خلاصه کتاب استراتژی خوب استراتژی بد

خلاصه کتاب استراتژی خوب استراتژی بد

استراتژی خوب استراتژی بدتقریبا میتوان گفت اکثر انسان‌ها ایده‌هایی مربوط به تحول زندگی شخصی، شروع یک کسب‌و‌کار جدید و یا نوآوری در کسب‌و‌کار فعلی را در ذهن خود دارند که به نتیجه رساندن ایده‌هایشان، هدف و آرزوی آن‌ها در زندگی است.اما سوال این است که چرا این ایده‌های در ابتدا بسیار جذاب، به نتیجه مطلوب نمیرسند؟اینجاست که بحث استراتژی و مسیر رسیدن به هدف اهمیت خود را نشان میدهد.کتاب استراتژی خوب استراتژی بد، تصویری روشن و عملی از استراتژی ارائه می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای دست‌یابی به اهدافتان، استراتژی‌های قابل اجرا طراحی کنید.درباره استراتژی، سخن بسیار گفته میشود ولی سوال این است که استراتژی واقعا چیست؟ یک استراتژی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ استراتژیست خوب کیست؟این کتاب پاسخ همه این سوال‌ها را در بر دارد. علاوه بر این برای بیان مسائل مختلف مثال‌های گوناگونی از دنیای کسب‌وکار آورده شده‌ است.با مطالعه کتاب می‌آموزیم که چطور در شرایط مختلف، استراتژی‌های خوب را تشخیص دهیم تا بتوانیم تصمیمات درست بگیریم و در مسیر موفقیت حرکت کنیمدرباره نویسندهکتاب نوشته ریچارد روملت، زاده 10 نوامبر 1942، استاد دانشگاه و نویسنده امریکایی است. در سال 2011 منتشر شده است. روملت در دانشکده تجارت دانشگاه کالیفرنیا تدریس میکند. او در سال 1967 و از دانشگاه هاروارد به این دانشکده ملحق شد. روملت یکی از بنیانگذاران انجمن مدیریت استراتژیک است و در سال های 1995 تا 1998 نیز مدیریت ان را برعهده داشت. اورا غول رشته استراتژی می‌نامند و مکنزی به او استراتژیست استراتژی میگوید.ریچارد روملت، با تجربه های ارزشمند خود در مشاوره های سازمانی و استراتژی، مثالهایی را بیان می کند که خواننده متحیر و میخکوب می شود.بعید است این کتاب را بخوانید و تغییرات را آغاز نکنید.استراتژی چیست؟تصوراتی که بیشتر درباره استراتژی وجود‌دارد، مشخصات یک استراتژی بد است. کتابچه رنگی قطور، جلسات طولانی و برنامه های پنج ساله، نمودار و جدول و حرف‌های قشنگ و …ولی استراتژی این‌ها نیست.شکافی وجود دارد بین استراتژی و چیز‌هایی که به آن برچسب استراتژی میزنند،تعداد زیادی کتاب چاپ میکنند، مدرک دکتری میدهند، مقاله میدهند، سمینار میگذارند، مشاوره میدهند و یا استراتژی را با موضوعات دیگری مانند رهبری ، نوآوری ، خلاقیت، حرف های انگیزشی و… اشتباه میگیرند که با این کار‌ها فقط از عمق مطلب استراتژیک کم شده است.اقای روملت در قالب دو تعریف جامع و مختصر عبارت استراتژی را بیان میکند.استراتژی یعنی انتخاب کنیم که چه کار نکنیم! در ابتداکه به نظر کامل ترین و جامع ترین و درست ترین تعریف از استراتژی است.شاید خیلی ساده و سطحی به نظر بیاید ولی اگر عمیق شویم، تعریف لازم و کافی استراتژی واقعی همین است و با این جمله در ظاهر ساده تعریف استراتژی به مانند یک اثر هنری است که میشود در شرح آن ساعت ها حرف زد.از نظر اقای روملت استراتژی در یک کلمه هم معنی میشود؛ حل مسئله!ایشان عقیده دارند که برای داشتن استراتژی باید چالش را به خوبی تشخیص داد. مرحله بعدی اتخاذ یک سیاست راهنما و در نهایت طراحی اقدامات منسجم است.اگر استراتژی با بلند پروازی؛ رهبری الهام بخش یا نوآوری اشتباه گرفته شود به هیچ عنوان نمی تواند ابزار مفیدی باشد.استراتژی، هدف گزاری سالانه نیست. استراتژی خود اجراست، مسیر دستیابی به هدف. مجموعه ای منسجم از تحلیل، سیاست و اقدام.استراتژی خوب و بد د ارد؟کتاب سه بخش دارد.آقای روملت در بخش اول، درباره مشخصات استراتژی خوب و استراتژی بد صحبت می‌کند.نویسنده برای فهماندن حرف خود ابتدا درباره استراتژی بد صحبت میکند و خواننده را به آنجایی میرساند که قبول، من هرچه میدانستم استراتژی بد است. شما بگویید استراتژی خوب چیست؟آقای روملت میگوید که استراتژی بد با یکی یا چند از این ویژگی ها همراه است:1)سخنان پر تمتراق، حرف های قشنگ و واژه های اقراق شده با یکسری عبارت تخصصی.2) گرهی باز نمیکند، استراتژی بد در حل یک چالش ناتوان است3) اهداف بلند مدت اشتباه برنامه استراتژیکاستراتژی بد، نبود استراتژی خوب نیست. درواقع استراتژی بد از تصورات غلط و بخصوص اختلالات رهبری به وجود می‌آید. مثلا اگه بخواهیم به یک مانع برای داشتن استراتژی خوب اشاره کنیم باید از اهداف بلند مدت حرف بزنیم. نه اینکه اهداف بلند مدت بد باشند، نه! اما معمولا مدیران استراتژی به جای اینکه به برنامه‌ای برای غلبه به موانع اهداف اشاره کنند، لیستی از آمال و آرزوهای خود را تهیه می‌کنند. درواقع یک استراتژی موفق در راستای اهداف بلند مدت، یکسری اهداف کوتاه مدت باید داشته باشد که طی مسیر دست پیدا کردن یا شکست خوردن در آن‌ها، سنجه‌هایی برای استراژی‌ها تدوین شده باشد.بسیاری از استراتژی‌های بد فقط بیان خواسته‌ها و آرزوها هستند. به‌عنوان مثال، عبارت‌هایی مانند «ورود به بازارهای جدید» یا «افزایش فروش». درحالی‌که استراتژی مناسب باید موانع پیش روی شرکت را در این مسیر برجسته کند، نه اینکه صرفا آرزوها را بیان کند.تدوین کردن یه استراتژی موفق کاری بسیار سخت است، پیچیده و پر از نکات ریز است. ریچارد روملت سعی کرده است کتاب استراتژی خوب، استراتژی بد، به کاربردی‌ترین شکل ممکن، این مفاهیم و نکات را با زبان ساده بیان کند.برشی از کتاببا گوریل‌ها کشتی نگیرید!در سال ۲۰۰۰، مشاور شرکت نوپایی بودم که موفق به ثبت ختراع جهت تولید لباس‌هایی شده بودند که ذرات باران را دفع میکرد، در دمای پایین گرم میشد و در دمای بالا سرد. اعضای تیم به این مهارت جدید بسیار می‌بالیدند و بسیار هیجان‌زده بودند، یک برند انتخاب کرده بودند و درحال مذاکره جهت جذب سرمایه بودند.‌سوزان بیشترین حمایت را ازین تیم کرده بود، با این حال در سومین دور تامین سرمایه علاقه ای نشان نداد و گفت باید هوشمندانه تر عمل کنیم. در حال حاضر بهترین کار این است که این شرکت را یکجا به یک شرکت بزرگ تولید منسوجات بفروشیم.‌تیم نوپا دربرابر این حرفها موضعی دفاعی گرفت. سوزان جواب داد: شما کاری خارق العاده انجام داده اید و فناوری شگفت انگیزی راخلق کرده اید، کارتان در کلاس جهانی اهمیت دارد، اما ایجاد یک شرکت تولیدی پوشاک بازی جدیدی است.‌نا امیدی اتاق را فراگرفته بود. سوزان ادامه داد: ببینید مثل این می ماند که شما در مسابقه دوی صد متر مدال طلای المپیک را برنده شده اید، اما شما میخواهید به جای مسابقه دو، بروید وبا گوریل ها کشتی بگیرید. ایده خوبی نیست ومن نمی توانم ازشما پشتیبانی کنم‌تصویر سازی جالب سوزان باعث شد نظر مدیرعامل عوض شود چون نمی خواست با گوریل ها گلاویز شود.در پایاناگر هدف و آرزویی در ذهن خود دارید و انگیزه کافی برای رسیدن به هدف خود را در وجودتان احساس می‌کنید اما از مسیر انتخابی خود برای رسیدن به هدف، اطمینان کافی ندارید و یا بین انتخاب مسیر‌های مختلف، گیج و سردرگم شده‌اید؛ مطالعه این کتاب را حتما به شما توصیه میکنم.امیدوارم چراغ راهنمای شما در انتخاب استراتژی درست رسیدن به هدفتان باشد.(( فاطمه سادات احمدی ))

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *