نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI یک فاکتور مهم است که بیانگر سود مالی دریافتی از یک سرمایه گذاری تجاری خاص است. به عبارت دیگر آنچه را که پس می‌گیرید در مقایسه با آنچه که گذاشته‌اید، اندازه گیری می‌کند.نرخ بازگشت سرمایه (Return on investment) یا ROI میزان کارآیی سرمایه گذاری شما برروی کسب و کار خودتان را از نظر میزان درآمدزایی اندازه گیری می‌کند. نرخ بازگشت سرمایه سود یا زیان حاصل از سرمایه گذاری را در قیاس با هزینه اولیه آن اندازه گیری می‌کند. این محاسبه به افراد اجازه می‌دهد تا کارآیی و سودآوری یک سرمایه گذاری را بسنجد و اغلب برای تأثیرگذاری بر تصمیمات مالی، مقایسه سودآوری شرکت و تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.هر زمان که پول یا وقت خود را برروی کسب و کار خود سرمایه گذاری می‌کنید، باید یک نتیجه معین را در ذهن داشته باشید و روش رسیدن به آن را برای اطمینان از سودآوری در نظر بگیرید. محاسبه بازده سرمایه گذاری راهی است برای سنجش اینکه آیا یک تصمیم تجاری به نتیجه می‌رسد.محاسبه ROI همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که در کسب و کار شما چه چیزی درست کار می‌کند و چه چیزی درست کار نمی‌کند. بنابراین با دانستن آن می‌توانید تغییرات لازم را در کسب و کار خود ایجاد کنید.نرخ بازگشت سرمایه روشی برای پرسیدن این سوال است که «با سرمایه گذاری این مقدار زمان و پول برای کسب و کارم، چه چیزی بدست خواهم آورد؟» به عنوان مثال اگر کار خود را به دستیار مجازی(VA) واگذار کنید، آیا پولی که می‌پردازید منجر به افزایش درآمد شما می‌شود و اگر چنین است، افزایش درآمد شما چقدر خواهد بود؟ به ازای هر هزار تومانی که برای VA خرج می‌کنید، چه بازدهی اضافی از درآمد کسب می‌کنید؟ نرخ بازگشت سرمایه ایستا و ساکن نیست و متغیرهای زیادی می‌توانند آن را تغییر دهند. بنابراین شما باید ROI را مرتبا محاسبه کنید و در صورت لزوم در کسب و کار خود تغییراتی ایجاد کنید.به عنوان مثال اگر شما 1000 دلار در ماه برای تبلیغات کلیکی (PPC) هزینه کنید و 2000 دلار درآمد مستقیم از این کمپین بدست آورید، سود (2000 دلار – 1000 دلار = 1000 دلار) را بر هزینه (1000 دلار) تقسیم می‌کنید تا بازده را پیدا کنید که در این مثال حاصل این تقسیم 1/1 است. حال برای محاسبه درصد نرخ بازگشت سرمایه، عدد بدست آمده یعنی عدد 1 را ضرب در 100 می‌کنیم که مقدار 100٪ به دست می‌آید. به عبارت دیگر به ازای هر دلاری که برای تبلیغات PPC خرج می‌کنید، یک دلار سود دریافت می‌کنید.حال اگر شما ماهانه 1000 دلار برای این کمپین تبلیغاتی خرج می‌كردید اما در عوض 1200 دلار فروش می‌کردید، سود شما 200 دلار (1200 دلار – 1000 دلار) و بازده سرمایه شما 200 دلار (سود) تقسیم بر 1000 دلار (هزینه) = 0.20 یا 20٪ می‌شد. به عبارت دیگر به ازای هر دلار هزینه شده در این کمپین، 20 سنت سود دریافت می‌کردید.شما باید ROI تمام هزینه‌های خود را در نظر بگیرید. یک کامپیوتر سریعتر و جدیدتر چقدر به کسب و کار شما کمک می‌کند؟ آیا پولی که برای یک امکانات تازه خرج می‌کنید منجر به توانایی شما در کسب درآمد بیشتر خواهد شد؟ محاسبه دستاوردهای تصمیمات تجاری این چنینی به شما کمک می‌کند تا سرمایه گذاری‌هایی را انتخاب کنید که به شما در دستیابی به نتایج دلخواه کمک می‌کنند.در حالی که ROI به طور کلی به سرمایه گذاری های مالی مربوط است، اگر زمان خود را به عنوان یک سرمایه گذاری در نظر بگیرید نیز این فرمول به درد شما خواهد خورد. اگر در ماه 3000 دلار درآمد دارید، اما 60 ساعت در هفته در کسب و کار خود کار می‌کنید (240 ساعت در ماه)، ROI شما 3000/240 یا 12.5 است. این بدان معناست که برای هر ساعت کار، فقط 12.50 دلار درآمد کسب می‌کنید.با دانستن بازده سرمایه گذاری زمان خود می‌توانید در مدل کسب و کارتان تغییراتی ایجاد کنید که به شما امکان می‌دهد در مدت زمان کمتری درآمد بیشتری کسب کنید. همچنین توجه داشته باشید که ROI همان سود نیست. شما با کسر هزینه های خود از میزان درآمدتان سود را تعیین می‌کنید. اگر در یک ماه 5000 دلار درآمد کسب کنید و هزینه‌های کسب و کار شما 3000 دلار باشد، سود شما 2000 دلار است. ROI اثربخشی هر یک از آن سرمایه گذاری‌ها را اندازه گیری می‌کند که به صورت نسبت یا درصد بیان می‌شود و پاسخ فرمول نرخ بازگشت سرمایه یک مبلغ نیست.ما در همیار آکادمی به طور کامل نرخ بازگشت سرمایه را معرفی کرده ایم که با مراجعه به صفحه ROI چیست؟ می توانید آن را مطالعه کنید.

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *