قیف فروش برای یک فروشگاه اینترنتی

قیف فروش برای یک فروشگاه اینترنتی

من امید اسدی هستم، محقق بازاریابی دیجیتال و مدیر پروژه های راه اندازی وب سایت و اپلیکیشنقبلا از هرچیز لازمه به این نکته اشاره کنم که این مقاله صرفا یک تمرین برای دوره بازاریابی دیجیتال (MYDMC) هستش و نمیتونه معیاری برای الگو برداری یا تصمیم گیری شما باشه.همونطور که گفتم نوشتن این مقاله در واقع تمرینی برای دوره بازاریابی دیجیتال آقای عادل طالبی هستش. وقتی در طول این دوره به مبحث سنجه های دیجیتال و به طور مشخص”قیف فروش” رسیدم، بعد از آشنایی با مفاهیم کلی این مبحث، به عنوان تمرین قرار شد که قیف فروش کسب و کار خودم رو در قالب یک مقاله در ویرگول به اشتراک بزارم.زیبا ترین تعریفی که از مفهوم قیف فروش دیدم، تعریف سایت semrush بود: “قیف فروش فرآیندی است که یک شخص از اولین تعامل با کسب و کار شما تا زمانی که به مشتری یا مشتری پرداخت کننده تبدیل شود طی میکند”که البته اگه بخوام خودم کمی اصلاحش کنم همچین تعریفی رو ارائه میدم: ” “قیف فروش فرآیندی است که یک شخص از اولین تعامل با کسب و کار شما تا زمانی که به شخص مورد نظر کسب و کار شما تبدیل شود طی میکند”دلیل این تغییر کوچک اما مهم اینه که در همه کسب و کارها هدف نهایی پرداخت مشتری و خرید نیست و ممکنه اهداف بعدی یا حتی جایگزینی برای این هدف تعریف بشه. (مثل خرید مجدد یا معرفی سایرین).تدوین قیف فروشقصد ندارم یک سری مزایای تکراری رو براتون لیست کنم، ولی به طور کلی ترسیم قیف فروش کسب و کار میتونه آورده هایی رو برای ما داشته باشه از جمله: + حذف کسانی که به کسب و کار ما نیازی ندارند یا مناسب کسب و کار ما نیستند. + افزایش نرخ تبدیل سرنخ (افراد مستعد استفاده از محصول یا خدمات شما) به مشتری. + ارائه دید دقیق و شفاف نسبت به مشکلات هر بخش از فرآیند تبدیل یک فرد به مشتری. + شفاف سازی رفتار مشتریانقبل از ارائه یک مدل برای ترسیم قیف فروش یک فروشگاه اینترنتی، یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که قیف فروش فقط مخصوص کسب و کارهای آنلاین نیست و حتی یک دکه روزنامه فروشی هم میتونه قیف فروش خودش رو داشته باشه. هرچند احتمالا این قیف خیلی مفصل نخواهد بود.در حالت پیشفرض معمولا قیف فروش به شکل زیر هستش:قیف فروش پیشفرضهمونطور که میبینید این قیف 4 مرحله داره که برای طولانی نشدن مطلب و رسیدن به اصل موضوع هرکدوم رو به شکل کوتاه توضیح میدم.آگاهی (awarness): هدف در این مرحله یافتن پاسخ برای سوالاتی است که ذهن مشتری را درگیر کرده. این مهم از طریق تولید محتوای هدفمند قابل انجام هستش. در مرحله آگاهی باید مفید باشیم.علاقه‌مندی و ارزیابی: (interest & evalution): کسانی که در قیف فروش به مرحله علاقه‌مندی و ارزیابی می‌رسند، اکنون دنبال پاسخ به این سوال هستند که آیا محصول یا خدمات شما برای آنها مناسب است یا خیر؟ در این مرحله باید به مرورگر (بازدید کننده) کمک کنید تا شما را به عنوان راه حل مناسب شناسایی کند.میل و تصمیم (Desire): در این مرحله در واقع میل به خرید در مرورگر ایجاد شده و برای تبدیل شدن به مشتری به آخرین تلنگر شما احتیاج دارد. این تلنگر میتواند یک تخفیف لحظه ای یا تخفیف در ازای خرید باشد.عمل (Action): بر خلاف تصور بسیاری، مرحله عمل مرحله ای نیست که مشتری خرید خود را انجام داده است. بلکه مرحله ای می‌باشد که مشتری قصد خرید دارد. در این مرحله باید با روش های مختلف دغدغه های ذهنی مشتری رو که میتونه باعث انصرافش از خرید بشه ازش بگیریم.هر فروشگاه اینترنتی به طور خاص و با توجه به موضوع فعالیتش میتونه قیف فروش خودش رو داشته باشه. ضمن اینکه به نظر من تدوین قیف فروش تا حدودی هم به سلایق تیم های فروش و بازاریابی بستگی.با توجه به اینکه هدف اصلی من از نوشتن این مقاله معرفی قیف فروش مخصوص به کسب و کار خودم یعنی فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی بود، خیلی زود میرم سر اصل مطلب.به این تصویر توجه کنید:قیف فروش فروشگاه اینترنتیاین تصویر من از قیف فروش فروشگاه اینترنتی فست وان هستش. با توجه به تجربیاتی که در این حوزه داشتم فکر میکنم این قیف فروش از مرحله مشترک ایجاد نیاز و آگاهی شروع میشه و در مرحله پایانی به وفاداری مشتری ختم میشه.1 – سراغ قیف فروش رقبا نرفتم: اولین نکته ای که سعی کردم در نظر بگیرم این بود که دنبال راهی برای پیدا کردن قیف فروش رقبای خودم نبودم. چون معتقدم 2 یا چند کسب و کار کاملا مشابه میتونن قیف فروش های متفاوتی داشته باشن و این موضوع تا حدود زیادی به مسائلی از جمله نوع و میزان سرمایه گذاری، مهارت های تیم فروش و بازاریابی و… بستگی داره.2 – خودم رو جای مشتری قرار دادم: نفر اصلی که قراره وارد قیف فروش شما بشه یک شخصه!، که وقتی از پایین قیف بیرون میاد باید به شخصی که مد نظر شما و کسب و کار شماست تبدیل شده باشه. پس چه بهتر که خودتون رو جای اون شخص قرار بدید و یک بار این مسیر رو طی کنید. این مهمترین نکته در تدوین قیف فروش هستش.3 – لیست فعالیت های زیر مجموعه هر بخش: همونطور که میبینید زیر هر مرحله از قیف فروش، فعالیت های مربوط به اون بخش رو لیست کردم. این کار به شما کمک میکنه ضعف ها و کمبود های هر مرحله رو پیدا کنید، موارد اضافه رو حذف و موارد مناسب تری رو جایگزین اونها بکنید. این اتفاق در واقع همون هدف اصلی تدوین قیف فروش هستش.نکته: بعضی از موارد زیر مجموعه هر بخش ممکنه در دو بخش تکرار شده باشن. این یه اتفاق طبیعی هستش و نشون میده ابزار ها و بخش های مختلف کسب و کار شما در مراحل مختلف فروش میتونن نقش های متفاوتی رو ایفا کنن. (مثل چت آنلاین)این محتوا ممکنه در آینده تکمیل بشه. ممنون میشم نظرتون رو در مورد نوع محتوا، نقاط ضعف و قوت اون و مفهوم قیف فروش با من به اشتراک بگذارید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *