربر یکی پس از دیگری آن ها را مطالعه کند .اکثر افراد متخصص در زمینه مشاوره محتوا ، با تعیین موضوع دقیق انتشار هر محتوا چندان موافق نیستند . علت آن هم این است که شما باید تولید محتوای خود را با رویداد های خاص همان زمان تنظیم کنید . بعنوان مثال اگر شما در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنید و در یک بازه زمانی مشخص تمامی شرکت ها به دلایلی تعطیل هستند ، میتوانید به مخاطبان خود با یک محتوای حرفه ای آموزش دهید که چگونه در شرایط فعلی همچنان نرخ فروش خود را حفظ کنند و با انتشار این محتوا در زمان مناسب ، برای وبسایت و برند خود اعتبار سازی کنید و مخاطبان را بیشتر به برند خود علاقه مند کنید . پس این را همیشه به یاد داشته باشید که برند سازی با تولید محتوا ، جز با تولید محتوای کار آمد و مطابق با شرایط همان بازه زمانی امکان پذیر نخواهد بود .در طراحی یک تقویم محتوایی اصولا اولین ستون مربوط به تاریخ انتشار محتوا است . اما شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که ” چرا باید برای انتشار محتوا زمان بندی مشخصی داشته باشیم ؟ ” . در پاسخ به این سوال می گوییم که : طبق الگوریتم های گوگل اگر یک وبسایت مدت زمان زیادی فعالیت نداشته باشد نمودار رشد آن در گوگل وبمستر نزولی خواهد شد و روند پیشرفت آن با مشکل مواجه می شود ، زیرا موتور های جستجو آن را بعنوان یک وبسایت غیر فعال شناسایی کرده و آن را در رتبه بندی نتایج جستجوی کاربران ، در نتایج آخر نشان خواهد داد و یا حتی از نتایج حذف می کند و بعد از این افت به سختی می توانید این روند را مجددا صعودی کنید ;اما در مقابل اگر با استفاده از یک زمان بندی مشخص محتوای خود را منتشر کنید و یک وبسایت همیشه فعال  داشته باشید ، گوگل آن را بعنوان یک وبسایت فعال و مطابق روز شناسایی کرده و در نتایج جستجو به کاربران نمایش خواهد داد .در تقویم محتوایی همیشه روز های تعطیل ، مناسب ها و رویداد هایی که ممکن است بر روند تولید محتوا تاثیر گذار باشد را نیز در نظر بگیرید . لازم به ذکر است که در ابتدای کار ، تقویم تولید محتوا خود را در بازه زمانی دو تا سه ماهه طراحی کنید و پس از کمی رشد وبسایت ، حتی میتوانید برای عملکرد آن در طول یک سال یا 6 ماه نیز برنامه ریزی کنید .اصولا دومین ستون در تقویم محتوایی ، مربوط به موضوع محتوا است . زمانی که یک موضوع مشخص را برای یک زمان مشخص انتخاب کردید ، آن را در ستون دوم وارد کنید ; اما یادتان باشد که تقویم محتواییتان باید قابلیت انعطاف داشته باشد و در صورت لزوم بتوانید موضوع محتوا ها را به تاریخ دیگری منتقل کرده و یا یک محتوا را جایگزین آن کنید . موضوع محتوا باید بطور کامل و واضح درج شده باشد بطوری که اگر مدت ها بعد تصمیم به تولید محتوا در رابطه با آن موضوع کردید ، برای شما کاملا واضح باشد که می خواهید چه چیزی بنویسید .پس از مشخص کردن موضوع ، عنوان محتوا را مشخص کرده و در ستون سوم بنویسید . عنوان محتوا یکی از مهم ترین عواملی است که تعیین می کند کاربر روی آن کلیک کند یا خیر . موضوع محتوا باید جذاب باشد و به نوعی به کاربر برای خواندن مقاله شما انگیزه بدهد .میدانید که سئو و تولید محتوا بر پایه کلمات کلیدی بنا شده اند . وقتی کاربری کلمه کلیدی خاصی را سرچ می کند ، محتوا هایی که حاوی آن کلمه هستند را به او نمایش خواهد داد ; حال تصور کنید که وبسایت شما نیز در مورد آن موضوع مقاله منتشر کرده است اما به دلیل اینکه آن کلمات کلیدی را در مقاله خود بکار نبرده است ، در نتایج جستجو به کاربران نمایش داده نخواهد شد ; پس در انتخاب کلمات کلیدی بیشتر از موضوع و عنوان دقت کنید . پس از انتخاب کلمات کلیدی مطابق با عنوان ، عبارت مرتبط با هر موضوع را در ستون چهارم در مقابل آن قرار دهید و در محتوای مورد نظر حتما از آن استفاده کنید .تعیین پرسونای مخاطب یا همان ویژگی های مخاطب ، در اکثر اوقات برای هر محتوا متفاوت است . پس از تحلیل مخاطبین هر محتوا و شناخت پرسونای آن ها ، یک خلاصه از کلیه ویژگی های مخاطبین هدف را در ستون پنجم مقابل هر محتوا قرار دهید و با توجه به آن ها محتوایتان را تولید کنید .برای ایجاد یک تقویم تولید محتوا ابزارهای مختلفی وجود دارد . چند مورد از مهم ترین آن ها عبارت اند از :همچنین شرکت هایی مانند moz نیز تقویم های محتوایی خود را بصورت رایگان به اشتراک می گذارند و شما می توانید بعنوان یک نمونه از آن ها الگو بگیرید .پس از طراحی تقویم محتوایی طبق اصول و روش هایی که گفته شد ، باید به سراغ ارزیابی آن برویم . یک تقویم محتوایی بهینه باید بتواند شما را از سردرگمی نجات دهد . بعنوان یک راه حل بسیار ساده ، پس از طراحی تقویم تولید محتوا ، به سوالات زیر درباره آن پاسخ دهید :آیا تقویم شما می تواند برای هر روزتان برنامه ریزی مشخصی را ارائه دهد بطوریکه وقتی می خواهید شروع به کار کنید بدون نیاز به فکر کردن بدانید که دقیقا باید چکار کنید ؟؟آیا پس از مدتی عمل کردن به تقویم محتوایتان می توانید نقاط ضعف و قوتتان را از آن استخراج کنید ؟آیا می توانید با توجه به آن دلیل قوت و ضعف تان را برداشت کنید ؟آیا تقویم تولید محتوای شما برای همه جوانب مانند پست های بلاگ ، شبکه های اجتماعی و … برنامه ریزی دارد ؟!!سوالاتی از این دسته می تواند تقویم شما را به بهترین حالت ممکن بهینه سازی کند .پس از اینکه تقویم محتوایی خود را آماده ، بهینه سازی و کاملا تکمیل کردید و مدتی از آن استفاده کردید ، وقت آن است که شروع به بهره برداری از آن کنید و با توجه به اطلاعات بدست آمده از تحلیل آن ، تقویم را بروز رسانی کنید . هر چند مدت یکبار با تحلیل تقویم می توانید پاسخ بسیاری از سوالات خود را پیدا کنید ، بعنوان مثال :کدام برنامه ها به خوبی پیش رفته اند ؟ دلایل موفقیت آن ها چه بوده ؟برای حفظ این نقاط قوت چه کار هایی بهتر است انجام دهیم ؟نقاط ضعف را پیدا کنید ، به تحلیل دلایل آن ها بپردازید و راه حلی برای رفع این مشکلات پیدا کنید .مخاطبان به کدام دسته از محتوا ها واکنش بهتری نشان داده اند ؟کدام نوع از محتوای شما زودتر در نتایج جستجوی کاربران رتبه کسب میکند ؟و….در این مقاله به آموزش طراحی یک تقویم محتوایی بهینه پرداختیم . اما برای صرف وقت و انرژی کمتر توصیه می کنیم که از تقویم های آماده ای که بصورت رایگان در وبسایت ها قرار داده اند استفاده کنید . قطعا با مشاهده این تقویم ها خواهید توانست درک بهتری از موضوع داشته باشید .

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *