داشتن استراتژی برای استارتاپ واجب است !

داشتن استراتژی برای استارتاپ واجب است !

بعد از چند مطلب قبلی که بیشتر سعی شد توجه داده شود که با توهم و خوش خیالی وارد راه اندازی کسب و کار نشویم حالا وقتش رسیده یه کم حرفهای جدی در خصوص مسیر درست راه اندازی کسب و کار و به پا کردن استارتاپ موفق بزنیم.وقتی کلمه استراتژی را می بینید چه چیزی به ذهنتان خطور می کند ؟ جنگ ! بازی های کامپیوتری ! کلمات قلمبه سلمبه دانشگاهی ؟!!استراتژی کسب وکارکلی آدم هستند که در خصوص کلمه استراتژی حرف زده اند ، کلی مقاله و کتاب هست که سعی کرده اند به زوایای مختلف این کلمه بپردازند. اگر حوصله کردید این متن را می تونید بعد از خوندن این مطلب مطالعه کنید.بیاییم از اونهایی که راه مدیریت و کسب و کار رو بلد هستند یاد بگیریم. جک ولش مدیر موفق و افسانه‌ای جنرال الکتریک تعریف جالبی داره :استراتژی یعنی اینکه من تصمیم های شفاف و دقیق در مورد نحوه رقابت با دیگران بگیرم.مایکل پورتر رو هم که همه می شناسیم و با نظریاتش آشنا هستیم مقاله معروفی در همین خصوص دارد.استراتژی یعنی اینکه کاری که دیگران انجام می دهند را با منابع کمتر انجام دهیم و کارهایی انجام دهیم که هیچ کس غیر از ما انجام نمی دهد.پورتر استراتژی را به این معنا می‌داند که کسب و کار شما در بازار، جایگاه ویژه‌ی خودش را پیدا کند . جایگاهی که در آن رقیبان زیادی نداشته باشید و یا به شکل ایده‌آل، اصلاً‌ رقیبی نداشته باشید.پورتر عقیده داره که استراتژی موفق آن است که جایگاه خود را به شکلی تعریف کنید که دیگران، حتی اگر خواستند، نتوانند از آن تقلید کنند.یک مثال بزنم تا متوجه شوید مسئله اصلی چیه ! فرض کنید شما همان طوری که قبلا گفتم توهم زدی و حالا می خواهی یک استارتاپ موفق بزنی ! دور و ورت رو نگاه می کنی و بعد یک کسب و کاری مثل علی بابا رو می بینی و …. !! آخ جون منم یک سایت توپ می زنم ! کاری نداره که ! برنامه نویسی که بلدم ! نه بدم نیستم اما یه رفیق دارم آخر برنامه نویسی ! یک سایت می زنیم ، یه کم تو تلگرام و اینستاگرام تبلیغ می کنیم بعد تمومه و از 3 ماهه دیگه داریم پول پارو می کنیم ! راستی چرا فکر می کنی می تونی تو حوزه فروش بلیط و تور موفق بشی ؟ چی می خواهد در سایت تو باشد که علی بابا و بقیه ندارند ؟ اصلا می دونی علی بابا برای اینکه بتونه جایگاه مناسبی در این بازار کسب کنه چقدر دامپینگ کرده ؟ چقدر هزینه تبلیغات داده ؟ حالا پس چه کار کنم ؟؟؟ برگردیم به اصل مسئله ! استراتژی ات برای ورود به این بازار چیه ؟ چه مزیتی داری که بقیه ندارند ؟ چه ارزشی داری برای مشتری ات خلق می کنی که بقیه نتونستند خلق کنند ؟ نه پس می رم یک سایتی مثل دیجی کالا راه می اندازم ! فرض کنیم باباجون کلی حمایت می کنه و پول می ده ! راستی فکر می کنی الان می تونی بازار رو از دست دیجی کالا بگیری ؟ واقعیت اش اینه که نه ! پس چی کار کنم؟ برو ببین دیجی کالا چه کالاهایی رو پوشش نمی ده ؟ بعد فکر کن اصلا چرا پوشش نداده ! مثلا فرض کنیم دیجی کالا لبنیات رو نمی فروشه ، فرض کنیم ! چرا ؟؟ آیا فکر کردی مسئله حمل و نقل کالاهایی که نیاز به خنک بودن برای فاسد نشدن دارند چقدر مهمه ؟ انبارداری اینها چطوریه ؟ تازه تاریخ مصرف هاشون بلند مدت نیست ! سودشون چقدره ؟ اینکه که گفتم ببین دیجی کالا چه کالاهایی رو نمی فروشه و تو شاید بتونی بفروشی یعنی اینکه برو دنبال نیچ مارکت ( Niche Market ) . نیچ مارکت بخش کوچک و ویژه ای از بازار است که محصول یا خدماتمان را متمرکز به برآوردن نیازهای مشتریان آن بخش می کنیم. این یعنی شما داری فکر می کنی ! یعنی فهمیدی نمی تونه همه بازار رو هدف بگیری ، یعنی باید تو بازاری که رقبای بزرگی وجود دارند نمی شه همین جوری وارد شد ، باید مواردی رو پیدا کرد که بشه روی اون کار کرد و مشتری بدست آورد و اونم با فکر و استراتژی درست ممکنه .خوب حالا برو ببین می خواهی چه کاری راه بیاندازی یا فکر می کنی ایده استارتاپی خوبیه ! اول ببین رقبا کیا هستند ؟ تو چی قوی هستند و تو چی ضعیف ، چرا برخی موارد رو پوشش ندادن ، آیا می شه روی اون حوزه کار کرد ؟ اگر می شه کرد چطوری به قول مایکل پورتر کاری راه بیاندازیم که کسی به راحتی نتونه تقلید کنه . اصلا آیا سایت اینترنتی اول لازم داره ؟ آیا اپ موبایل هم باید داشته باشی ؟ روش تبلیغات چی باید باشه ؟ کجا باید تبلیغ کنی که موثر باشه ؟ خلاصه باید بری و یاد بگیری ! هدف از این مطالب آموزش نیست ، تغییر نگرش هست و اینکه راه اندازی کسب و کار حتما قبلش مطالعه لازم داره و تحقیق بازار.بریم تا بعد که بیشتر در این خصوص صحبت کنیم. تا یادم نرفته اینم بگم استارتاپ راه انداختن فقط رسم یک مدل و کسب و کار نیست و اون فقط یک مدله که قراره برای هر قسمتش فکر کنی و برنامه داشته باشی.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *