بازاریابی عصبی چیست و چگونه به رشد کسب و کار ما کمک میکند؟

بازاریابی عصبی چیست و چگونه به رشد کسب و کار ما کمک میکند؟

بازاریابی در دنیای امروز هر روز در حال تکامل است و بازاریابی عصبی یکی از روش‌هایی است که در حال مدرنیته کردن دنیای مارکتینگ است و نقطه ی مقابل بازاریابی سنتی و قدیمی است.در گذشته و پیش از اینکه بازاریابی مااند امروزه مدن شود، سازمان‌ها با افزایش بودجه تبلیغات، فروش خود را افزایش می‌دادند. در واقع سازمان به کارمندان بخش تبلیغات خود می‌گفتند تا هر میزان که می‌شود روش تبلیغات در جاهای سنتی را افزایش دهند و حتی به پخش کاغذ بر روی نیمکت‌ها بپردازند تا فروش حاصل شود. با این حال در دنیای امروز بزرگترین چالش برای بازاریابان این است که در ازای هزینه کمتر، تعداد مشتری بیشتری جذب کنند و فروش را بالا ببرند. یکی از راه حل‌های مناسب برای دستیابی به این هدف بازاریابی عصبی است.بطور کلی بازاریابی عصبی به معنای طراحی محتوا، وبسایت، محصول و دیگر اجزای بیرونی کار شما است به گونه‌ای که بتوانید واکنش‌های عصبی خاصی را که با خرید یا احساسات مرتبط با خرید مربوط است، در بیننده و مشتری احتمالی ایجاد کنید. افرادی که در حوزه بازاریابی عصبی فعالیت می‌کنند از طیف گسترده‌ای از تکنیک‌ها و فناوری‌های بازاریابی عصبی در کار خود در راستای ایجاد درک بهتر رفتار مصرف کننده استفاده می‌کنند. این فناوری به طور کلی به دو حوزه تقسیم می‌شود: مواردی که فعالیت مغز و اعصاب مغزی فرد را اندازه گیری می‌کنند و مواردی که واکنش‌ها و پاسخ‌های عصبی را توسط رفتارهای مشتری استنباط می‌کنند.در حوزه نخست سه روش اساسی برای ردیابی فعالیت مغزی مشتریان احتمالی وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند:تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI)ثبت نوار مغزی یا همان الکتروانسفالوگرافی (EEG)توپوگرافی وضعیت پایدار (SST)استفاده از fMRI شامل استفاده از آهنربا قدرتمند برای ردیابی جریان خون مغز در هنگام پاسخ دادن افراد به نشانه های صوتی و تصویری است. این کار به آزمایش کنندگان اجازه می‌دهد تا به قسمت عمیقی از مغز معروف به «مرکز لذت» دسترسی پیدا کنند. داشتن این اطلاعات به بازاریابان کمک می‌کند تا بدانند که مردم واقعا چگونه به کار این بازاریاب‌ها پاسخ می‌دهند. نکته منفی fMRI قیمت بالا و مشقت‌بار بودن آن است. کار با تجهیزات بسیار گران است (حداکثر 1000 دلار در هر ساعت به ازای هر دستگاه) و افرادی که قرار است تحت این آزمایش قرار بگیرند نیز باید در یک دستگاه بزرگ مستقر شوند و تا مدتی در آنجا بمانند که این خود زحمت و مشقت زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند.از سوی دیگر EEG بسیار ارزان تر از fMRI است و با استفاده از یک درپوش الکترود متصل به پوست سر فرد آزمایش شونده، به او اجازه حرکت نیز می‌دهد. این الکترودها امواج الکتریکی تولید شده توسط مغز را اندازه گیری می‌کنند و به پژوهشگران این امکان را می‌دهند تا احساسات غریزی مانند خشم، هیجان، غم و هوس را از طریق نوسانات فعالیت ردیابی کنند. با تمام این تفاسیر برخلاف fMRI ، EEG اجازه دسترسی به قسمت‌های عمیق مغز را که مرکز لذت در آن قرار دارد، نمی‌دهد. SST نیز سرعت فعالیت الكتریكی سطح مغز را اندازه گیری می‌كند و تغییرات در بعضی مناطق را به معیارهای خاص مانند رمزگذاری حافظه و میزان تعامل پیوند می‌دهد.ما در همیار آکادمی به طور کامل، بازاریابی عصبی را معرفی کرده ایم که با مراجعه به صفحه بازاریابی عصبی چیست؟ می توانید آن را مطالعه کنید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *