قیف بازاریابی چیست؟و میزان اثر گذاری مارکتینگ در مراحل مختلف سفر مشتری

قیف بازاریابی چیست؟و میزان اثر گذاری مارکتینگ در مراحل مختلف سفر مشتری

میزان اثرگذاری مارکتینگ در مراحل مختلف سفر مشتری در قیف بازاریابیProgressionمعیار مورد استفاده برای اندازه‌ گیری میزان تأثیرگذاری بازاریابی بر مشتریانی است که آنچه از آن‌ها می‌خواهید را انجام می‌دهند.Aversionمعیار مورد استفاده برای اندازه‌گیری میزان تأثیرگذاری بازاریابی بر مشتریانی است که آنچه از آن‌ها می‌خواهید را انجام نمی‌دهند. این مطلب یعنی چه؟ به‌عنوان‌مثال، آنالیز رفتار دسته‌ای از مشتریان که سبد خرید آنلاین خود با احتمال خرید زیاد را در مرحله‌ای رها کرده و به‌صورت آفلاین خرید می‌کنند، به بازاریابان امکان ارسال پیام‌های مناسب و بهینه‌سازی روند خرید را می‌دهد.Engagementاین معیار نشان‌دهنده میزان تعاملات مشتریان با هر بخش از فعالیت‌های بازاریابی شما است. می‌توانید از طریق اندازه‌گیری نرخ بازگشایی، نرخ کلیک یا هر آمار و ارقامی که نشان‌ دهد مخاطبان محتوای شما را مشاهده کرده‌ یا بر CTA کلیک کرده‌اند و … این آمار را اندازه بگیرید. در صورت پایین بودن این آمار و ارقام، بازاریابان می‌توانند ضعف آن مراحل را برطرف کنند.Timingاین شاخص بیانگر میزان زمان حضور مشتری در هر مرحله از سفر است. به‌طورمعمول، هرچه سریع‌تر بتوانید مشتریان را به مراحل بعدی سفرشان هدایت کنید، سریع‌تر به نتیجه موردنظرتان می‌رسید. به‌عنوان‌مثال، بازاریابان باید زمان بیشتری را برای کسانی که چرخه فروش طولانی‌تری دارند، صرف کنند تا بتوانند آن‌ها را به مراحل بعد هدایت کنند.Valueیکی از معیارهای مهم در هر کسب‌وکاری، به دست آوردن ارزش از هر مشتری است. شما می‌خواهید درآمد خود به‌واسطه کمک به مشتریان در طول سفرشان را اندازه‌گیری کنید. همچنین، می‌خواهید میزان اثرگذاری مداخله‌ها و پیشنهادهای خود در طول سفر مشتریان را با زبان میزان ارزش آفریده‌شده برای سازمان بدانید.باوجود اندازه‌گیری اثربخشی جداگانه هر مرحله، هدف کلی از این اندازه‌گیری‌ها، به دست آوردن میزان تأثیرگذاری بر کل سفر مشتری است. با استفاده از این اندازه‌گیری‌ها می‌توانید یک نمره تعامل برای هر مشتری در نظر بگیرید. این نمره‌ها می‌تواند خریداران احتمالی، مشتریان آماده برای پیش‌خرید و مشتریان با خطر ترک کردن چرخه خرید را مشخص کنند.پس از اندازه‌گیری معیارهای مهم و آنالیز آن‌ها، در صورت نیاز، باید در جهت افزایش تعامل با مشتریان و رضایت آن‌ها بهینه‌سازی انجام دهید. بااین‌وجود بهینه‌سازی صرفاً به معنای تسریع سفر مشتری برای دریافت محتوای مرتبط و از بین بردن عوامل منفی نیست، بلکه به‌منظور حفظ ارتباط مداوم است.بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing چیست؟بازاریابی درونگرا(inbound marketing) برخلاف بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing ) که خواست مخاطب در آن دخالت ندارد،تلاش میکند که با محتوای جذاب داخلی توجه مخاطب را جلب کند . بر خلاف بازاریابی بیرونی، این روش یکی از بهترین و البته کم پول ترین روش هایی است که میتوان با آن به هدف مطلوب هر کسب و کار اینترنتی و یا غیر اینترنتی رسید. بازاریابی درونی با استفاده از وبلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی، اینفوگرافیک‌ها، ایمیل‌های خبرنامه و موارد محتوایی دیگر که مردم مایل به خواندنشان هستند انجام می‌شود. SEO) Search Engine Optimization) به پیدا شدن محتواهای مورد نظر مخاطبان کمک می‌کند.بازاریابی درونی یک بازاریابی غیرمستقیم محسوب می‌شود و تمرکز آن بر بر افزایش یافتن غیر از تبلیغات تهاجی که زیاد هم سودی در برندارد می باشد. این نوع از بازایابی از طریق قیف بازاریابی با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند و به‌جای فروش مستقیم، از طریق جلب اعتماد مخاطب در طول یک مسیر، او را به مشتری تبدیل می‌کند. امروزه، شرکت‌های بسیاری به ناکارآمد و پرهزینه بودن بازاریابی بیرونی مثل تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردها، پاپ‌آپ‌ها و … پی برده و به بازاریابی درونی روی آورده‌اند.سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM چیست؟این اصطلاح که مخفف واژه Customer Relationship Management به معنای مدیریت ارتباط با مشتری است به استراتژی‌ها و فناوری‌هایی اشاره می‌کند که شرکت ها با هدف بهبود روابط تجاری خود با مشتریان خود استفاده میکنند. حفظ مشتریان در مراحل مختلف سفر مشتری، فروش بیشتر، مدیریت و آنالیز داده‌های حاصل از تعامل با مشتریان و … از جمله کاربردهای این حوزه است.سیستم‌های CRM برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مشتریان از طریق‌ کانال‌های مختلف نظیر وب‌سایت، تلفن، ایمیل، چت آنلاین و شبکه‌های اجتماعی طراحی شده‌اند. این سیستم‌ها قابلیت حفظ و ارائه اطلاعات شخصی مشتریان نظیر تاریخ تولد، سابقه خرید، اولویت‌های خرید و … را دارد. نرم‌افزارهایCRM، اطلاعات و اسناد مشتریان را به یک پایگاهCRM متصل می‌کند تا کاربران نرم‌افزارها به راحتی به اطلاعات مورد نظرشان در مورد مشتریان دسترسی پیدا کنند. پلتفرم‌هایCRM به تیم‌های خدماتی کمک می‌کنند تا درخواست‌های مشتریان در تمام کانال‌ها را انجام دهند. ابزارهای زیادی برای انجامCRM وجود دارد. HubSpot CRM وZoho CRM از جمله بهترین ابزارهای مدیریت روابط مشتریان محسوب می‌شوند.در این جلسه سعی کردیم شما را با این مفهوم که قیف بازاریابی چیست و سفر مشتری آشنا کنیم. به منظور یادگیری performance marketing، معیارهای انتخاب یک شبکه تبلیغاتی و نوع مدیریت کمپین‌ها در جلسه آینده کالج با ما همراه باشید. در آخرین جلسه از این بلوک، بازاریابی عملکردی را مطالعه کنید

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *