آموزش کامل طراحی بیزنس مدل

آموزش کامل طراحی بیزنس مدل

بیزینس مدل چیست – آموزش طراحی بیزنس مدل نمی دانم که چه قدر با بیزنس مدل و طراحی بیزنس مدل آشنا هستید؟ بیزنس مدل در واقع همان نقشه راه کسب و کار شما است، که اگر شما این نقشه راه را برای خود طراحی نکنید، مطمئن باشید حتما در این مسیر پر پیچ و خم گم می‌شوید.مدل کسب و کار و یا بهتر بگویم بوم مدل کسب و کار همان نقشه راهی است، که شما را از سردرگمی نجات می‌دهد.اکنون می‌خواهم که بیزنس مدل را کامل برایتان توضیح دهم، تا بیشتر متوجه موضوعی که قرار است در این مقاله در موردش صحبت کنیم، شوید.این سوال را شاید بارها از شما پرسیده‌اند، که بیزنس مدل کسب‌وکارتان چیست؟به زبان خیلی ساده باید بگویم، همان روشی که شما  قرار است تا از آن پول در بیاورید.شما برای طراحی یک مدل کسب و کار یا (بیزنس مدل) باید به سوالاتی جواب دهید.پاسخگویی به این سوالات می تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر بتوانید، که بیزنس مدل خود را طراحی کنید.قبل از اینکه بخواهیم، یک مدل موفق برای کسب‌وکار طراحی کنیم، نیاز است تا سوالات مهمی را مطرح کرده، سپس به این سوالات پاسخ دهیم.مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟محصولات و یا خدمات شما چه کمکی به آنها می‌کند؟محصولات و یا خدمات شما چه ارزشی برای آنها ایجاد می‌کند؟از چه روشی می‌خواهید کسب در آمد کنید؟روشهای توزیع محصولات شما چگونه است؟چه قدر باید هزینه کنید؟حاشیه سود را حساب کرده‌اید؟از چه روش‌های بازاریابی باید استفاده کرد؟طراحی بیزنس مدل مثل پازلی می‌ماند، که اگر درست چیده نشود، زیان‌های زیادی را برای کسب و کار شما به وجود می‌آورد.توصیه می‌کنم، با دقت خیلی زیادی به این سوالات پاسخ دهید.مسلما این برنامه هم مانند سایر برنامه‌هایی که برای کسب و کار خود طراحی می‌کنید، نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد. همچنین این برنامه‌ریزی دقیق نیاز به طراحی گام‌ها یا اصولی دارد، که حتما موقع طراحی بیزنس مدل باید رعایت شوند.ما برای اینکه شما را بیشتر با این اصول و گام ها آشنا کنیم، در ادامه به بررسی ۶ گام مهم و موثر برای طراحی بیزنس مدلی خواهیم پرداخت.طراحی بیزنس مدلفکر کنم که از همین ابتدا به اهیمت این موضوع پی برده‌اید.ویلیام پیرراگلی ، یکی از مدیران ارشد فعلی مدیریت اقتصادی و بازنشسته ، نوشت: “تحقیق و تجزیه و تحلیل محصول ، بازار و تخصص خود را می‌خواهد.” “دو برابر وقت خود را صرف تحقیق ، ارزیابی و تفکر کنید.همانطور گفت شد، بیزنش مدل همان نقشه راه است، که راهنمایی‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد، تا شما بتوانید آینده خود را را برنامه ریزی کند. این مدل به شما می‌گوید، که کدام مسیر و یا جاده بهترین مسیری است، که شما می‌توانید در آن حرکت کنید.حتما قبل از حرکت در این مسیر پر پیچ و خم، هدف خود را تعیین کنید. سعی کنید تا جایی که ممکن است اهدافتان مختصر و واضح باشد.اطمینان حاصل کنید، که برنامه هایی که ریخته اید، قابل اجرا هستند.نمایه شرکت شما شامل تاریخچه سازمان شما ، محصولات و خدمات قابل ارائه، بازار هدف و مخاطبان ، منابع و …، عواملی که می‌تواند به شما کمک کند تا تجارتتان منحصر به فرد شود.پروفایل‌های شرکت غالباً در وب سایت رسمی شرکت یافت می‌شوند و برای جذب مشتریان و استعدادهای احتمالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینکه شرکت شما در چه زمینه ای فعالیت می‌کند، چه تعداد کارمند دارد، مدیران اصلی و مشتریان شما چه کسانی هستند و حتی شرکای تجاری شما متشکل از چه کسانی و یا چه سازمان هایی می‌شوند به عنوان نمایه اصلی شرکت محسوب می‌شوند.مستند کردن همه جوانب از اهمیت بالایی برخوردار است.ممکن است تا از خودتان بپرسید که چه لزومی دارد تا کلیه اطلاعات موجود به صورت مستند در بیایند؟مسلما زمانی که شما می‌خواهید تا بررسی کنید که چه قدر هزینه کرده اید و یا چه قدر حاشیه سود داشته اید، این مستندات می‌تواند به شما کمک شایانی کند.یک برنامه تجاری بزرگ همیشه شامل یک برنامه بازاریابی استراتژیک و تهاجمی خواهد بود.حتما می‌دانید که یک برنامه بازاریابی استراتژیک شامل چه مواردی می شود.اما ما برای اینکه بیشتر بتوانیم در مورد این موضوع صحبت کنیم، به بررسی مختصری از این برنامه استراتژیک برای طراحی بیزنس مدل، خواهیم پرداخت.معرفی محصولگسترش و یا بازاریابی مجدد بازار محصولات موجودورود به سرزمین‌های جدید برای شرکتافزایش فروش در یک محصول خاصعقد قرار داد با مشتریانکاهش و یا افزایش قیمت‌هاداشتن یک استراتژی بازاریابی محتوابرنامه ریزی تبلیغاتیبرنامه بازاریابی استراتژیکیک کسب و کار مسلما دارای تنوع مشتری است. ممکن است حتی بخشی از مشتریان از بخش خصوصی و بخش دیگر از ارگان‌های دولتی باشند.به عنوان مثال شرکتی که دارای نرم افزار مدیریت مشتریان (CRM) است، می‌تواند بخشی از مشتریانش از بانک‌ها و یا شهرداری‌ها بوده و بخش دیگر شرکت های خصوصی باشند.به همین خاطر اول مخاطبان خود را بشناسید، سپس به بررسی سلایق آنها بپردازید و بعد از آن بیزنس مدل را طراحی کنید.نتیجه می گیریم که قبل از اینکه به طراحی بیزنس مدل بپردازید، حتما موارد گفته شده را در نظر بگیرید، سپس به طراحی بوم کسب و کار خود بپردازید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *